خبرگزاری کار ایران

سمینار آموزش مهندسی در راه توسعه ملی در مرکز امام رضا(ع) برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۲۶۰

مهم‌ترین شاخص سنجش مهندس برای کارفرما ارزش اقتصادی اوست و مقطع تحصیلی اهمیتی ندارد.

دکتر هوشنگ افشاری از استادان برجسته مهندسی مکانیک و صاحب نظران ارتباط صنعت و دانشگاه در سمینار آموزش مهندسی در راه توسعه ملی گفت: بازار کار مهندسی را می‌توان به دو دستۀ مهندسی کمتر و مهندسی بیشتر تقسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اسلام آبادغرب، این استاد دانشگاه اظهار داشت: در دسته مهندسی کمتر طیفی از وظایف چون مدیریت، خرید و فروش و عیب یابی و تعمیرات قرار می‌گیرد. در مهندسی بیشتر نیز می‌توان ساخت در سایت و تولید محصول را از هم جدا کرد.

دکتر افشاری گفت: مهم‌ترین عوامل در موفقیت یک مهندس دقت، دید تحلیلی، خلاقیت، پشتکار، عشق به حرفه، شعور فنی، ارائه گزارش، نقشه خوانی، زبان انگلیسی و روابط انسانی است، اما مهم‌ترین شاخص سنجش مهندس برای کارفرما ارزش اقتصادی اوست و مقطع تحصیلی اهمیتی ندارد.

وی در ادامه به گستره کارایی مهندسی شامل مهارت‌های حرفه‌ای و یادگیری سازمانی و عوامل آن اشاره کرد و ضمن بررسی شاخص‌های مهندسی ABET نتایج آموزش مهندسی سنتی برای شاخص‌های مهمی چون قدرت طراحی، اجرا، خلاقیت و نوآوری را ناکافی دانست.

به گفته دکتر افشاری، آموزش مهندسی سنتی که امروزه در آمریکا و اروپا بسیار مورد نقد است و ناکارایی آن تبلور یافته نهایتأ به تولید مقاله می‌رسد که ملاک مناسبی برای اهداف مهندسی نیست. اما از سوی دیگر امروزه می‌توان الگوهای مناسبی برای مهندسی که بازگشت به مهارت‌های عملی یا به عبارتی همراهی مغز و دست است یافت و چین و هند با این پارادایم امروزه چنین موفقیتی در صنعت به دست آورده‌اند.

افشاری از وضعیت آموزش‌های عملی، آزمایشگاه‌ها و کارگاههای مرکز امام رضا(ع) ابراز رضایت نمود و بیان داشت: کارگاه‌ها و آزمایشگاههای مرکز امام رضا(ع) مشابه با آزمایشگاههای دانشگاههای معتبر دنیاست.

دکتر هوشنگ افشاری مدرک دکترای مهندسی مکانیک خود را در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه پنسیلوانیا اخذ کرد و از سوابق علمی ایشان می‌توان به تدریس در دانشگاههای پلی تکنیک تهران(صنعتی امیرکبیر)، شیراز، تبریز، معاونت دانشجویی و آموزشی و پژوهشی دانشگاه پلی تکنیک اشاره کرد.

در صنعت نیز ایشان سوابقی چون مدیرعامل ماشین سازی تبریز، مدیر عامل صنایع آموزشی ومسئول تهیه استاندارد‌ها و طرح صنایع مربوط به آن، موسس و مدیر عامل شرکت ملی مونتاژ کارخانجات ایران و انجام بیش از ۲۰ پروژه صنعتی از جمله طراحی و ساخت خط اول تله کابین نمک آبرود، طراحی و ساخت خط تله کابین رامسر دارند.

ایشان همچنین رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایراناز سال ۷۸ تا ۸۳، مهندس برجسته انجمن مهندسان مکانیک ایران، مهندس برجسته فرهنگستان علوم، عضو هیأت مدیره انجمن مهندسان مکانیک ایران و عضو اتاق فکر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز