خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالروز تولد جهان‌پهلوان؛

آقا تختی؛ هنوز جایت در قلب مردم است

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۱۴۱

ماندگاری نامش در ذهن مردم به از خود گذشتگی و افتادگی و فروتنی اوست. بزرگ پهلوانی که چیزی به اندازه شادی مردم و بودن در کنار آنها نمی توانست روح بلند جهان پهلوان را آرام کند.

پنجم شهریور سالروز تولدت بزرگ مردی است که در تاریخ ورزش ایران به ستاره ای کم نظیر و جاودانه تبدیل شد نه به خاطر قهرمانی ها و مدال های المپیک و جهانی‌اش که بواسطه پهلوانی ها و اخلاق و مردم داری اش…

به گزارش خبرگار ایلنا، غلامرضا تختی در پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ در یکی از جنوبی ترین محلات تهران یعنی خانی آباد چشم به جهان گشود و پس از سپری کردن دوران کودکی خیلی زود راه تشک کشتی را پیدا کرد و با آن تا قله المپیک هم رفت.

تختی مردی از تبار پهلوانان و نام آوران ورزش و کشتی ایران و جهان، ماندگاری نامش در ذهن مردم به از خود گذشتگی و افتادگی و فروتنی اوست. بزرگ پهلوانی که چیزی به اندازه شادی مردم و یودن در کنار آنها نمی توانست روح بلند جهان پهلوان را آرام کند.

تواضع، افتادگی، جوانمردی، توجه به زیردستان و اخلاق نیکو از مهمترین ویژگی های جهان پهلوان تختی بود و هیچگاه مردم ایران فعالیت های او را برای کمک به مستمندان، افراد بی بضاعت و زلزله زدگان بویین زهرا فراموش نمی کنند.

بعد از گذشت بیش از چهار دهه از درگذشت پهلوان ایران زمین، او هنوز در قلب مردم جای دارد و در بسیاری از خانه ها و مغازه ها عکس یادگاری از جهان پهلوان تختی بر روی دیوار خودنمایی می کند.

حضور مردم در مراسم سالگرد درگذشت این قهرمان نامی ایران نشان می دهد که ایرانیان عاشق قهرمانان و پهلوانان واقعی هستند و بر همین اساس است که ˈپهلوانان هرگز نمی میرندˈ

تختی از ۲۰ سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر حبیب الله بلور آغاز کرد و در رقابت های قهرمانی کشور در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ بارها قهرمان کشور و سه بار نیز پهلوان ایران شد.

تختی در اولین حضور خود در تیم ملی در رقابت های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی دروزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در رقابتهای ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه(از شوروی) صاحب مدال نقره شد.

افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت های جهانی ۱۹۵۹،۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت. تختی در رقابت های المپیک ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد.

غلامرضا همچنین در بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد. تختی آخرین بار در رقابت های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو دوبنده تیم ملی را به تن کرد.

البته سالروز تولد جهان پهلوان تختی امسال با سال های دیگر متفاوت است به این دلیل که اواخر خردادماه امسال شهلا توکلی همسر جهان پهلوان تختی و بانوی رازهای وی در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

شهلا توکلی همسر جهان پهلوان تختی بعد از درگذشت همسرش پس از ۱۷ دی ماه سال ۱۳۴۶(تاریح درگذشت جهان پهلوان) هیچگاه در مورد مرگ تختی سخن نگفت و این راز را در دلش نگه داشت و به همین خاطر به «بانوی رازها» شهرت یافت.

شهلا توکلی متولد ۵ آذر ماه سال ۱۳۲۵ در تهران بود و هنگام مرگ ۶۸ سال داشت. وی در روز ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۴۵ با جهان پهلوان تختی سر سفره عقد نشست و پیمان زناشویی بست که حاصل آن فقط یک فرزند پسر(بابک تختی) بود و چهار ماه پس از تولد فرزند آنها، جهان پهلوان تختی روز ۱۷ دی ماه سال ۱۳۴۶ به طرز مشکوکی درگذشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز