خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد:

3هزارکنتور فهام برای اولین‌بار در کهگیلویه‌و بویراحمد نصب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۶۰۱

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از نصب سه هزار کنتور فهام برای اولین بار در مناطق مختلف این استان تا یک هفته آینده خبرداد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، داود راهزادی در نشست کمیته کاهش پیک تابستان آینده، اظهار داشت: به منظور کاهش نرخ تلفات انرژی و اجرایی‌کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یک هزار کنتور فهام تا یک هفته آینده در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد نصب می‌شود.

وی با تشریح اهداف نصب کنتورهای فهام در کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: از مجموع یک هزار کنتور فهام عنوان شده تاکنون 820 دستگاه ثانویه و 61 دستگاه اولیه نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد افزود: تا پایان ماه جاری، سه هزار کنتور فهام درصورت تخصیص اعتبارات لازم نصب می شود.

راهزادی، مدیریت مصرف انرژی مشترکین، صرفه‌جویی در وقت و اقتصاد، تسریع در قرائت و برداشت اطلاعات کنتور، قطع و وصل از راه دور و برنامه ریزی و تنظیم کنتورها در زمان کم و از راه دور را از مهمترین اهداف نصب کنتورهای فهام برشمرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج،  در راستای اهداف صنعت برق ایران جهت ایجاد شبکه هوشمند انرژی، بعنوان اولین گام، طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی که به اختصار فهام نامیده می‌شود بعنوان سیستم اندازه‌گیری هوشمند انرژی برای ایران تعریف و مشخصات آن با توجه به نیازمندی‌های وزارت نیرو و نفت از سوی سازمان بهره‌وری انرژی ایران تدوین گردد. در چارچوب این طرح برای یک میلیون مشترک برق در ۶ استان ایران کنتور هوشمند نصب می‌شود. به گفته مسئولین فهام این طرح برای اجرا نیاز به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد

تاریخچه طرح فهام

با توجه به مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شمسی و قانون برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب اسفند ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، پیاده‌سازی سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و مدیریت انرژی با استفاده از فناوری‌های جدید به وزارت خانه‌های نفت و نیرو تکلیف شد. بمنظور اجرای مصوبات فوق طرح ملی "فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام)" تعریف شد.

در سال ۱۳۸۸ سازمان بهره‌وری انرژی ایران بعنوان مجری طرح از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر برای اجرای این طرح بزرگ انتخاب شدو در همین راستا ساختار جدیدی در این سازمان در قالب معاونت سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند ایجاد شد.

ضرورت‌های پیاده‌سازی طرح فهام

مقوله سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند، سرآغاز تلفیق حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی قدرت بوده و در واقع فصل مشترک آنها به شمار می‌رود.گسترده بودن ذینفعان درحوزه کاری این شبکه‌ها،که فرایند تولید، انتقال و توزیع انرژی را در بر می‌گیرند، به همراه جدید و ناشناخته بودن این عرصه، ابهامات و چالش‌های زیادی را از جنبه‌های فنی و اجرایی پیشروی متولیان امر قرار داده است.

تحقق اهداف،خواسته‌ها و انتظارات کلیه ذینفعان به همراه پیاده‌سازی بهینه این زیرساخت از جنبه‌های فنی و اقتصادی، نیازمند نگرشی جامع و سیستماتیک بوده و سازمان بهره‌وری انرژی ایران به عنوان مجری پیاده‌سازی این زیرساخت در سطح کشور در اولین گام بمنظور تحقق این مهم، از متدولوژی (EPRI (IEC62559 بهره‌گیری کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز