خبرگزاری کار ایران

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران؛

صنعت شیر، مظلومترین مجموعه‌ها در کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۶۳۲

بزرگترین مشکل و معضل در کشور ما بیکاری است که صنعت شیر ایران فرصت شغلی بصورت پاره وقت و دائم یعنی حدود یک ونیم میلیون فرصت شغلی را به خود اختصاص داده است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: صنعت شیر در کشور ما یک وزنه بی بدیلی است که متاسفانه نگاه نسبت به این صنعت بسیار ضعیف است.

به گزارش ایلنا از کرمان، چمنی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: بحثشیر جدای از اینکه بحثملی و فرابنگاهی است تنها شامل چند کارخانه نیست که شیر تولید می کنند. بلکه هر کدام در جایگاه خود جای خیلی بحثدارد.

وی گفت: برای هر غذایی جانشینی داریم الا برای شیر که هیچ جایگزینی برای آن پیدا نمی شود و شیر مظلومترین مجموعه‌ها در کشور است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران ادامه داد: بزرگترین مشکل و معضل در کشور ما بیکاری است که صنعت شیر ایران فرصت شغلی بصورت پاره وقت و دائم یعنی حدود یک ونیم میلیون فرصت شغلی را به خود اختصاص داده است، از جمله واحد فروش تا واحد حمل و نقل.

وی اظهار داشت: اگر بخواهید در بحثارزش فرصت‌های شغلی وارد شوید، هر فرصت شغلی یک رقم نجمومی است که کمک به دولت است و بیشتر آن را بخش خصوصی پرداخت کرده است.

چمنی با بیان اینکه یکی از صنایع خصوصی، صنعت شیر است، افزود: ۱۲ و نیم درصد آن واگذاری به بخش خصوصی بوده و بیشتر سوری بوده است که این بخش رقابتی ترین صنعت کشور است.

چمنی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار در کشور در صنعت شیر ۱۰۷۰ شرکت لبنی فعال است، اذعان داشت: در واقع محصول لبنی این شرکتها در فروشگاه ها رؤیت شده و یکی از وجوه مهم بخش اقتصادی است.

وی عنوان کرد: براساس آمار جهاد کشاورزی ۸ میلیون تن تولید شیر خام داریم که بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه شیرپگاه که هیچ کس به آن نگاه نمی کند، بیشترین و بالاترین پروتئین را داراست و از طرف دیگر تأثیری که شیر دارد اگر به صورت مستمر و به اندازه کافی در جامعه مصرف شود باعثسلامتی و طول عمر افراد جامعه خواهد شد.

مشاور انجمن صنایع شیر لبنی کشور گفت: از سوی دیگر مصرف شیر از بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: موضوع شیر موضوع ملی است و در شرایط فعلی بسیار مهم است که به علت بی توجهی به مصرف آن باعثفقر بسیاری از بیماریها که گرانترین درمان را دارد می شود از جمله بیماری دندان ها و پوکی استخوان است.

چمنی افزود: طبق آمار اعلام شده ۹۰ درصد از مردم کمبود ویتامین D را دارا هستند که می توان گفت بین ۷۶ تا ۱۰۰ درصد کمبود ویتامین D دربرخی از نقاط کشور وجود دارد.

وی همچنین اشاره کرد: در سال گذشته ۹۳ درصد دانش آموزان راهنمایی تهران کمبود شدید ویتامین Dرا داشتند و فقط ۶/۱ نفر نرمال بودند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه جمعیت ایران در سرازیری پیری است، تاکید کرد: ۳۵ سال دیگر یک کشور پیر خواهیم داشت یعنی پیری = سالمندی + زمین گیر شدن.

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم ما از شیر گریزانند و اطلاعات کافی در رابطه با شیر ندارند در صورتی که پیامبران ما شیر را به ما معرفی کردند و به عنوان عاملی برای هر دردی دانستند الا مرگ.

چمنی گفت: برای هر غذایی جانشینی داریم الا برای شیر که هیچ جایگزینی برای آن پیدا نمی شود و شیر مظلومترین مجموعه ها در کشور است.

وی اذعان داشت: متاسفانه در کشور ما در روز ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می شود، همچنین کالباس، سوسیس که روی همه آنها درج شده ماده نگهدارنده دارد ولی شیر را بهانه می گیرند و می گویند بخاطر اینکه روی آن درج شده حاوی مواد نگه دارنده، مصرف نمی شود در صورتی که میگوییم با حرارتی که می بیند هیچ موجودی در آن رشد نمی کند.

همچنین چمنی این اطمینان را داد که در این دو سه سال اخیر هیچ مورد مشکوکی اتفاق نیفتاده است.

مشاور انجمن صنایع شیر لبنی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در مرحله اول هدفمندی یارانه ها متهم شدیم به کم فروشی، ابراز داشت: هیچ کس از ما دفاع نکرد و وقتی قدرت خرید مردم پایین آمد اندازه شیر هم کوچک شد.

وی با بیان این که سود لبنیات بین تولیدات کشور پایین ترین سود را دارد اظهار داشت: این را کارشناسان خبره دادگستری اعلام کردند در صورتی که اکثرا می گویند که صنعت شیر صنعت سودجویی ست.

چمنی همچنین به مصرف روغن نباتی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۰ مصرف روغن نباتی در کشور ۳۰ برابر شد و روغن پالم بیش از ۴۰ سال است که وارد صنعت غذایی دنیا شده است که بیشتر در کشور مالزی و اندونزی موجود بوده است.

وی ادامه داد: این کشورها در ۴۰ سال گذشته از میوه پالم روغن گرفتند و ۳۹ درصد روغن نباتی خوراکی دنیا را پالمتشکیل می دهد.

مشاور انجمن صنایع شیر لبنی کشور بیان داشت: مدتها قبل بسیاری باورها بر این بود که شیر کم چرب چندان فایده ای ندارد و شیر مغذی و عالی همان شیر پرچرب است که به گفته ی برخی ها مستقیما از دامداری ها بدون انجام هیچ افزایش و کاهشی به دست مصرف کننده میرسد اما هم اکنون بحثداغ افزودن روغن پالم به این نوع شیرها نظر بسیاری را تغییر داده است.

چمنی با بیان اینکه روغن پالم روغنی از مغز میوه ی نخل است، ادامه داد: بزرگترین عرضه کننده ی این روغن کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدون کلسترول در اکثر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین افزود: روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده ی آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود.

چمنی با بیان اینکه پالم در هیچ کشوری ممنوع الورود و ممنوع المصرف نیست، ادامه داد: فقط در کشور دانمارک مالیات بیشتری دارد ودر کل باید گفت که روغن پالم روغن خطرناک و کشنده ای نیست.

وی افزود: تا سال ۸۱ بیشترین روغن نباتی که در کشور مصرف می شد روغن نباتی جامد بود و روغن گیاهی در دمای نیمه مایع امکان بسته بندی ندارد.

چمنی با اشاره به اینکه وارد کردن پالم به کشور بین ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم کره را صادر کنیم به علت اینکه مصرف در کشور زیاد است و همچنین نژاد گاوها به گونه ای است که نمی توان این کار را انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز