خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز نیروی هوایی؛

بهمن پرورش؛ غواص دریادل کرمانشاهی ناجی اف۴

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۲۹

بهمن پرورش، غواص کرمانشاهی، توانست در یکی از روزهای جنگ تحمیلی با فداکاری و نیز همراهی تنی چند از دلاورمردان نیروی هوایی از انهدام و تخریب هواپیماهای شکاری اف۴ در پایگاه هوایی شهید " نوژه " همدان جلوگیری کند.

بهمن پرورش، غواص نام آشنا و فداکار ایران که حدود ۱۵ سال فداکاری در سراسر کشور بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای را در کارنامه دارد تاکنون بارها به ۶۷ شهر ایران امدادرسانی داشته و در سوانح گوناگون از جمله سوانح آبی، آتش سوزی و کوهستان ۸۷ نفر را از مرگ حتمی نجات داده است و با پیدا کردن پیکر غریقان بسیاری در سدهای عمیق و تاریک و رودخانه‌های خروشان خانواده های داغدار و آسیب دیده زیادی را در کشور از نگرانی خارج کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، پرورش به اکثر نیروهای نظامی کشور امداد رسانی داشته است که از آن جمله می توان به امدادرسانی به هوانیروز در ۲ مرحله اشاره کرد که یک بار آن در حادثه دلخراش سقوط بالگرد کبری در داخل رودخانه بسیار آلوده کرمانشاه بود که وی پس از ۳ شبانه روز جانفشانی، موفق به یافتن ۲ پیکر مطهر خلبان شهید و یافتن تمامی قطعات بالگرد یاد شده بود.

یکبار دیگر نیز سقوط بالگرد ۲۰۶ در دریاچه عمیق و تاریک " زرین شهر " اصفهان بود که وی توانست پس از تلاش بی نتیجه ۶۰ غواص و ۷۰ نفر امدادگر پیکر سراستاد خلبان را پس از ۲ ساعت تلاش پیدا نماید و در خصوص یافتن قطعات باگرد ۲۰۶ نیز مجاهدت فراوانی را انجام داد.

همچنین وی برای یافتن پیکر یکی از شهدای لشگر ۸۱ زرهی کرمانشاه به خاک عراق سفر کرده و در منطقه صفر مرزی پیکر او را در زمستان و رودخانه بسیار سرد " کنه کبود " و در بین میادین پیدا کند.

و دوبار نیز به ۲ پرسنل نیروی هوایی ارتش امداد رسانی کرد که یک بار آن نجات افسر نیروی هوایی از مرگ حتمی و غرق شدن بود و بار دیگر نیز پیکر یک افسر نیروی یاد شده بود که در سد سلیمانشاه سنقر غرق شده بود.

در این گزارش نمی توان تمام خدمات و ایثارگری‌های وی را به قلم آورد، ولی باید گفت که امدادهای پرورش تنها به نجات غریق و یا نجات افراد ختم نمی شود و او تا کنون خودروهای زیادی را با سرنشین از دل اعماق مخوف آبها پیدا کرده است که از جمله می‌توان به خارج کردن کامیونت تریلی در رودخانه بیستون و کامیونت خاور در رودخانه " نگل " مریوان و جیب صحرا، خودروی آر دی، پراید، تویوتای مخصوص مسابقات رالی و خودروی پژو و دهها خودروی دیگر است.

همچنین در روز سیزدهم فروردین سال ۸۷، یعنی روز طبیعت، جان هزاران درخت را از آتش سوزی در روستای حسین آباد دینور(بیستون) نجات داد که مورد تقدیر مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه قرار گرفت. به راستی بهمن پرورش سوپرمنی واقعی و زنده است که شرح جانفشانی هایش در کشور نیازمند ساخت برنامه ای مستند در چندین قسمت است.

یکی از خدماتی که در پرونده پر از افتخار پرورش خودنمایی می کند، نجات تعدادی از هواپیمایی اف۴ در پایگاه هوایی شهید " نوژه " همدان است.

این غواص کرمانشاهی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: در ۴ مرداد سال ۶۷ در پایگاه هوایی سوم شکاری شهید محمد نوژه همدان در لباس مقدس سربازی به همراه چند بزرگوار دیگر از جمله سروان صارمی، استواریکم ژیان(تکاوری برازنده) محمد باقر نورمحمدی کرمانشاهی(قهرمان پرآوازه ورزش‌های رزمی کشور) سربازان مولایار سلیمانی اهل تویسرکان به صورت افتخاری چندین فروند هواپیمای جنگنده اف۴ را که میلیاردها تومان ارزش داشتند، از نابودی کامل نجات دادیم.

پرورش تاکید کرد: در آن زمان بحبوحه جنگ بود و هر جنگنده ارزش بسیار زیادی را در دفاع از خاک میهن عزیز ایفا می کرد.

وی به شرح این رویداد مهم پرداخت و افزود: ساعت حدود ۱۱ صبح ۴ مردادماه سال ۶۷ هواپیماهای متجاوز عراقی پایگاه هوایی نوژه را مورد تهاجم خود قرار دادند و توسط آنها بمب های زیادی در آشیانه هواپیماهای شکاری این پایگاه ریخته شد. آن بمب ها توسط چتر فرود می آمدند و ساعت خاصی برای انفجار نداشتند. بعضی از آنها ۲۰ دقیقه و یا ۳۰ دقیقه بعد منفجر می‌شدند و البته تنظیم زمان انفجار آنها فرینده و وحشیانه بود.

این غواص کرمانشاهی گفت: بعد از این سانحه فرماندهان وقت تقاضای یاری کردند و چند نفر از ما با از خود گذشتگی داوطلب شده و داخل باند آشیانه هواپیماهای اف۴ شدیم و بمب های خطرناک را با دست به حدود ۱۰۰ متر دورتر از هواپیماها منتقل کردیم و سریعا با شلیک اسلحه ژ۳ آنها را منفجر کردیم.

پرورش تاکید کرد: با این عمل هم بمب‌ها را منفجر و خنثی ساختیم و هم هواپیماها را صدمه و آسیب جدی نجات دادیم. ضمن اینکه هواپیماهای اف۴ اکثر مواقع خود مسلح به راکت و یا موشک بودند.

وی تصریح کرد: در حین پاکسازی بودیم که یکی از بمب ها منفجر شد و همگی مجروح و مصدوم شدیم. من از ناحیه صورت، سروان صارمی از ناحیه گلو و صورت، استوار ژیان هم همین طور و باقر نورمحمدی از ناحیه بازو و مولایار سلیمانی که به محل انفجار نزدیکتر بود، بیشترین ترکش را تحمل کرد. آن روز روزی موفق برای نیروی آسمانی یعنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود. با آن از جان گذشتگی مانع شدیم که هیچ یک از هواپیماهای اف۴ صدمه نبینند.

پرورش اظهار داشت: یک روز بعد، عملیات مرصاد علیه منافقینی که تا محدوده شهر کرمانشاه پیش آمده بودند، آغاز شد و ما نیز برای کمک و یاری رسانی به خانواده و همشهریانمان به کرمانشاه برگشتیم. من و باقر نورمحمدی هنوز ترکش های زمان جنگ را در بدن به عنوان یادگاری داریم با این وجود هیچگاه پرونده ای بابت جانبازی تشکیل نداده ایم. ولی متاسفانه هیچگاه از این کار باارزش تجلیلی نشد. این خاطره را در کتاب " ستاره های نبرد هوایی "،(صفحه ۱۱۷) تیمسار اینانلو معاونت عملیات پایگاه هوایی دهم شکاری به قلم آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، خدمات ارزنده ای که بهمن پرورش این غواص کرمانشاهی در سراسر کشور داشته است در تمام دنیا بی نظیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز