خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بارندگی‌های اخیر در شهر کرمانشاه و پیامدهای آن؛

کرمانشاه؛ شهر دریاچه‌ها و گودال‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۰۰

کرمانشاه با وجود چاله‌های متعدد در فصل زمستان و ایام بارش، به شهری پر از دریاچه و گودال‌های آب تبدیل می‌شود.

ایلنا: همه مردم ایران به خصوص قشر کشاورز و آنانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آب و بارندگی وابسته‌اند، در سالیان اخیر شاهد کاهش شدید نزولات جوی در کشور بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، این استان هم از مشکل کاهش بارندگی مستثنی نبود و بسیاری از کشاورزان کرمانشاهی که به نوعی کشت و کشاورزی آن‌ها وابسته به باران؛ یعنی کشت دیم است، در این چند سال اخیر متضرر شده‌اند. تا جایی که این خشکسالی‌ها، قابل توجه و نگران‌کننده بوده‌اند که اکنون بر روی زندگی مردم و حتی اقتصاد تاثیری منفی گذاشته است.

حال با این وجود، در صورت هر نوع بارندگی، چه باران و چه برف باید منتظر دیگر مشکلات در سطح شهرهایی همانند کرمانشاه هستیم. گفتیم که خشکسالی خود مشکلی است که جامعه را درگیر کرده است، با این وجود بارندگی‌های موجود نیز کم بی‌خطر و پر مشغله نبوده و نیستند.

بار‌ها رسانه‌هایمختلف از نبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده بهینه از بارش‌ها در استان گزارش تهیه کرده‌اند، ولی ظاهرآ گوش شنوایی وجود نداشته است. امسال هم مانند چند سال اخیر شاهد پاییزی کم بارش بودیم و پس از سپری شدن تقریبا نیمی از فصل پاییز، از شب جمعه گذشته بارش به صورت باران در استان کرمانشاه آغاز شد.

با آغاز بارندگی‌ها از واپسین دقایق شب جمعه، شاهد پدید آمدن مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان و تردد خودرو بودیم، مشکلی که این چند سال اخیر به امری طبیعی برای مسئولان و در مقابل امری زجرآور برای شهروندان و مردم کرمانشاه تبدیل شده است.

آبگرفتگی معابر، کند شدن تردد خودرو‌ها، نفود آب به منازل مسکونی و ده‌ها پیامد ناخوشایند دیگر؛ تنها حاصل چند ساعت بارندگی در شهر کرمانشاه است که این را باید بدون تعارف محصول و معلول کم توجهی و بعضا بی‌توجهی مسئولان امر دانست.

صبح دیروز(شنبه) که به نوعی برای مردم آغاز هفته محسوب می‌شود، با آبگرفتگی و تشکیل دریاچه‌ها و گودال‌های پر از آب در معابر و کوچه‌های شهر کرمانشاه مواجه شدیم و بعضا در برخی از خیابان‌های شهر کرمانشاه شاهد نفوذ آب به منازل مردم و تصادف خودرو‌ها با موانع و افتادن در اینگونه چاله‌ها بودیم.

حال واکنش مسئولان امر و اجرایی چه بوده است، خود موضوعی قابل تامل و بحثبرانگیز است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در این باره می‌گوید: «اکیپ‌های شهرداری با بیش از ۵۰۰ نفر نیرو از شب گذشته(منظور شب جمعه) کار خود را برای رفع آبگرفتگی آغاز کرده‌اند.»

امیر رحیمی می‌افزاید: «در برخی مناطق از جمله خیابان شریعتی که آبگرفتگی شدید‌تر است، به جز اکیپ‌های شهرداری، آتشنشانی هم پای کار است.»

این مقام اجرایی در شهرداری کرمانشاه بیان می‌دارد که تا غروب شنبه که بارندگی‌ها ادامه داشته وضعیت شهر به همین صورت خواهد بود.

حال سئوال اینجاست که آیا تمام شهر کرمانشاه محله شریعتی و یا میدان لب آب است و سوال دیگر اینکه چرا ما شاهد وجود این دوستان و نیرو‌ها در مناطقی از شهر که بیشترین آسیب را از بارندگی‌ها می‌بینند، نبوده‌ایم.

امیری، یکی از ساکنان شهرک کیهانشهر که هر ساله با شروع بارش‌ها، مشکلاتش نیز آغاز می‌شود، در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: با وجود تنها چند ساعت از بارندگی، تردد برای عابران و حتی خودرو‌ها در شهرک کیانشهر به امری سخت و حتی غیرممکن تبدیل می‌شود.

این ساکن کیهانشهر می‌افزاید: نبود کانال‌های استاندارد برای هدایت آب‌های سطحی، عدم رعایت شیب‌های اصولی در طراحی کوچه‌ها و خیابان‌ها از معضلات این محله است که با آغاز بارش خود را نمایان‌تر می‌کنند.

وی در جواب به این سئوال که آیا در شهرک کیهانشهر، اکیپ‌های شهرداری و دیگر ارگان‌ها حضور داشته‌اند یا نه، می‌گوید: بنده خود مغازه‌دار هستیم و تقریبا به دلیل موقعیت خاص محل کار، می‌توانم شاهد تمام رفت و آمد‌ها باشیم، نه دیشب کسی را از شهرداری دیدم و نه امروز(شنبه)، تنها چیزی که می‌دیدم غوطه ور بودن هم محله‌هایم در جوی‌ها و گودال‌های آب‌های روان در سطح خیابان و کوچه‌های کیانشهر بود.

البته ناگفته نماند که معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تا حدودی به غیراستاندارد بودن خیابان‌ها و معابر شهر کرمانشاه برای مقابله به پیشامدهای این چنینی اذعان دارد و می‌گوید: «نداشتن برنامه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی باعثمی‌شود در اثر یک بارش چند ساعته باران خیابان‌های شهر پر از آب شود.»

از سویی دیگر جهانبخشی، مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه این چنین می‌گوید: «نیروهای آتش نشانی از شب گذشته(شب جمعه) به صورت تمام وقت مشغول حل مشکلات ناشی از آبگرفتگی معابر هستند.»

این مقام می‌افزاید: «علاوه بر نیرو‌ها و تجهیزات شهرداری، ۳۰ دستگاه ماشین آتش نشانی، ۱۸ موتور پمپ و کف‌کش، ۶۵ نفر نیرو آتش نشان و… برای رفع پیامدهای ناشی از آبگرفتگی در حال تلاش هستند.»

مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه بیان می‌دارد: «‌استفاده از ماشین‌های کف کش، بازبینی فنی ماشین‌هایی که در آب مانده‌اند و کمک به آن‌ها و یا حمل آن‌ها با سیم بکسل، قرار دادن چوب‌های تراورس برای رفت و آمد مردم، کمک به مناطق مسکونی که دچار آبرفتگی شده‌اند و… از جمله اقداماتی ست که آتش نشانی برای رفع آبگرفتگی و مشکلات ناشی از آن انجام می‌دهد.»

البته جهانبخشی نیز تا حدودی بر غیراستاندارد بودن زیرساختهای شهری اذعان دارد.

وی با تایید این مشکلات در سطح خیابان‌ها و معابر کرمانشاه می‌گوید: «آبگرفتگی شدید معابر و خیابان‌ها در اثر باراش باران نشان از وجود زیرساخت‌های غیر اصولی در شهر دارد که با کار کار‌شناسی دقیق ساخته نشده‌اند و البته این ساخت و سازهای غیر اصولی مربوط به سال‌های گذشته است و مختص به امروز نیست.»

حال که این عزیزان از مشکلات شهر کرمانشاه به این خوبی اطلاع دارند، چرا هیچ شخص و یا نهادی تاکنون به فکر اصلاح این وضعیت ناراحت کننده نبوده است.

سئوال اینجاست که آیا وظیفه سازمان‌ها و نهادهایی همانند شهرداری، تنها زیباسازی، سنگفرش کردن و… است؟!

تعریف وظایف اصلی شهرداری‌هامسئله پیچیده‌ای نیست و شهرداری وظیفه دارد با استفاده از نیرو‌ها و کار‌شناسان مجرب خود از یک سو نسبت برای اصلاح مشکلات زیرساختی در خیابان‌ها و معابر کرمانشاه تلاش کند و از سوی دیگر باید در حفظ این زیرساخت‌ها با رعایت استاندارد روز جهانی کوشش دوچندانی داشته باشد، امری که هنوز در شهر کرمانشاه رعایت نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز