خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون کردستان تاکید کرد:

لزوم افزایش دانش طب انتقال خون پرستاران مراکز درمانی

asdasd
کد خبر : ۴۴۷۶۲۰

مدیرکل انتقال خون کردستان بر لزوم افزایش دانش طب انتقال خون پرستاران مراکز درمانی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انتقال خون کردستان، دانشجویان ترم آخر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ضمن بازدید از پایگاه انتقال خون کردستان با سرفصل های علوم طب انتقال خون آشنا شدند و از بخش های مختلف تولید فرآورده های خونی بازدید به عمل آوردند .

دکتر محمد سعید کریمیان در حاشیه این بازدید، با انتقاد از سطح آگاهی پرستاران در زمینه طب انتقال خون اظهار داشت: با وجود این که پرستاران تاثیر بسزایی در فرآیند تزریق خون صحیح به بیماران دارند اما فارغ‌التحصیلان این رشته طی تحصیل آشنایی نزدیکی با روند تهیه، نگهداری، مصرف و عوارض خون و فرآورده‌های آن پیدا نمی‌کنند که می‌تواند موجب اتلاف فرآورده‌های خونی در آینده و احتمالاًَ افزایش وقوع انتقال خون‌های ناخواسته در روند درمان بیماران شود .

وی با بیان اینکه در دو نیم سال تحصیلی اخیر دو گروه دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهت بازدید یک روزه از انتقال خون حضور یافته اند، افزود : آمار بازدید دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه‌های استان از انتقال خون قابل قبول نیست و برای مثال تاکنون هیچ دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در انتقال خون کردستان ورود نیافته است.

کریمیان تصریح داشت : این منطقی نیست که دانشجویان پرستاری وارد فعالیت های حوزه درمان شوند و در تزریق خون به بیماران دخیل باشند اما در طول دوران تحصیلی خود حتی یکبار نحوه تولید فرآورده های خونی را از نزدیک مشاهده نکرده باشند .

وی بر اهمیت آموزش صحیح در طول دوران تحصیلی دانشجویان تاکید نمود و گفت: عوارض انتقال خون در آغاز قرن بیستم پرشمار بود و امروزه با افزایش دانش در زمینه سازگاری خونی، خطرات محدود شده اند اما معتقدیم که امنیت و اعتماد در انتقال خون ثابت نیست و وابستگی شدیدی به تخصص افراد دارد و انتقال خون صحیح عملی پیچیده است که انجام آن بدون مهارت کافی خطرناک است .

کریمیان با بیان اینکه طبق پژوهش های به عمل آمده آگاهی پرسنل درمانی در زمینه انتقال خون پس از آموزش صحیح از حدود 50 به مرز 90 درصد ارتقا می باید ادامه داد: آگاهی کامل کادر بهداشتی درمانی از اقدامات قبل از انتقال خون، آزمایش های لازم برای انتقال خون و فراورده های آن، اقدامات حین تزریق خون و همچنین کسب دانش لازم در زمینه عوارض پس از انتقال خون از مواردی است که سازمان انتقال خون کشور بر آن تاکید جدی دارد .

کریمیان به خط مشی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز اشاره کرد و گفت : خوشبختانه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تاکید جدی بر ارتقای فعالیت های آموزشی دانشجویان دارد و امیدواریم ارتقای آموزش های دانشگاهی باعث اعتلای روابط کاری تخصصی بین مرکز انتقال خون و بیمارستان های استان شود.

مدیرکل انتقال خون استان با ذکر این مطلب که عموما تا زمانی که ضرورت ایجاد تغییرات احساس نشود، تغییری رخ نخواهد داد خاطر نشان ساخت : آنچه مسلم است برای از بین بردن این ناآگاهی، اقدامی اساسی در برنامه آموزشی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور و اجرای سیاست جدیدی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز