خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در خراسان شمالی:

رکود کشت پنبه به تعطیلی ۴ واحد پنبه پاک کنی در بجنورد و آشخانه انجامید

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۰۴

چکیده: «با افزایش بی‌توجه‌ای‌های مسئولان در دولت نهم روند کاهش تولید پنبه در مزارع زیر کشت پنبه شدت گرفت بطوری که تبعات آن به واحد‌های پنبه پاک کنی رسید وباعثتعطیلی آنان شد».

یک فعال کارگری در استان خراسان شمالی با اشاره به تعطیلی ۴ واحد پنبه پاک کنی در شهرستانهای بجنورد و آشخانه، عامل اصلی تعطیلی این واحد‌ها را پایین بودن انگیزه کشاورزان برای تهیه مواد اولیه تولید ذکر کرد.

«فرهاد هدایتی» با اشاره به تعطیلی این واحدها، به ایلنا گفت: باتوجه به اینکه بخش عمده مزارع زیر کشت پنبه استان در بخشهای «مانه» و «سملقان» از توابع شهرستان آشخانه کشت می‌شوند، این ۴ واحد پنبه پاک کنی نیز برای استفاده از مزارع زیر کشت پنبه در این شهرستان احداثشده‌ بودند، که هر کدام با وجود اشتغال ۵۰ کارگر اکنون به سبب کمبود مواد اولیه تولید تعطیل شده اند.

او با بیان اینکه هشت سال پیش صنعت پنبه از رونق خوبی برخوردار بود، افزود: با ادامه بی‌توجه‌ای‌های مسئولان در دولت نهم روند کاهش تولید پنبه در مزارع زیر کشت شدت گرفت بطوری که در دولت دهم تبعات آن به واحد‌های پنبه پاک کنی نیز رسید و باعثتعطیلی این واحدها شد.

این فعال کارگری وضعیت تولید پنبه را نامناسب توصیف کرد واظهار داشت: شغل اصلی ساکنان بخش مانه و سملقان، کشاورزی، به ویژه پنبه کاری است که با توجه به زحمت بسیار برای کشت پنبه به علت نرخ پایین فروش و افزایش هزینه‌های تولید، این حرفه در حال نابودی کامل است.

هدایتی کاهش تولید پنبه را موجب از دست رفتن تولید و اشتغال در این صنعت دانست و با طرح چند راهکار برای خروج از بن بست تولید پنبه گفت: دولت می‌تواند با خرید تضمینی پنبه علاوه بر ایجاد رغبت برای کشاورزان، دست دلالان را که بازار پنبه را به نابودی کشانده‌اند کوتاه کند.

هدایتی در خاتمه در مورد کمک دولت به واحد‌های پنبه پاک کنی گفت: دولت می‌تواند علاوه بر خرید تضمینی محصول پنبه از کشاورزان، با اختصاص مجدد یارانه‌ تولید به صاحبان صنایع پنبه پاک کنی مجددا تولید را به این صنایع باز گرداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز