خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد:

واکسیناسیون ۱۱.۷ میلیون دام در استان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۳۷

۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نوبت واکسیناسیون دام‌های استان کرمانشاه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در یکسال اخیر واکسیناسیون شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نوبت واکسیناسیون دام‌های استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در یکسال اخیر واکسیناسیون شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه، دکتر نادر پرور گفت: از مجموع واکسیانسیون‌های انجام گرفته هفت میلیون و ۹۷۵ هزار واکسیناسیون به صورت رایگان انجام گرفته است.

وی گفت: از مجموع واکسیناسیون‌های صورت گرفته، بالغ بر دو ملیون و۵۰۰ هزار راس دام علیه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نظیر تب مالت، سیاه زخم و هاری انجام شده است.

پرور افزود: علاوه بر واکسیناسیون دام‌های استان علیه بیماری‌های مشترک، تعداد پنج میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۰۸ راس دام نیز علیه بیماری‌های آبله، تب برفکی، لمپی اسکین و طاعون نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شدند.

وی همچنین از انجام تست بیماری‌های سل، هالینن و خونگیری بروسلوز به روی ۴۷ هزار و ۱۲۴ راس دام خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: در یکسال اخیر در شش کشتارگاه فعال طیور استان در مجموع ۹ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۶۷ قطعه طیور کشتار و بازرسی شده است که ۱۴۰ هزار و ۷۶۹ قطعه از این تعداد ضبط و معدوم شده است.

پرور ادامه داد: همچنین در این مدت ۳۲ هزار و ۷۵۰ راس دام سنگین در کشتارگاه‌های فعال کشتار و بازرسی شده است که در مجموع ۳۳ هزار و ۸۷۷ کیلوگرم گوشت آلوده معدوم شده است.

وی در ادامه به بازرسی‌های صورت گرفته توسط کار‌شناسان و ناظران بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: از ۶۶ هزار و ۴۴۹ مورد بازدید صورت گرفته از مراکز تهیه و عرضه محصولات دامی به پنج هزار و ۱۳۳ مورد غیربهداشتی برخورد کردیم که باعثتعطیلی و پلمب ۱۱۷ واحد گردید.

پرور خاطرنشان کرد: در این بازدید‌ها همچنین ۷۷ هزار و ۸۳۵ کیلوگرم مواد غذایی نیز معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته این اداره کل نیز اشاره کرد و افزود: کنترل بیماری لمپی اسکین در دام‌های سنگین از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته بود به گونه‌ای که در کمتر از۴۰ روز موفق به کنترل و مهار این بیماری شدیم.

وی گفت: اولین مورد این بیماری در۱۳ خرداد ماه امسال در استان مشاهده شد و در مجموع ۱۵۶ راس دام استان به این بیماری مبتلا شدند که ۱۱۰ راس آن‌ها معدوم شدند.

پرور خاطرنشان کرد: برای کنترل و مهار بیماری لمپی اسکین، ۱۱۲ هزار راس دام واکسینه و بدن ۱۷ هزار راس نیز سم پاشی شد.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده دامپزشکی کرمانشاه را کنترل بیماری(VHS) وی. اچ. اس در ماهیان سردابی عنوان کرد و گفت: برای کنترل آن مجبور به حذف ۵۳۳ هزار قطعه بچه ماهی شدیم و جزو معدود استان‌هایی بودیم که تمامی چارچوب‌های قرنطینه‌ای را انجام دادیم.

پرور در ادامه از تلاش برای پرداخت غرامت به دامداران و پرورش دهندگان ماهیان سردابی که در نتیجه ورود این بیماری‌ها به استان متحمل خساراتی شدند، خبر داد و گفت: به محض تامین اعتبار خسارت این افراد پرداخت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه گزارش خود به فرا رسیدن هفته دامپزشکی اشاره و با بیان اینکه شعار این هفته «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» انتخاب شده است، گفت: هفته دامپزشکس از امروز(هشتم مهر) آغاز و تا چهاردهم همین ماه ادامه خواهد یافت.

پرور افزود: روز اول هفته دامپزشکی به عنوان روز «دامپزشکی و بهداشت عمومی»، روز دوم به عنوان «دامپزشکی و واکنش سریع»، روز سوم به عنوان «دامپزشکی و حقوق حیوانات»، روز چهارم به عنوان «دامپزشکی و سلامت جامعه»، روز پنجم به عنوان «دامپزشکی و امنیت غذایی»، روز ششم به عنوان «دامپزشکی و نظارت‌های بهداشتی» و روز هفتم نیز به عنوان «دامپزشکی و توسعه پایدار» نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به رسانه‌ها در خصوص عملکرد و وضعیت اداره کل دامپزشکی استان، برگزاری رزمایش دورمیزی با حضور همکاران این اداره کل و سایر دستگاه‌های درگیر با مسائل بهداشتی، حضور در مدارس برای آگاه سازی آنان نسبت به خطرات انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام، و ارائه گزارش به مردم و برگزاری همایش روز ملی دامپزشکی به همراه تقدیر از فعالین بخش دامپزشکی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته دامپزشکی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز