خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی و انقلاب کرمان مطرح کرد:

اجرای گام به گام دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۹۰

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: به منظور اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تاکنون یک هزار و ۳۳۶ نفر زندانی مشمول عفو شده‌اند.

کرمان - ایلنا: دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: به منظور اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تاکنون یک هزار و ۳۳۶ نفر زندانی مشمول عفو شده‌اند.
به گزارش ایلنا از کرمان یدالله موحد، افزود: پس از تصویب این دستورالعمل با برگزاری ۲۶ جلسه در استان به ۲ هزار و ۶۰۷ نفر مرخصی اعطا شد، شرایط ۹۵۰ نفر برای بهره‌مندی از آزادی مشروط مورد بررسی قرار گرفت و ۴۷۱ نفر نیز به مرخصی پایان حبس اعزام شدند.
وی ادامه داد: به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، عید قربان و نیمه شعبان نیز به ترتیب ۷۷۴،۱۰۵۱ و ۵۰۵ نفر به مرخصی رفتند و هم چنین در مجموع ۸۸۹ نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند و ۲ هزار و ۲۱۹ نفر نیز مشمول تقلیل مجازات زندان شدند.
موحد بیان داشت: در اجرای ماده ۱۵ دستورالعمل میزان مرخصی زندانیان در هر نوبت از ۳ تا ۵ روز به ۵ تا ۱۰ روز تغییر کرد تا افراد زندانی بیشتر از امتیاز مرخصی استفاده کنند. همچنین در اجرای ماده ۱۴ این دستورالعمل، شورای طبقه‌بندی زندانیان به ریاست قاضی ناظر زندان حداقل هفته‌ای یک بار به صورت مستمر با تشکیل جلسه درباره موارد مطرح شده تصمیم‌گیری می‌کنند.
موحد همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: برای انجام وظایف محوله در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و در اجرای ماده ۱۹ دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری ۴۳ بار قاضی ناظر زندان در زندان کرمان برای حل مشکلات زندانیان به ویژه مشکلات قضایی آنان حاضر شده و به بررسی مشکلات آن‌ها پرداخته است. در اجرای ماده ۲۰ این دستورالعمل نیز بازداشتی‌های ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی برای دریافت رضایت شاکی و پرداخت دین نیاز به مرخصی داشته‌اند که برای فراهم کردن شرایط استفاده از مرخصی آنان مطابق با مقررات، دستورات لازم داده شد. این افراد هم از مرخصی ۱۰ روزه و هم از مرخصی تمدیدی تا ۶ ماه استفاده می‌کنند، البته تمدید این ۶ ماه در صورت ارایه مدارک مربوطه و تلاش زندانی برای دریافت رضایت یا پرداخت دین یا اعسار انجام می‌شود.
دادستان عمومی و انقلاب کرمان در ادامه با تاکید بر اینکه زندان موفقیت لازم را در پیشگیری از تکرار جرم ندارد، افزود: زندان بر روح و شخصیت زندانیان تاثیرات منفی به جا می‌گذارد که این موضوع بازگشت آنان را به زندگی شرافتمندانه اجتماعی سخت و در برخی موارد غیرممکن می‌سازد.
موحد با بیان اینکه اغلب زندانیان متاهل و متعلق به اقشار تهیدست جامعه هستند، افزود: در چنین وضعیتی خانواده زندانی دچار آسیب جدی می‌شود و حتی در برخی موارد بنیان خانواده از هم پاشیده می‌شود. این موضوع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیران زندان‌ها را در این باره با مشکل روبه‌رو ساخته است به طوری که آنان بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که امکانات موجود، تناسبی با جمعیت کیفری زندان‌ها نداشته و در نتیجه اقدام‌ها و برنامه‌های اصلاحی بازدارندگی لازم را ندارد و در نتیجه این اتفاق موجب می‌شود میزان بازگشت مجدد زندانیان افزایش یابد. در همین راستا مقام معظم رهبری نیز بر گرایش دستگاه قضایی به زندان‌زدایی تاکید کرده و یادآور شده‌اند که زندان نباید محیطی فسادآور باشد، شخصیت زندانی را از بین ببرد یا خانواده او را بیچاره کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز