خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان هشدار داد:

تالاب جازموریان منبع تولید ریزگردهای جنوب‌شرق کرمان

استاندار کرمان خشکسالی‌های چند ساله اخیر را یکی از پدید‌ه‌های مستمر و خاموش استان کرمان دانست و گفت: تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان به منبع تولید ریزگردهای جنوب‌شرق مبدل شده و در این راستا این موضوع به طور ویژه در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم‌حسینی صبح سه شنبه در جلسه ستاد بحران استان کرمان که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، از کرمان با توجه به تنوع آب و هوایی و افزایش حوادث مترقبه در این خطه، به عنوان استانی ویژه یاد کرد و افزود: خشکسالی یکی از پدید‌ه‌های مستمر و خاموش در استان کرمان بوده که از 30 سال قبل آغاز شده است.

وی  وجود آفات کشاورزی، مهاجرت انسان‌ها و بیماری‌های کنونی را حاصل خشکسالی‌های چند ساله اخیر دانست و یادآور شد: خشکسالی اثرات جبران‌ناپذیری در استان کرمان برجای گذاشته است و ستاد بحران کشور نگاه ویژه‌ای به این بحث داشته باشد.

استاندار کرمان از وقوع بیش از هزار زلزله در استان کرمان طی سال های اخیر اتفاق افتاده است، خاطر نشان کرد: در هر قرن و دهه‌ای شاهد زلزله‌های بزرگ در استان کرمان هستیم که بزرگترین آنها در شهرستان های بم و زرند به وقوع پیوست.

 رزم حسینی با اشاره به اینکه بدلیل تغییر آب و هوای کره زمین، شاهد وقوع سیلاب‌هایی در مناطق مختلف استان کرمان هستیم که خسارت‌هایی را برجای می‌گذارد، گفت: طرح شناسایی نقاط حادثه خیز در جنوب استان تهیه و تحویل ستاد بحران کشور شد و برای اجرای این طرح خواستار اعتبارات، ارائه آموزش و اقدامات پیشگیرانه از سوی ستاد بحران به استان کرمان هستیم.

وی با تاکید براینکه استان کرمان از حیث وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور رتبه نخست را دارد، افزود: تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان به منبع تولید ریزگردهای جنوب‌شرق مبدل شده است، در این راستا این موضوع به طور ویژه در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته و تاکنون دو جلسه برای تشکیل کارگروه ریزگردها در سطح ملی برگزار شده است.

نصب دستگاه زلزله‌نگاری در استان کرمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز در این جلسه از نصب دستگاه زلزله‌نگاری در استان کرمان خبر داد و یادآور شد: در استان کرمان طی سال های اخیر در زمینه اتفاقات مربوط به بلایای طبیعی به ویژه در سیل هیچگونه مشکل خاصی درخصوص همکاری با دستگاه‌های اجرایی مشاهده نشده است.

ابوالقاسم سیف الهی گفت: سال گذشته در بحث آنفلوآنزا در بخش بهداشت و درمان مورد خاصی نداشتیم و از بسیاری مسائل با درایت استاندار کرمان پیشگیری شد.

هشدار درباره وقوع سیلاب و آبگرفتگی در کرمان

در ادامه این جلسه مدیرکل بحران استانداری کرمان نسبت به بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب در استان از بعدازظهر روز سه شنبه هشدار داد و یادآور شد: ناپایداری‌های جوی در کرمان با افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد خود را نشان خواهد داد و این ناپایداری‌ها تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت.

محسن صالحی با اشاره به اینکه عمده بارش‌ها در ارتفاعات جبالبارز صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این هشدار از طریق صدا و سیمای مرکز کرمان از طریق زیرنویس و واحد خبر اطلاع رسانی شده است لذا از هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود از سکونت در مسیر سیلاب‌ها و قرارگیری در ارتفاعات استان خودداری کنند.

بازپس‌گیری بیش از 2 هزار هکتار از اراضی دولتی در استان کرمان

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اینکه کارگروه امنیتی استان دو  اقدام (ساماندهی حاشیه نشینی و ایمنی) در جهت پیشگیری انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: استان کرمان براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری و ریاست جمهور در راستای جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی و ساماندهی حاشیه نشینی در کشور پیشگام بوده است.

خلیل همایی‌راد از برگزاری 31 جلسه شورای تامین استان در خصوص ساماندهی حاشیه نشینی خبر داد و گفت: در این راستا بیش از 2 هزار هکتار از اراضی دولتی که تغییر کاربری داده شده و تصرف شده بودند، آزادسازی شدند.

وی یکی از نیازهای استان کرمان را حوزه سیستم ارتباطی خاص ویژه شرایط بحرانی دانست و افزود: سال گذشته با ابلاغ دستورالعمل های ایمنی از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری به عمل آمد.

امنیت، نیاز اولیه در هنگام وقوع بحران

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در این جلسه به بحران خیز بودن این استان اشاره کرد و یادآور شد: زلزله‌های رخ داده در سال‌های گذشته بویژه زلزله بم و زرند، گویای این مطلب است.

رضا بنی‌اسدی‌فر، امنیت را نیاز اولیه در هنگام وقوع بحران دانست و گفت: برخی از اماکن نیروی انتظامی و انتظامی استان به ویژه در شهرستان‌ها به صورت امانی و اجاره‌ای و کاملا فرسوده است و در هنگام وقوع بحران، دستگاه‌های امنیتی اولین دستگاه‌هایی هستند که آسیب می‌بینند و نمی‌توانند به خوبی ارائه دهند.

 برگزاری کارگاه آموزشی ستاد بحران ویژه 6 استان جنوب شرق کشور

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری کارگاه آموزشی ستاد بحران از (12 تا 15 مهرماه) در استان خراسان رضوی با حضور وزیرکشور خبر داد و افزود: مدیران ستاد بحران استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با حضور در این کارگاه‌ها می‌توانند در بروز حادثه برای استان خود مفید واقع شوند.

مرتضی اکبرپور با اشاره به اینکه این کارگاه‌های آموزشی در راستای ایجاد مدیریت یکپارچه برگزار می‌شود، یادآور شد: با هم کار کردن و تقویت توانمندی‌ها از اهداف برگزاری این کارگاه است که پس از آن برای مدیران گواهینامه معتبر صادر خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۰۳۴۷