خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه:

خشکیدگی در درختان زالزالک و بادام وحشی استان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۹۶

خشکیدگی علاوه بر درختان بلوط در استان کرمانشاه بر روی درختان زالزالک و بادام وحشی نیز مشاهده شده و بیماری و آفات شناسایی شده در جنگل‌های استان شامل بیماری ذغالی بلوط، گیاه نیمه انگلی لورانتوس و سوسک چوبخوار بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس(استان کرمانشاه) را یکی از پیامدهای برهم خوردن تعادل زیست محیطی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه صبح امروز سه شنبه ۱۵ مهرماه مهندس حسین سلیمانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس «استان کرمانشاه»، گفت: خشکیدگی جنگل‌های استان، سال ۹۱ در مناطق جنوبی استان «شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، دالاهو و کرمانشاه» در سطح ۱۵۵ هزار هکتار شناسایی شده که ۵۰ درصد این مناطق از شدت و پراکنش ۱ تا ۳۵ درصد و ۵۰ درصد دیگر ۲۵ تا ۷۵ درصد برخوردار است.

وی افزود: خشکیدگی علاوه بر درختان بلوط در استان کرمانشاه بر روی درختان زالزالک و بادام وحشی نیز مشاهده شده و بیماری و آفات شناسایی شده در جنگل‌های استان شامل بیماری ذغالی بلوط، گیاه نیمه انگلی لورانتوس و سوسک چوبخوار بوده است.

سلیمانی تصریح کرد: پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس «استان کرمانشاه» یکی از پیامدهای برهم خوردن تعادل زیست ‌محیطی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: بروز پدیده خشکیدگی علاوه بر ایجاد مسائل و مشکلات زیست محیطی در سطح منطقه‌ای، ملی و جهانی منجر به بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد که بازده نهایی آن گسترش پدیده بیابان‌زایی، افزایش ریزگرد‌ها، شیوع انواع بیماری‌‌ها، برهم‌خوردن تنوع زیستی و بسیاری دیگر از مشکلات به ویژه برای استان‌های غرب کشور است.

وی اظهار کرد: در استان کرمانشاه همگام با سایر استان‌های دچار بحران، فعالیت ‌های مختلفی پیرامون شناسایی علل و عوامل اصلی بروز پدیده خشکیدگی در سطوح اجرایی و تحقیقاتی انجام شده که از جمله آن‌ها تشکیل ستاد راهبردی خشکیدگی جنگل‌های استان متشکل از جهادکشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان‌های مردم نهاد، صداوسیما، بسیج سازندگی، دانشکده کشاورزی، استانداری و منابع طبیعی که این ستاد دو کمیته اجرایی و پژوهشی زیر مجموعه دارد.

سلیمانی همچنین در تشریح اقدامات به عمل آمده توسط این اداره کل در خصوص موضوع به آن اشاره شده به مطالعه می‌دانی شامل؛ شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده و تعیین الگوهای پراکنش و تهیه نقشه‌های پهنه بندی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ارزیابی و مونیتورینگ گسترش خشکیدگی و انعقاد قراردادهای پژوهشی با مرکز تحقیقات منابع طبیعی را دیگر اقدام به عمل آمده توسط این اداره کل عنوان کرد.

وی همچنین اعمال روش‌های قرنطینه‌ای شامل ایجاد منطقه حائل و جلوگیری از حمل چوب‌های آلوده به سایر مناطق استان و مدیریت چرای دام‌ها و آموزش بهره برداران مستقر در جنگل‌ها و اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در مسئولین و مردم زا از دیگر اقدامات این اداره کل دانست.

سلیمانی طرح موضوع در کارگروه آمایش استان را از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص موضوع یادشده دانست و مکاتبه با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پیگیری بازدید نمایندگان فائو و سازمان تحقیقات جنگل‌ها از استان و مصاحبه و پخش گزارش از صدا و سیما و مطبوعات داخلی و سراسری و برگزاری همایش مرگ جنگل‌ها در استان را از جمله اقدامات در این راستا عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در مسیر اقدامات یادشده به تهیه دستورالعمل اجرایی و ابلاغ آن به شهرستان‌ها با امضا معاون برنامه ریزی استاندار، عملیات اجرایی شامل مبارزه با لورانتوس در سطح ۳۵ هزار هکتار، کنترل خشکیدگی در سطح ۳۰ هکتار و عملیات نهالکاری جایگزین در سطح ۳۵۰۰ هکتار در سال جاری در قالب طرح کنترل و مبارزه با آفات و امراض(خشکیدگی جنگل‌ها) اشاره کرد.

سلیمانی درپایان اعتبارات مورد نیاز سطح باقیمانده کنترل خشکیدگی در ۱۲۰ هزار هکتار را ۷۲ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: جهت اجرای عملیات ذخیره نزولات در سطح جنگل ‌های آسیب دیده به مساحت ۱۰ هزار هکتار ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و جهت اجرای نهال کاری جایگزین در سطح ۱۰ هزار هکتار به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مشارکتی و در مجموع ۱۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل خشکیدگی سطح باقیمانده به مساحت ۱۴۰ هزار هکتار نیاز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز