خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن شهرسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

رکود بازار خرید و فروش مسکن به رهن و اجاره رسید

عضو انجمن شهرسازان ایران گفت: رکود بازار خرید و فروش مسکن به رهن و اجاره رسیده است.

محمدعلی مهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه به تحلیل بازار رهن و اجاره امسال  در کرمانشاه پرداخت.

مهری اظهار کرد: هر ساله در پایان خرداد و در فصل تیر ماه مطابق سنوات گذشته بازار رهن و اجاره داغ‌تر از همیشه می‌شود و مستاجران در هیاهوی پیدا کردن خانه منطبق  با شرایط اقتصادی و اجتماعی خود هستند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: صاحبان خانه هم متقابلا به فکر اجاره خانه خود به مستاجر با داشتن شرایط مطلوب‌تری هستند، تا یک سال خانه خود را علاوه بر دریافت وجه رهن و اجاره از خالی ماندن و مشکلات پیش رو ایمن کنند.

عضو انجمن شهرسازان ایران افزود: در واقع تا چند سال پیش دغدغه مستاجران برای یافتن خانه بیشتر بود ولی امروزه قضیه کاملا برعکس شده و در واقع این صاحب خانه است که به فکر یافتن مستاجر است و به اصطلاح تمام فکرش این است که لااقل خانه‌اش خالی نماند.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر به علت ساخت‌وسازهای بی‌رویه و فراوان در بخش مسکن تعداد خانه‌ها به طور فزاینده‌ای افزایش یافت به طوری‌که عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است و تعداد خانه‌ها بیشتر از خانوارهای موجود در سطح شهر است.

عضو انجمن شهرسازان ایران افزود: هر چند که تعدادی از این خانه‌ها متعلق به افراد غیر ساکن در شهر چون عشایر و روستاییان است و صرفا جهت رهن و اجاره و ارزش روز افزون ملکی است.

مهری عواملی چون ساخت مجتمع‌های مسکن مهر، تراکم سازی در محله‌های متوسط و مرفه، ساخت‌و سازهای غیر مجاز و ساخت طبقه دوم بر روی خانه‌های موجود در حاشیه شهرها  عامل تشکیل دهنده مسکن موجود در کرمانشاه و اکثر شهرها بر شمرد.

این کارشناس مسایل شهری ادامه داد: طبق بررسی عوامل مذکور و تحقیقات میدانی چنین بر می‌آید که امسال نه تنها افزایشی برای رهن و اجاره وجود ندارد حتی ممکن است نسبت به سال‌های گذشته رهن و اجاره کمتر باشد و صاحب خانه‌ها به خاطر اینکه خانه خود را از خالی ماندن برهانند سعی بر کنار آمدن با شرایط مستاجران هستند. همچنان که تعداد خانه‌های خالی در سطح شهر بیش از پیش نمود می‌کند.

کد خبر : ۳۸۰۲۳۵