خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:

مایه کوبی رایگان جمعیت دامی کرمانشاه علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۵۱

مایه کوبی رایگان بیش از ۷ میلیون نوبت سر جمعیت دامی استان کرمانشاه علیه انواع بیماری های واگیر دامی و قابل انتقال انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در نشست خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، گفت: با تلاش شبانه روزی پرسنل اداره کل دامپزشکی و همکاری بخش خصوصی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷ میلیون نوبت سر جمعیت دامی استان، علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان به صورت کاملا رایگان مایه کوبی(واکسینه) شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، نادر پرور اظهار داشت: علاوه بر موراد ذکر شده از ابتدای سال جاری، بیش از ۳ میلیون نوبت سر جمعیت دامی استان علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی توسط بخش خصوصی به‌صورت بهادار و با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مایه کوبی شده‌اند.

پرور در ادامه با مقایسه خدمات دامپزشکی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی تصریح کرد: در قبل از انقلاب، دامپزشکی تشکیلات کاملا منسجمی نداشت و با توجه به مشکلات خاص ساختاری و اعتباری در مقابله با بیماری‌ها بصورت کانونی عمل می‌کرد در ضمن برنامه هدفمند زمانبندی شده‌ای برای کنترل بیماریهای دامی وجود نداشت.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: در قبل از انقلاب دامپزشکی بیشتر فعالیت‌هایش در حوزه مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی مشترک و در حوزه روستا‌ها و عشایر بود و وظایف نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی خصوصا حوزه داخل شهری پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی به وظایف دامپزشکی اضافه شد، همچنین تمام کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور در استان محصول پس از انقلاب هستند.

وی خاطر نشان کرد: تشکیلات نظام دامپزشکی نیز پس از انقلاب تاسیس شد، بخش خصوصی در استان کرمانشاه با دارا بودن تعداد ۶۱ مرکز مایه کوبی درمانی، ۵۰ داروخانه، ۹ شرکت پخش استانی، ۴ آزمایشگاه، ۵ شرکت تولید دارو و دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ نفر عضو دانش آموخته و متخصص این رشته بعنوان بازوی توانمند بخش دولتی اقدام می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به عملکرد یک ساله اداره کل دامپزشکی در حوزه نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی گفت: طی ۷۵ هزار و ۶۶۰ مورد بازرسی از اماکن تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان، تعداد ۷۲۰۰ مورد غیربهداشتی مشاهده، که طی ۱۲۰۵ مورد نمونه برداری و تعداد۷ هزار و ۱۳۲ مورد آزمایش بر روی نمونه‌ها، نهایتا بیش از ۷۵ تن انواع فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف انسانی ضبط و با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء شد.

وی افزود: در این رابطه ۳۱۸ پرونده قضایی تشکیل و تعداد ۱۲۸ مکان غیربهداشتی که ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان را رعایت نمی‌کردند با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمپ شدند.

دکتر پرور در ادامه به نظارت این اداره کل بر کشتارگاه‌های دام و طیور استان اشاره کرد و افزود: طی یک سال گذشته، حدود ۱۵۴ هزار راس دام سبک و ۳۶ هزار راس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان ذبح شده که طی نظارت و بازرسی‌های بهداشتی و شرعی روی این لاشه‌ها مقدار نیم درصد از این لاشه‌ها به دلایل بهداشتی و یا شرعی از چرخه مصرف خارج شد. همچنین در این مدت از حدود ۱۱ میلیون قطعه طیور کشتار شده حدود ۱۲۰ هزار قطعه از طیور مذکور به دلایل بهداشتی و یا شرعی ضبط و از چرخه مصرف مردم خارج و امحاء شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مبارزه با عرضه مرغ زنده را یکی از اولویت‌های کاری این اداره کل اعلام کرد و افزود: به منظور حفظ سلامت شهروندان و با تشکیل اکیپ‌های مشترک مبارزه با فروش و عرضه مرغ زنده از ابتدای سال تاکنون ۲۳۱ مکان غیربهداشتی عرضه مرغ زنده با همکاری شهرداری، مرکز بهداشت، فرمانداری‌ها، اصناف، نیروی انتظامی و قضایی پلمپ شده است.

پرور با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته بیش از ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده و به منظور حفظ این سرمایه‌های ملی توسط بخش خصوصی و با نظارت اداره کل دامپزشکی استان حدود ۱۶۰ میلیون دز واکسیناسیون انجام شده همچنین جهت کنترل بیماری ویروسی نیوکاسل در جمعیت مرغ بومی استان طی یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار قطعه طیور خانگی با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به شکل کاملا رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده‌اند.

پرور با بیان اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: با توجه به بروز بیماری در برخی از کشورهای شرق آسیا همچنین کشورهای روسیه، هلند، انگلستان، آلمان و ایتالیا، اداره کل دامپزشکی در قالب طرح ملی پایش همزمان با سراسر کشور بیش از ۴۵۳ نمونه از ۱۲ واحد روستایی و ۱۵ واحد صنعتی پرورش طیور استان جمع آوری و برای هر نمونه ۴ نوع آزمایش(الیزا – تست‌های Hi مربوط به H۵، H۷ و H۹) انجام شد که خوشبختانه با توجه به نتایج آزمایشات به‌عمل آمده و تایید سازمان دامپزشکی کشور تاکنون استان از نظر این بیماری پاک است.

وی خاطرنشان‌کرد: همکاران ما در اداره کل دامپزشکی پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های طیور به خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنند به‌عنوان مثال از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۲۰۰ مورد بازدید از واحدهای طیور صنعتی، روستایی، تالاب‌ها، کشتارگاه‌ها و بازار پرنده فروش‌ها، بیش از ۴۱۰۰ مورد نمونه گیری، انجام حدود ۱۰ هزار مورد آزمایش، ۱میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع ضدعفونی کشتارگاههای طیور و همچنین ضدعفونی ۵۲۰۰ دستگاه خودروهای حمل طیور زنده انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه به اقدامات این اداره در حوزه صادرات اشاره کرد و افزود: با نظارت دامپزشکی استان، اقدامات مربوط به قرنطینه بیش از ۱۱۹ هزار راس دام انجام شده که تاکنون ۱۰۷ هزار راس دام به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که از جمله استان‌های پیشرو در این امر بوده است همچنین بیش از ۹ هزارتن خوراک دام نیز با نظارت دامپزشکی کرمانشاه صادر شده است.

دکتر پرور از دیگر اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی کرمانشاه را کنترل بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و بیماری «وی اچ اس» در جمعیت آبزیان استان اعلام کرد.

وی در پایان به شهروندان توصیه نمود گوشت مصرفی خود را صرفا از مراکز عرضه مجاز که ممهور به مهر دامپزشکی می‌باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده‌های خام دامی مشکوک(از نظر بهداشتی)، مراتب را با شماره تلفن ۳۷۲۴۶۳۲۵ شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و یا سامانه رایگان ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز