خبرگزاری کار ایران

یادداشت اقتصادی؛

گشایش مرز سومار مندلی؛ گسترش فعالیت‌های تجاری

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۵۳۱

گشایش مرز سومار مندلی؛ گسترش فعالیت های تجاری بین دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

استان کرمانشاه بواسطه برخورداری از پتانسیل‌های فراوان در زمینه‌های گوناگون و همچنین داشتن بیش از ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، همواره مورد توجه تجار و بازرگانان داخلی و خارجی بوده و هست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، تلاش دولتمردان و سیاست گزاران کشور و استان هم تا حد زیادی معطوف به این موضوع بوده است تا با بکارگیری تمام توان و نیروی خود موانع موجود بر سر راه توسعه تجاری استان را مرتفع کنند. در هفته‌ای که گذشت شاهد سفر هیئتی تجاری از استان دیالی عراق به کرمانشاه بودیم که هدف از این سفر گسترش هر چه بیشتر همکاریهای تجاری و اقتصادی دو استان و تلاش در جهت تسهیل در امور مربوط به تجارت طرفین اعلام شد.

البته این اولین هیئت عراقی نیست که به منظور توسعه روابط تجاری با کرمانشاه به این استان سفر می‌کند چرا که در سالیان گذشته نیز ما شاهد سفر هیئت‌های تجاری عراقی از استان‌های مختلف این کشور خاصه اقلیم کردستان به کرمانشاه بوده‌ایم که این موضوع حاکی از اهمیت بالای موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه در زمینه‌های مختلف بویژه در زمینه برقراری روابط اقتصادی و تجاری با عراق است. هر چند که در سالیان گذشته نیز حجم زیادی از صادرات کشورمان به عراق از مرز‌ها و بازارچه‌های مرزی کرمانشاه صورت می‌گرفت.

اما اخیرا بحثگشایش مرز سومار – مندلی نیز مطرح شده که با تحقق این مسئله قطعا حجم صادرات به کشور همسایه عراق از رقم‌های موجود فعلی بسیار فرا‌تر خواهد رفت. با گشایش مرز سومار – مندلی استان کرمانشاه دارای سومین مرز رسمی خود خواهد شد که به گفته مسئولین این مرز حلقه اتصال کرمانشاه و به تبع آن ایران به استان‌های جنوبی، مرکزی و عرب نشین عراق خواهد بود که این مسئله نیز حکایت از گسترش فضا برای حضور تجار و بازرگانان ایران و استان در جای جای بازارهای عراق است و بدین ترتیب بسترهای مناسب برای رونق تجارت و داد و ستد طرفین حاصل خواهد شد.

از سوی دیگر گشایش مرز سومار – مندلی به رشد سطح اقتصاد مرزنشینان هم کمک شایان توجهی خواهد کرد چرا که تجربه سالیان گذشته روابط با اقلیم کردستان و رابطه آن با اقتصاد ساکنین مرزی استان این موضوع را اثبات کرده است.

یکی دیگر از مزایای گشایش این مرز و برقراری روابط تجاری و بازرگانی با استان دیالی و سایر نقاط کشور عراق، افزایش صادرات استان خواهد بود زیرا به گفته مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، سال گذشته استان ۳ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داشته است که سهم تولیدات استان از این رقم ۶۰۰ میلیون دلار بوده که انتظار می‌رود با گشایش مرز سومار و رفع موانع احتمالی، تحولی چشمگیر و قابل اعتنا در این خصوص رخ دهد.

وجود مرزهای رسمی شوشمی و پرویزخان و همچنین چندین بازارچه مرزی در استان، بحثتردد زوار از مرز خسروی، گشایش مرز سومار – مندلی، مقوله توریسم درمانی و… می‌تواند مقدمات مطرح شدن استان کرمانشاه به عنوان قطبیت تجاری را بیش از پیش پر رنگ‌تر کند.

البته نباید از ذهن دور داشت که نیل به این مهم، توجه ویژه و اراده طرفین در هموار کردن مسیر تجارت و ایجاد بسترهای مناسب برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده را می‌طلبد.

تبادل هیئت‌های اقتصادی و فنی، برگزاری نمایشگاه، تدارک لازم برای رفت و آمد گردشگران دو طرف، اطلاع رسانی برای انجام پروژه‌های عمرانی و کشاورزی، رونق مبادلات تجاری در مرزهای سومار و خسروی و… از جمله بندهایی بود که در تفاهم نامه امضاء شده میان مسئولین تجاری استانهای کرمانشاه و دیالی به آن‌ها توجه ویژه شده بود که به نظر می‌رسد اگر همین رغبت و انگیزه و اراده طرفین به قوت خود باقی بماند و قوانین دست و پا گیر حذف شوند می‌توان به افقی نو و روشن در همکاریهای فی ما بین امیدوار بود.

از سوی دیگر بحثحضور ایران و استان در بازارهای عراق می‌بایست یکی از اولویت‌های اقتصادی مهم تلقی گشته تا بتوان با برنامه ریزی اصولی و صدور کالاهای با کیفیت ایرانی بر بازار غنی عراق مسلط شده، به تدریج فضا را برای عرض اندام سایر کشور‌ها از جمله ترکیه محدود‌تر کند.

محمد جمشیدی /

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز