خبرگزاری کار ایران

کشاورزی کرمانشاه با ذرت به بورس پیوست

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۴۱

با حضور جمعی از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بورس ایران و دست اندر کاران بخش کشاورزی کرمانشاه، بورس کالای کشاورزی بصورت پایلوت و با محوریت محصول ذرت در کرمانشاه راه اندازی شد.

ایلنا: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این جلسه استان کرمانشاه را یکی از قطب های مهم کشاورزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر استان در چندین محصول دارای مزیت نسبی است و در زمینه محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت، چغندر قند و نخود جایگاه مناسبی در سطح کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، علی اشرف منصوری تصریح کرد: در این محصولات علاوه بر کسب جایگاه های برتر کشوری، از لحاظ عملکرد در جایگاه اول کشور قرار داریم.

منصوری با اشاره به تولید ۲۰ درصد ذرت کشور در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ذرت با تولید سالانه بیش از ۴۲۰ هزار تن در ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت می شود.

وی به مصرف آب بالای ذرت اشاره کرد و یادآور شد: برای افزایش عملکرد این محصول باید بیش از گذشته تلاش کنیم که به تناسب مصرف آب، تولید هم صورت گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه این محصول هم در تولید محصولات پروتئینی و لبنی و هم در افزایش در آمد کشاورزان بسیار اثر گذار بوده، گفت: به همین منظور باید برای افزایش تولید در هکتار در کشور و اقتصادی نمودن تولید و منطقی کردن قیمت های این محصول هر چه بیشتر تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: با ورود ذرت و سایر محصولات کشاورزی به بورس، قیمت ها منطقی و ثبات در قیمت ها در بازار بوجود می آید که دغدغه کشاورزان را کم خواهد کرد.

منصوری افزود: در همین راستا امروز تیم هایی از وزارت جهاد کشاورزی و بورس کشور گرد هم آمده اند تا برای اولین بار در کشور بورس ذرت را بصورت پایلوت در کرمانشاه ایجاد کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: این اقدام قطعا دغدغه کشاورزان در رابطه با تغییرات آنی قیمت را کم کرده و آرامش را در تولید بوجود خواهد آورد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی این اولین اقدام است که با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بورس و پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان شکل گرفته است.

منصوری یادآور شد: در اقدامات بعدی نخود و سایر محصولات کشاورزی نیز به بورس ورود پیدا خواهندکرد و با این اقدام زمینه ثبات در بازار این محصولات بوجود خواهد آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: کرمانشاه با تولید سالانه بیش از ۴۲۰ هزار تن ذرت حدود یک چهارم ذرت با کیفیت کشور را داشته که قابل رقابت با ذرت وارداتی می باشد و در حال حاضر این محصول استان از لحاظ حجم تولید در جایگاه دوم و از لحاظ عملکرد در هکتار در جایگاه اول کشوری قرار دارد.

منصوری تاکید کرد: بورس کالاهای کشاورزی تعادل و انصاف را بین تولید کننده، تجار و مصرف کننده ایجاد کرده و در واقع منافع تولید کننده و مصرف کننده را با هم می بیند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در صورت ورود کشاورزان به بورس اگر احیانا قیمت بازار از قیمت تضمینی محصول کمتر شود، ما به تفاوت قیمت بازار با قیمت تضمینی توسط دولت به کشاورزان پرداخت می شود، ضمن اینکه کشاورزان نیز از تسهیلات بانکی می توانند بهره مند شوند.

در ادامه دلاور حیدرپور، مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت کرمانشاه در جنگ تحمیلی، گفت: استان کرمانشاه طی ۸ سال جنگ تحمیلی خسارت های زیادی متحمل شده است و امنیت امروز ما مدیون خون شهیدان و ایثارگری های مردم غیور ایران است.

حیدرپور تصریح کرد: ذرت در کنار گندم و برنج سه محصول مهم در جهان هستند و در کشور ما هم ذرت نقش اساسی را در تولید پروتئین حیوانی ایفا می کند.

وی افزود: صنعت دام و طیور کشور سالیانه نیاز به ۵ میلیون تن ذرت دارد که حدود ۵۰ درصد در داخل کشور تولید و مابقی از خارج وارد میشود و به همین دلیل ذرت از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم که پس از برداشت محصول، تولیدکنندگان ما با مشکل مواجه هستند و در این میان واسطه ها با سوء استفاده از بازار، محصول ذرت کاران را با قیمت کمتری خریداری می کنند.

حیدر پور افزود: استان کرمانشاه یکی از استانهای مهم کشور در تولید ذرت می باشد و با توجه به عملکرد بالای ذرت در هکتار، با هماهنگی با سازمان بورس کالا که بازاری تایید شده و رسمی است، این استان به عنوان پایلوت بورس ذرت انتخاب شد.

در ادامه علی پناهی مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران، گفت: ایجاد بورس محصولات کشاورزی موجب کاهش تفاوت قیمت خرید و فروش محصولات کشاورزی می شود.

پناهی همچنین ایجاد بورس محصولات کشاورزی را موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران از بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی معتقد است: باید بورس کالا را به تولید کننده محصولات کشاورزی بشناسانیم و از طرف دیگر شرایط فیزیکی حضور تولید کننده را در بورس فراهم کنیم.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران اظهار داشت: به همین منظور قرار بر این شده تا سالن های کوچک بورس در بانکهای کشاورزی که محل تردد کشاورزان است تشکیل شود که هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه هر استان بسته به میزان تولید هر محصول کشاورزی به عنوان پایلوت بورس آن محصول انتخاب شده، گفت: بر همین اساس و با توجه به تولید ۵/۱میلیون تن ذرت در استانهای کرمانشاه، فارس و خوزستان این سه استان به عنوان پایلوت بورس ذرت انتخاب شده اند تا در آینده بتوان از تجارب این سه استان برای ارائه سایر محصولات در بورس و حضور بورس در سایر استانها استفاده کرد.

توانمندسازی بخش کشاورزی، پوشش ریسک برای کشاورزان و راه اندازیهای قراردادهای آتی و سلف از جمله اهداف تشکیل بورس کالاهای کشاورزی برای کشاورزان است که پناهی به آنها اشاره کرد.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران درخصوص چگونگی حضور کشاورزان در بورس اظهار داشت: یک کشاورز می تواند با مراجعه به شعب بورس به انبارهای مورد تایید سازمان بورس مراجعه کرده و در صورتی که محصول او با استانداردهای بورس همخوانی داشته باشد محصول خود را به انبار تحویل داده و یک قبض انبار الکترونیکی دریافت کند.

به گفته پناهی این قبض روز بعد از تحویل محصول، در بورس کشور با همان قیمت پیشنهادی کشاورز عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: چنانچه تقاضای محصول بیشتر از عرضه آن باشد بازار رقابتی در بورس ایجاد شده که در مواردی برخی افراد می توانند محصول کشاورز را بیش از رقم پیشنهادی کشاورز از او خریداری کنند.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه ریزی و آموزشی بورس کالای ایران اظهار داشت: در صورت خرید محصول ظرف ۷۲ ساعت مبلغ خریداری شده به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

در پایان کارشناسان و کشاورزان حاضر در جلسه سئوالات خود را در خصوص ورود محصولات خود به بورس مطرح کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز