خبرگزاری کار ایران

یادداشت ایلنا؛

لزوم آسیب‌شناسی عزاداری‌های محرم / عاشورا بزرگترین حماسه هستی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۵۱

بازهم محرم و باز شنیدن نوای عاشورایی: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است. باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.»

ایلنا: عاشورا در راه است این سترگ حماسه دین و این بزرگ‌ترین حماسه هستی، جریان فرق بین حق و باطل و چراغ روشن فراروی بشر زمانی برای توسل به سالار شهیدان و هنگامه تسکین آلام شیعیان و نور امید در دل تاریک جهل و ظلم و این یعنی محرم و فیض بردن از آن بسته به درک مفهوم حقیقی آن است و توجه به جوهره حقیقی حرکت سید الشهدا(ع) و قیام علیه ستم و احیای دین حق، امری است که متاسفانه در اغلب مراثی مورد غفلت قرار می‌گیرد و هدف از عزاداری‌ها را به سمت اشک گرفتن از مخاطب بدون تقویت بینش و قدرت ایمان او جهت می‌دهد و این یعنی تهی ساختن مراسم و عزاداری‌ها از پیام حقیقی عاشورا.

از این رو کسانی که در مجالس عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کنند، هنگام خروج از آن مجلس، غالبا به زیور آگاهی و ایمان و تدبیر، آراسته نشده و باید این جریان مورد نقد و بررسی واقع و اصلاح شود.

عزاداری اباعبدالله(ع) باید محتوایی را به نسل درمانده در قرنی که بیش از هر زمان دیگر به پیام شهدای کربلا نیاز دارد، ارائه کند که او تنها و سرگردان باقی نمانده و این رویداد عظیم را به واسطه همین نسل به بستر اجتماعی جریان دهیم.

پس بیایید برای محرم کاری کرده و هنگامه‌ای را آغاز کنیم که این شعر محتشم کاشانی، «باز این چه شورش است که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»، جایگزین اشعار بی‌محتوا که متاسفانه به نام عزاداری توسط مداحان خوانده و اعتقادات دینی نسلی را با مشکل روبرو می‌کند گرفته شود.

رضا مهرآیین

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز