خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با ایلنا:

انجام تمرین‌های کششی برای رفع تنش‌های ایجاد شده بر بدن ضروری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۲۶۳

انجام تمرین‌های کششی برای رفع خستگی‌ها و تنش‌های ایجاد شده بر بدن، بسیار ضروری‌ست به‌خصوص در ناحیه گردن و کمر.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نشستن روی صندلی اصولی دارد، که این اصول برای سنین و کاربری‌های مختلف متفاوت است. میز و صندلی برای سنین مدرسه که دانش آموزان روزانه حدود ۶ ساعت از آن استفاده می‌کنند باید ویژگی‌هایی داشته باشد. از جمله اینکه ارتفاع صندلی متناسب با ارتفاع زانو باشد، به‌طوری که پا به زمین برسد، عمق صندلی یعنی فاصله از لبه جلویی تا پشتی صندلی نباید طوری باشد که پا به زمین نرسد.

مهندس منصور ضیایی متخصص ارگونومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از کرمانشاه اظهار داشت: پهنای صندلی یا‌‌ همان فاصله دو لبه صندلی، باید به اندازه کافی فضا وجود داشته باشد و اگر میز و صندلی به صورت سنتی باشد که چتد نفر با هم استفاده کنند و فضای جنبی برای حرکت‌های اضافی وجود داشته باشد.

وی افزود: لبه جلویی نشستگاه نباید تیز باشد که به ناحیه زیر ران فشار وارد کند. سطح نشستگاه باید جنس نسبتا نرمی داشته باشد البته نه خیلی نرم که باعثخواب آلودگی شود.

این متخصص ارگونومی بیان داشت: بهترین وضعیت برای پشتی صندلی این است که قابلیت تنظیم کردن از نظر ارتفاع و پهنا داشته باشد و به نحوی باشد که قوسی ناحیه کمر را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع میز‌ها باید به اندازه ارتفاع زانوی کوچک‌ترین فرد باشد، گفت: اگر از صندلی چرخدار استفاده می‌شود باید ۵ چرخ داشته باشد و قابلیت قفل شدن داشته باشد، ارتفاع سطح میز باید در راستای ارتفاع آرنج باشد که افراد برای تکیه دادن به میز مجبور نشوند شانه‌ها را بیش از حد به سمت بالا بکشند.

ضیایی تاکید کرد: همچنین اگر فضای زیر میز که جایگاه وسایل است فضای کافی برای پا وجود نداشته باشد، فرد مجبور می‌شود برای داشتن یک وضعیت نشستن مناسب، دائما در حال تغییر وضعیت باشد. باعثکاهش تمرکز شده و در دراز مدت آسیب‌هایی به صورت تجمعی وارد می‌کند که در دوران نوجوانی و بزرگسالی به صورت قوس شدید در ناحیه کمر بروز می‌کند. البته استفاده از کوله پشتی‌های غیر استاندارد و سنگین بی‌ارتباط با این عارضه‌ها نیست.

این متخصص ارگونومی بیان داشت: شرایط روشنایی نیز مهم است چیدمان میز‌ها باید به نحوی باشد که دانش آموزان نه روبه روی پنجره‌ها و نه پشت به آن باشند که خیرگی ایجاد نکند بلکه باید در زاویه ۹۰ درجه نسبت به پنجره قرار گیرند.

وی تاکید کرد: بطور کل توصیه می‌شود از صندلی‌هایی استفاده شود که فضای کافی برای نوشتن وجود داشته باشد همچنین در اندازه‌های مختلف ساخته شوند که هرکس بتواند صندلی متناسب با قد و وزنش را انتخاب کند. زاویه پشتی صندلی بصورتی باشد که دانش آموز زاویه ۲۰ درجه نسبت به خط عمود به خود بگیرد به این معنا که زاویه پا‌ها و تنه حدود ۱۱۰ درجه باشد.

ضیایی بیان داشت: میز و صندلی کاربران اداری اصولی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد کار این افراد فقط نشستن و نوشتن نیست بلکه با کامپیو‌تر موس و کیبورد و… سرو کار دارند.

این متخصص ارگونومی اظهار داشت: مانیتور طوری باشد که ارتفاع لبه بالای آن در راستای ارتفاع چشم باشد به نحوی که فرد با زاویه ۱۵ درجه زیر خط راستای چشم بتواند به مرکز مانیتور خیره شود. در غیر اینصورت باعثخمیدگی و یا کشش گردن به سمت پایین و بالا می‌شود.

ضیایی گفت: درخصوص کیبورد، کیبورد باید در ارتفاع سطح آرنج قرار گیرد که در بعضی مواقع محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اگر فرد بخواهد آرنجش در راستای زمین قرار گیرد ممکن است پا‌هایش به سطح زمین نرسد که دراین صورت باید از زیر پایی استفاده شود. محل قرار گیری آرنج طوری باشد که بازو در راستای تنه قرار گیرد و آرنج در ناحیه نزدیک بدن، بطوری که ساعد در راستای سطح زمین قرار گیرد. دسته صندلی نیز نه خیلی باریک و نه خیلی پهن باشد که ساعد فرد در وضعیت تعادل قرار نگیرد.

وی بیان داشت: منبع روشنایی در مواقع کار با رایانه بهتر است محدود باشد و در زاویه ۹۰ درجه نسبت به مانیتور و کیبورد قرار گیرد در شب هنگام نیز از منابعی استفاده شود که درخشندگی زیادی نداشته باشد که می‌تواند ترکیبی از نورهای مهتابی و آفتابی باشد.

ضیایی در پایان گفت: انجام تمرین‌های کششی برای رفع خستگی‌ها و تنش‌های ایجاد شده بر بدن بسیار ضروریست بخصوص در ناحیه گردن و کمر.

وی بیان داشت: درحال حاضر نرم افزارهایی وجود داردکه قابلیت تنظیم شدن بر روی صفحه نمایش دارند و متناسب با درخواست فرد می‌تواند طی اوقات مشخصی روی صفحه نمایش ظاهر شده و حرکات کششی را یادآوری کند.
نکته دیگر اینکه، افراد به دلیل نرسیدن پا‌هایشان به زمین چه درمورد صندلی‌های محل کار و چه در هنگام رانندگی نتوانند خوب به پشتی تکیه دهند حتما از پشتی‌های طبی استفاده کنند. که به راحتی قابل نصب است. البته رانندگی چون یک فعالیت اکتیو است وجود پشت سری درهنگام رانندگی بهتر است وجود داشته باشد چراکه در هنگام تصادف صدمات زیادی وارد می‌کند در واقع پشتی سری از حرکت خیلی سریع و ناگهانی ناحیه گردنی جلوگیری می‌کند.

این متخصص ارگونومی در پایان گفت: بیشتر صندلی‌های اتوبوس‌های داخل شهری مشکل دارند چرا که فضای کافی برای پا وجود ندارد و عملا فضای کافی برای افراد بلند قد وجود ندارد و هم اینکه جنس نشیمنگاه و پشتی اصلا مناسب نیست چراکه از جنس پلاستیک نسبتا فشرده است و اگر مسیر بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد فرد مجبور به تغییر وضعیت می‌شوند هر صندلی باید یک پشتی داشته باشد که قوس کمر با انحنای پشتی جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز