خبرگزاری کار ایران

واکاوی ایلنا از موضوع جنجالی بیمارستان بیستون کرمانشاه؛

وقتی حاشیه، حقیقت را پنهان می‌کند

چندی پیش یکی از سایت‌های استان کرمانشاه اقدام به انتشار نامه داخلی داروخانه بیمارستان بیستون کرمانشاه کرد که این امر واکنش‌های بسیاری در سایت‌ها و فضای مجازی به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه در متن نامه که نمونه‌ای از آن در ذیل آمده است، از پزشکان شاغل در بیمارستان بیستون خواسته شده که ترجیحا از داروهایی که تاریخ انقضای آن نزدیک است؛ استفاده شود که همین امر و رسیدن کپی از این نامه به این سایت باعث شد که موضوعی برای تخریب بیمارستان پیدا شود که گزارش سایت مذکور باعث واکنش‌های بسیاری در سطح جامعه شد.

در حالی که متن نامه اگر به دقت خوانده شود و یا توسط یک شخص آشنا به امور پزشکی و دارویی مطالعه شود به خوبی متوجه خواهیم شد که متن نامه‌ای که این سایت صرفا برای تخریب منتشر کرده است، کاملا علمی و در مسیر جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی و بیت المال بوده است.

photo_2016-06-23_21-12-02

اما سایت مذکور موضوع را بالعکس نشان داده است و به اصطلاح از یک سو؛ قصد سیاه‌نمایی داشته و از طرف دیگر قصد تخریب و تضعیف وزارت بهداشت و بخش درمانی کشور را داشته است.

این در حالی است که معاون اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت و درمان کشور در این باره می‌گوید: این نامه از طرف مسئول فنی داروخانه صرفا جهت اطلاع رسانی بوده و یادآوری کرده که تاریخ انقضا این داروها نزدیک است که این هم مسئله خاصی نیست و از نظر پزشکی قابل توجیه و امری طبیعی است.

مصطفی کریمی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از رویه‌های معمول در فضاهای تخصصی می‌تواند برای عموم جامعه ناآشنا باشد، ممکن است این موضوع هم به دلیل عدم آگاهی لازم، غیر معمول جلوه کند و حتی برخی‌ها عملکرد بیمارستان بیستون را در این موضوع زیر سئوال ببرند.

وی عنوان کرد: بر این اساس همواره پیشنهاد ما این است برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، در گام نخست مسائل فنی و تخصصی در بطن جامعه مطرح نشود، ثانیا اینکه رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی درست و جلوگیری از شایعات کمک کنند که از کاه، کوه ساخته نشود.

"افشین قاسمی"، عضو هیات مدیره و رییس بیمارستان فوق تخصصی بیستون نیز در این باره به خبرنگار ایلنا در کرمانشاه گفت: تاسف باید خورد به حال بعضی افراد که بدون توجه به متن یک نامه کاملا علمی که مطابق قوانین نوشته شده حتی بدون مطالعه اولیه آن اقدام به تشویش اذهان عمومی و فریبکاری دارند.

photo_2016-06-23_21-11-57

رییس بیمارستان فوق تخصصی بیستون کرمانشاه تاکید کرد: دارو جزو سرمایه‌های ملی بوده که با مشقت فراوان تولید و حفظ منابع ملی وظیفه همگان است، لذا تاکید این بیمارستان بر مصرف داروهایی که در نامه ذیل آمده از یک طرف برای به جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی و نیز جلوگیری از فساد بی‌مورد داروهای مذکور است.

قاسمی با اشاره به اینکه داروهای ذکر شده دارای تاریخ مصرف بوده و هیچ اجحافی در حق مردم نیست، افزود: صلاحدید پزشک معالج برای تجویز دارو مدنظر داروساز بوده است و در این بین قصد خدایی نکرده قصد هیچگونه سواستفاده نبوده است.

رییس بیمارستان بیستون با اشاره به اینکه تمامی بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مراجع قانونی رصد می‌شوند، افزود: بیمارستان‌ها بطور مکرر از طریق مراجع ذیصلاح مورد بازدید قرار می‌گیرند و با کسی مماشات ندارند و اگر در این باره تخلفی صورت می‌گرفت بی‌شک این بیمارستان اعم از مسئول داروخانه و  هیات مدیره آن زیر سئوال و حتی بازخواست می‌رفتند.

وی با انتقاد از عملکرد و قضاوت یک طرفه و مقرضانه برخی از سایت‌ها برای مخدوش کردن چهره بیمارستان بیستون، گفت: با کمال تاسف افراد مغرض و مریض احوال بدون رعایت اصول اخلاقی و علمی سعی در تخریب اذهان عمومی داشته که این امر هوشیاری عموم را می‌طلبد.

"نادر چهری"؛ مدیر داخلی بیمارستان فوق تخصصی بیستون نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: بیمارستان فوق تخصصی بیستون کرمانشاه با سرمایه شخصی پزشکان و بدون کمک‌های مالی دولتی بنا شده و با اشتغال زایی 480 پرسنل و 120 پزشک را فراهم آورده است.

چهری تاکید کرد: بیمارستان بیستون فوق تخصصی دارا بودن 215 تخت و پذیرش 22 هزار بیمار در سال و اشتغال زایی جانبی فراوان و دارا بودن 215 تخت و انجام اعمال جراحی منحصر بفرد در کشور و اخذ گواهینامه IPD (دپارتمان بیماران بین الملل)و دربازدید انجام شده از سوی وزارت بهداشت به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز درمانی خصوصی غرب کشور شناخته شده است.

photo_2016-06-23_21-11-39

مدیر داخلی بیمارستان بیستون با اشاره به اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام رهبری به کرار مورد تاکید و تایید معظم له است و ضرورت انجام این مهم در جامعه به عینه دیده می‌شود، گفت: حال قضاوت با شما که آیا چنین مرکزی با این توانمندی و در این زمان که بیکاری بیداد می‌کند امکان اجحاف در حق بیماران منطقی به نظر می‌رسد؟ضمن اینکه بنا به گفته یکی از پزشکان بیمارستان در سال 1394 با رایگان کردن زایمان طبیعی برای ترویج این فرهنگ مبلغ یک میلیارد و800 میلیون تومان هزینه کرده و برای کمک به اقشار کم در آمد به میزان 15 درصد از تعرفه‌های اعلامی هیات وزیران را تعدیل کرده که این امر را باید آدم‌های منطقی و بدون غرض مقایسه کنند.

گفتنی است علی‌رغم اینکه بیمارستان فوق تخصصی بیستون در سال‌های اخیر به عنوان کار آفرین برتر کشور شناخته شده است باز هم در این مدت برخی از سایت‌ها به صورت هدفمند این بیمارستان را که یکی از مراکز معتبر در سطح استان و حتی غرب کشور است را مورد آماج حملات و انتقادات یک طرفه خود قرار می‌داده‌اند.

گزارش: افشین قهرمانی

کد خبر : ۳۸۳۸۸۴