خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

عملکرد مطلوب استان کرمان در تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به انتخاب کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: این استان با مدیریت استاندار و روحیه هماهنگی مدیران، عملکرد خوبی را در تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، مسعود سطانی‌فر ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطر شهیدان باهنر و رجائی، افزود: باید با استفاده از فرصت هفته دولت، بخشی از عملکرد دولت به مردم اطلاع رسانی شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون موفق شده ، 21 اثر و پرونده را در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت کند که از این مجموع پنج اثر ثبتی مربوط به استان کرمان است.

معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه بخش‌های اصلی بیابان لوت و سه مورد از قنوات ثبت شده جهانی کشور در استان کرمان است، یادآور شد: استان کرمان دارای سابقه تاریخی و تمدنی ارزشمند و دیرینه‌ای است که جا دارد از این بناها و آثار تاریخی استفاده و به نسل‌های آینده مدنیت و تاریخ را معرفی کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شده است، خاطرنشان کرد: در بین سه استان اقتصاد مقاومتی، استان کرمان با مدیریت استاندار و روحیه هماهنگی مدیران عملکرد خوبی را در تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی داشته است.

وی با اشاره به زیبایی روستای جهانی میمند استان کرمان، گفت: بناهای فرهنگی تاریخی که در استان کرمان وجود دارد، با توجه به ارزش و سابقه تاریخی‌شان به شدت مورد توجه گردشگران هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: با ثبت جهانی یک اثر مشخصات آن در صدها مجله و سایت به عنوان مقصد گردشگری منتشر می شود و حضور گردشگران تاثیرات فرهنگی و اقتصادی گسترده ای را در این مکان ها خواهد داشت.

سلطانی‌فر تصریح کرد: ثبت یک مکان به عنوان اثر ملی یا میراث جهانی به معنی این است که این بنا ارزش پشتیبانی و حمایت سازمان‌های جهانی را دارد که مورد حمایت و مورد پژوهش صدها پژوهشگاه بین المللی خواهد شد.

وی از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی زودبازده و اشتغال زا یاد کرد و افزود: با تلاش دولت یازدهم ثبات در عرصه اقتصادی کشور به وجود آمد و دولت موفق شد یک فضایی به وجود آورد که در سایه ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و فضای کسب و کار خوبی به وجود آید.

معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه ورود گردشگران خارجی به استان کرمان تا پایان سال به 50 هزار نفر می‌رسد و اقتصاد استان را به تحرک می‌کشاند، خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری که استان کرمان به همراه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دارد، باید برای پایان برنامه ششم توسعه، استان را در زمینه زیرساخت‌ها برای پذیرایی سالانه بیش از 200 هزار گردشگر آماده کنیم.

سلطانی‌فر بیان کرد: باید هتل‌ها و مهمانپذیرهای مناسب ساخته شده و تعداد بیشتری از اماکن فرهنگی تاریخی که در سه سال گذشته بازسازی شده، تبدیل به مراکز پذیرایی اقامتی شود تا بتواند پاسخگوی حضور حداقل 200 هزار گردشر خارجی باشد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 752 پروژه در حوزه گردشگری کشور در حال اجراست، گفت: از این تعداد پروژه، 820 مورد هتل‌های یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان است که امید است تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی با بهره‌برداری از این پروژه‌ها خلاءهای گذشته این حوزه جبران شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به مصوبات اخیر شورای عالی میراث فرهنگی به ریاست معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و یادآور شد: طرحی برای ایجاد 140 هزار شغل به شرط تامین تسهیلات مناسب از سوی بانک‌ها ارائه شد لذا آن تعداد پروژه‌های بخش گردشگری که بیش از 50 درصد پیشرفت دارند و امکان تکمیل آنها طی دو سال آینده وجود داشته باشد، تسهیلات ارائه می‌شود.

سلطانی‌فر افزود: حدود 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها نیاز است که برای هر شغل 60 میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود و این در حالی است که در صنعت برای هر شغل باید بیش از 400 میلیون تومان هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه 70 هزار شغل دوم در بخش صنایع دستی است، افزود: کشورهایی مثل ایران، چین و هند سه ابرقدرت تولید صنایع دستی در دنیا هستند و از 460 رشته شناخته شده صنایع دستی کشور الان در 360 رشته تولید یا سابقه تولید داریم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در 300 رشته صنایع دستی تولید دارد، تصریح کرد: در مجموع برای ایجاد 140 هزار شغل، 5 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورتی که تامین شود، به هدفمان می‌رسیم لذا رئیس جمهور دستور بررسی این امر را در شورای عالی اشتغال داده‌اند.

سلطانی‌فر گردشگری طبیعی را، یکی از مهمترین رشته‌های گردشگری عنوان کرد و افزود: ما در منطقه‌ای با یک فاصله کم هوای با درجه بسیار متفاوت داریم و این تنوع آب و هوایی در برخی نقاط کشور مانند جیرفت در محدوده‌ای به شعاع 100 کیلومتری تحقق پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در گذشته عنوان می‌شد کویر مانع توسعه کشور است اما امروز اعتقاد داریم کویر موجب توسعه کشور است و در کنار جاذبه‌های فرهنگی تاریخی، جاذبه‌های طبیعی نیز فرصت خوبی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگران اروپایی علاقه‌مند هستند پس از بازدید مکان‌های تاریخی فرهنگی، به کویر سفر کنند و انتظار داریم تعداد گردشگران استان کرمان تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 200 هزار نفر برسد.

کد خبر : ۴۰۴۷۵۵