خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان کرمانشاه

موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه دیده نشده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، علیرضا حیدری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بیماری آنفولانزای فوق حادپرندگان، اظهار کرد: این بیماری ویروسی دارای سه تیپ A، B،C، است که تنها تیپ A آن می‌تواند موجب بیماری در طیور شود.

وی ادامه داد: تیپ A در پستانداران و انسان نیز ایجاد بیماری کرده و دارای بیش از 180 تحت تیپ بوده که مهمترین آن بیماری فوق حاد در پرندگان را به وجود آورده و انسان را نیز مبتلا می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، بی‌حالی شدید، پژمردگی، علائم حاد تنفسی، مرگ سریع، افت ناگهانی شدید تولید روزانه، تولید تخم مرغ با پوست نرم، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریبش و ساق پا را از جمله علائم این بیماری عنوان کرد.

حیدری، پرندگان وحشی و آبزی به ویژه اردک وحشی را از جمله مخازن ویروس این بیماری برشمرد و اضافه کرد: بوقلمون، اردک، کبوتر، غاز، پرندگان وجشی، خوک، انسان و مرغ نیز می‌توانند میزبان‌های این بیماری باشند.

این مقام مسئول با اشاره به انتشار بیماری در پرندگان، بیان کرد: تماس با پرندگان وحشی به ویژه پرندگان مهاجر، پراکنده شدن کود مرغداری آلوده در اطراف، امحای غیربهداشتی طیور آلوده تلف شده، انتقال از طریق بازار عرضه پرندگان زنده و همچنین عدم ضد عفونی وسایل و تجهیزات که به مرغداری‌ها وارد می‌شود از جمله موارد انتشار این بیماری است.

وی عنوان  کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان دارای پیامدهای زیادی از جمله تلفات شدید و بالا در مرغداری‌ها، تحمیل هزینه‌های گزاف معدوم سازی کانون‌های بیماری و همچنین شیوع بیماری به عنوان یک معضل بهداشتی که انسان را نیز مبتلا می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، کارگران مزارع پرورش طیور، خریداران و رانندگان حمل طیور زنده، فروشندگان پرندگان زینتی، شکارچیان و دامپزشکان شاغل در صنعت طیور را از جمله افراد در معرض خطر این بیماری دانست.

حیدری به راهکارهای پیشگیری از وقوع این بیماری اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تماس طیور اهلی با پرندگان وحشی، ضدعفونی و پاکسازی مزرعه تا قبل از هر جوجه ریزی، رعایت فاصله 3 الی 4 هفته بین جوجه ریزی در هر دوره و شرایط عادی، عدم فروش مرغ به فروشندگان دوره گرد و زنده فروش، عدم رفت آمد و غیر ضروری به مکان‌های آلوده و یا تراکم بالای پرنده از جمله راه‌های کنترل این بیماری است.

وی با بیان اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان واکسن ندارد، گفت: براساس پایش‌ها و مراقبت‌های صورت گرفته از جمعیت طیور وحشی، بومی و صنعتی استان و همچنین رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تأکید کرد: لازم است در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی در طیور، مراتب از طریق سامانه تلفنی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان، اطلاع داده شود.

کد خبر : ۳۷۶۴۱۴