خبرگزاری کار ایران

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان مطرح کرد:

برداشت بیش از هزار کیلوگرم کتیرا در دهگلان

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۷۸۱

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان گفت: بیش از هزار کیلو گرم کتیرا ازمراتع دهگلان برداشت شده است.

به گزارش ایلنا، بهزاد شریفی پور با بیان این مطلب افزود: در اجرای طرح بهره برداری از محصولات غیر چوبی جنگلی و مرتعی سال 96  بیش از هزا و دویست و 11  کیلوگرم کتیرا در دو نوع سفید مفتولی و خرمنی از مراتع دهگلان  برداشت شد که باعث اشتغال فصلی برای  86 نفر به مدت 2 ماه در منطقه شد.

 وی اظهار داشت: با هدف استفاده از پتانسیل‌های موجود درمنطقه، ایجاد فرصت شغلی و افزایش توان اقتصادی بهره برداران، و همچنین برنامه ریزی اصولی و علمی به منظور حفظ و توسعه رویشگاه های موجود، طرح بهره برداری از محصولات غیر چوبی جنگلی و مرتعی (کتیرا) در سال جاری طی عقد قرارداد با متقاضیان بهره بردار به اجرا در آمد.

شریفی پور عنوان کرد: در ساقه گونه‌های مختلف گون مواد صمغی جمع می شود که بر اثر ایجاد شکاف به خارج می ریزد و این صمغ را کتیرا مینامند. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گون را خالی کرده و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه (موازی با آوندهای آبکش) ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: شیره گون پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سخت می‌شود. محصول کتیرا در صنایع مختلفی از جمله نساجی، دارویی، غذایی و چسب سازی بهداشتی وآرایشی مصرف می شود. شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار است و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز