خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌پور خبر داد:

گمرک باشماق رتبه نخست ترانزیت خارجی را بین 56 گمرک مرزی کسب کرد

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۴۵۸

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: طی 5 ماهه نخست سال96 گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت 442 هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و 750 میلیون دلار موفق به کسب رتبه نخست ترانزیتی مقصد کشور شد.

به گزارش ایلنا، بختیار رحمانی‌پور با بیان این مطلب افزود: میزان صادرات استان طی ۵ ماهه نخست سالجاری 373 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماهه سال 96، مقدار 220 هزار تن کالا به ارزش 148میلیون دلار در گمرکات استان اظهار و 267 هزار تن کالا به ارزش 225 میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور از طریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده، عنوان کرد: در مجموع 488 هزار تن کالا به ارزش 373 میلیون دلار این مدت از گمرکات استان صادرات کالا انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 3 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 28 درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این مدت  بالغ بر 560  قلم کالای صادراتی به بیش از 10  کشور جهان از گمرکات استان صادر شده، تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، سودان و ارمنستان  با بیش از  95 درصد، بیشترین حجم صادرات را بخود اختصاص داده‌اند.

به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه، مواد پلاستیکی، ماشین‌آلات و تراکتور کشاورزی و محصولات سرامیکی بوده که محصولات کشاورزی  با اختصاص 109 هزار تن به ارزش 39 میلیون دلار بیشترین سهم حجمی و مصنوعات پلاستیکی با 15 هزار تن به ارزش 43 میلیون دلار بیشترین  سهم ارزشی را طی این مدت داشته است.

وی با اشاره به اینکه سال 96 مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از 30 میلیون دلار و به وزن بیش از 26 هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده، بیان  کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 248 درصد و از لحاظ وزن 268 درصد افزایش داشته است.

به گفته رحمانی‌پور عمده‌ترین کالاهای وارداتی مصنوعات آلومینیومی، ماشین‌آلات برقی، مواد پلاستیکی، غلات، کاغذ و مقوا و ضایعات پلاستیک است و کشورهای عراق، آلمان، پاکستان، ترکیه و فرانسه از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

در 5 ماهه سال‌جاری تزانزیت 682 هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و 800میلیون دلار  از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا انجام شده که این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزن 11 درصد  و از نظر ارزش دلاری 42درصد  افزایش داشته است .

وی در ادامه افزود: گمرک مرزی باشماق میان 73 گمرک فعال صادراتی کشور در 5 ماهه  اول سال 96 از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه 13 را کسب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز