خبرگزاری کار ایران

فرماندار کرمان؛

صنایع دستی، هنری بی‌بدیل و حاصل ذوق و ابتکار هنرمندان است

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۴۶

تولیدات دستی، صنعتی است ملی و غیر وابسته و حاصل دست صنعتگران عزیزی که صبورانه آداب و سنن و در یک کلام پیام فرهنگی هر نسل را به نسلهای دیگر منتقل و توانمندی و هنر نیاکان را متجلی می کنند.

فرماندار کرمان در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کرمان گفت: صنایع دستی و تولیدات بومی جزء افتخارات هر کشور است.

به گزارش ایلنا از کرمان، توحیدی در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی گفت: تولیدات دستی، صنعتی است ملی و غیر وابسته و حاصل دست صنعتگران عزیزی که صبورانه آداب و سنن و در یک کلام پیام فرهنگی هر نسل را به نسلهای دیگر منتقل و توانمندی و هنر نیاکان را متجلی می کنند.

وی، صنایع دستی را یک هنر بی بدیل که حاصل ذوق و سلیقه هنرمندان و صنعتگران است دانست و افزود: صنایع دستی هنری است که قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق اعم از شهری، روستایی و عشایری را دارد و با حداقل امکانات قابل اجراست.

وی با اشاره به ارزان بودن ابزار تولید در صنایع دستی خاطرنشان کرد: در تولیدات دستی مواد اولیه، دستگاهها و ملزومات مورد نیاز مختصر و نسبتاً ارزان قیمت هستند لکن در محصولات نهایی ارزش افزوده بالایی وجود دارد لذا با یک سرمایه گذاری اندک می توان درآمد مناسبی ایجاد کرد.

فرماندار کرمان تصریح کرد: صنایع دستی می تواند بستری باشد برای رونق صنعت گردشگری همان گونه که در بعضی استانها مثل همدان، هم صنایع دستی و هم مناطق تاریخی و گردشگری سبب جلب توریست ها می شود.

وی یادآور شد: صنایع دستی علاوه بر اینکه سبب شهرت مناطق می شود، مکمل اقتصاد و معیشت خانوارها هم هست چراکه قدرت ایجاد اشتغال بالایی در آن وجود دارد. خصوصاً کشورهای در حال توسعه می توانند از این توانایی و هنر میزان قابل ملاحظه ای درآمد و اشتغال به وجود آورند.

توحیدی به نقش موثر دولت در توسعه صنایع دستی هم اشاره کرد و گفت: با وجود تمام قابلیت‌ها و توانایی‌ها، این صنعت بایستی مورد حمایت دولت هم قرار گیرد و زمینه سرمایه گذاری در این بخش تسهیل شود ضمن آنکه در زمینه عرضه و فروش، امکانات و حمایت‌های لازم فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایران زادگاه و مهد برخی از صنایع دستی موجود در دنیا محسوب می شود، اذعان داشت: در زمینه قالی، گلیم و فرش، کشور ما جایگاه بسیار ارزشمندی در دنیا دارد، در صنایع فلزی، مس و فولاد تولیدات بی نظیری در کشور ما وجود داشته است همچنین در محصولات کاشی و سرامیک در دنیا سرآمد هستیم.

محمدعلی توحیدی عنوان کرد: آمارها بیانگر این است که حدود ۱۵ میلیارد دلار گردش اقتصادی صنایع دستی دنیاست که حدود ۴-۵ میلیارد آن مربوط به فرش می شود و این رقم نسبتا بالایی محسوب می شود کشور ما هم در زمینه فرش پیشینه و جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و استان کرمان هم در این خصوص جایگاه ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: حدود یک سوم از کل گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا مربوط به محصولات چینی است و بالاترین سهم را دارند.

فرماندار کرمان افزود: این توانایی در کشور ما وجود دارد که بتوانیم از این پیشینه و فرصت استثنایی و استعداد و خلاقیت و تنوع به خوبی استفاده کنیم و این توانایی و تکنیک هایی که از گذشتگان به ما ارثرسیده را به جوانان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: جوانان باید به گذشته و پیشینه خودشان ببالند و خود را در برابر هجمه های غربی‌ها نبازند. چرا که خیلی کشور‌ها از چنین قدمت ارزشمندی محرومند در حالیکه در ایران سابقه چند هزار ساله در صنایع دستی داریم که آثارش در کاوش های انجام شده در استان هم بدست آمده است.

توحیدی از متولیان و دست اندرکاران خواست تمام هم و غم خود را معطوف به رونق، ترویج و ترغیب این تولیدات کنند و از مردم خواست تا برای تزئین فضاها و دکورها و یا هدایایی که به مناسبتهای مختلف اهدا می کنند از محصولات صنایع دستی داخلی استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز