خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار کردستان :

خواست مردم عدم انتقال آب کردستان به استان‌های دیگر است

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۲۴۹

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: تصمیم گیری شفاف در مورد عدم انتقال آب کردستان به استانهای دیگر خواست و انتظار مردم و مسئولین استان از وزارت نیرو است.

به گزارش ایلنا، امیر قادری روز دوشنبه در کارگاه آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کردستان، اظهار کرد: ایران کشوری حادثه‌خیز است و شرایط خاص خود را دارد؛ در حوزه مدیریت بحران آموزش‌هایی که ارائه می‌شود باید خاص کشور ایران باشد، البته لازم است از تجربه جهانی استفاده شود، اما باید بپذیریم مدیریت بحران، هم یک علم، هم یک فن و هم یک هنر است.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی در استان می تواند سطح آمادگی مدیران را در بخش‌های مختلف ارتقا بدهد و آموزش‌ها باید حول برنامه‌هایی باشد که آثار و تلفات خسارات را به حداقل ممکن برساند.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان شرایط خاصی دارد و برخی حوادث طبیعی است، تصریح کرد: اما وقوع برخی از حوادث ناشی از تصمیمات انسانها و برنامه‌ریزی‌هایی است که به اشتباه انجام و مشکلاتی را ایجاد می کند.

قادری افزود: به عنوان مثال اگر به مسائل زمین ساختی در نظام شهرسازی، در پهنه بندیها و جهات توسعه شهرها و انتخاب کاربریهایی که برای شهرها انجام می شود، توجه نکنیم، در آینده قطعا به هنگام وقوع زلزله دچار مشکل خواهیم شد.

وی یادآور شد: سالها است وزارت راه و شهرسازی از قراردادهای خاصی برای تهیه طرحهای جامع و تفضیلی استفاده می کند و نیاز است این طرحها مورد بازنگری جدی واقع شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان در ادامه گفت: در شرایطی که در کردستان با مشکلات خاص این استان مواجه هستیم، دشت قروه و دهگلان بوی کویر می دهد و افت آبهای زیرزمینی این منطقه را تهدید می کند.

قادری تصریح کرد: در این دشت حاصلخیز کشاورزی 70 تا 80 متر و در برخی نقاط بیش از این مقدار شاهد افت آبهای زیرزمینی هستیم، اما وزارت نیرو به اشتباه تصمیم می گیرد آب استانی را به استان دیگر انتقال دهد.

وی افزود: به دلیل استقاده بی رویه از آبهای زیرزمینی در این دشت و احتمالا انتقال آبهای این منطقه به نقاط دیگر شاهد فرونشست زمین هستیم.

معاون عمرانی استاندار کردستان تأکید کرد: باید قبل از تصمیم به انتقال آب، اقدامات لازم در مبدأ و مقصد این آبها صورت بگیرد که یکی از این اقدامات اصلاح الگوی کشت است.

قادری ادامه داد: در حالی که یک میلیون و 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد و 900 هزار هکتار آن قابلیت تبدیل به اراضی آبی را دارا است، اما در حال حاضر فقط 135 هزار هکتار معادل 12 درصد اراضی کشاورزی استان کردستان آبی است در حالی که متوسط کشوری در این زمینه بیش از 40 درصد است.

وی تأکید کرد: اگرچه انتقال آب برای شرب از نقطه ای به نقطه دیگر، یک امر طبیعی و قابل پذیرش است اما باید از مسئولان وزارت نیرو پرسید آیا سازوکارهای لازم این موضوع فراهم شده است؟ مسئولان وزارت نیرو بدانند مدیریت استان قاطعانه در مقابل تصمیم وزارت نیرو مبنی بر انتقال آب خواهد ایستاد، چراکه این انتقال آب در آینده منجر به حوادث و بحران در سطح استان کردستان خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع بافتهای ناکارآمد و مسئله دار در شهرهای استان پرداخت و با اشاره به مشکلات جدی این بافتها گفت: این سکونتگاه ها با کوچکترین زلزله دچار معضل خواهند شد، ضمن آنکه برخی از ساخت و سازهای جدید مهندسی ساز هم که به دلیل عدم نظارت جدی مشکل دارند، قابلیت تبدیل به بحران را در آینده خواهند داشت.

معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به تصویب سند توانمندسازی در دولت و ابلاغ آن گفت: فرمانداریها و شهرداریها باید این سند را به درستی اجرا کنند و به گونه ای کار را ساماندهی کنند که شاهد حداقل خسارتها باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز