خبرگزاری کار ایران

رییس اداره سواد آموزی شهرستان بیجار:

۸ درصد مردم شهرستان بیجار بی‌سواد هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۵۴۸

رییس اداره سواد آموزی شهرستان بیجار گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان بیجار قبل از انقلاب بی‌سواد بودند اما در حال حاضر این رقم به حدود هشت درصد کاهش یافته است.

رییس اداره سواد آموزی شهرستان بیجار گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان بیجار قبل از انقلاب بی‌سواد بودند اما در حال حاضر این رقم به حدود هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، علی اوسط الماسی عصر شنبه به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی در جمع خبرنگاران نرخ باسوادی قبل از انقلاب را حدود ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: نرخ باسوادی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت هر جامعه‌ای تلقی می‌گردد و کار‌شناسان جمعیت سنی بین ۱۰ تا ۴۹سال را ملاک ارزیابی خود قرار می‌دهند.

وی افزود: جمعیت بی‌سواد زیر ۵۰ سال شهرستان بیجار به حدود ۱۰ درصد می‌رسد که این رقم، رقم خوبی است.

رییس اداره سواد آموزی شهرستان بیجار گفت: برنامه انسداد بیسوادی که تا سال ۹۶ تمدید شده است با چالش‌های زیادی از جمله عدم استقبال بیسوادان، مشکلات حضور در روستا‌ها و عدم همکاری بعضی اولیاء دختران بی‌سواد مواجه است.

الماسی به ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی و اشتغالزایی در کنار دوره‌های سواد آموزی اشاره کرد و گفت: علاوه بر گسترش مهارت‌های شغلی برای بیسوادان، آموزش کودکان لازم التعلیم در روستاهای فاقد شرایط آموزش رسمی، دوره‌های آموزش مسایل دینی و احکام شرعی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای استقبال بی‌سوادان از سواد اموزی است.

رییس اداره سواد آموزی شهرستان بیجار با تشریح برنامه‌های جدید و توسعه سواد آموزی در برنامه پنجم توسعه کشور اظهارکرد: در اجرای ماده پنج قانون خدمات کشوری، برنامه آموزشی و برگزاری دوره‌های سواد آموزی بصورت قیمت تمام شده و آموزش فرد به فرد دنبال خواهد شد.

به گفته الماسی در حال حاضر با هماهنگی بخش خصوصی و آموزش و پرورش، از طریق مجتمع‌های آموزشی و دانش آموزان مدارس، تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر بی‌سواد و کم سواد در دوره‌های مختلف انتقال، تحکیم و آموزش اولیه در حال آموزش هستند.

وی گفت: سهمیه سواد آموزی شهرستان بیجار در سال جاری یک هزار و ۱۸۶ نفر شامل ۳۵۶ نفر برای دوره سواد آموزی، ۳۴۰ نفر برای دوره انتقال و ۴۹۴ نفر برای دوره تحکیم است.

الماسی تصریح کرد: از میزان مذکور تا کنون، ۲۰۵ نفر در دوره سواد آموزی، ۳۵۶ نفر در دوره انتقال و ۱۱۴ نفر در دوره تحکیم آموزش، مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود شهرستان بیجار برای انسداد بی‌سوادی و مختومه نمودن این موضوع گفت: عدم استقبال بیسوادان، ضعف مشوق‌های مناسب برای جذب آموزشیار و کاهش انگیزه آموزشیاران، عدم تعریف ساز و کار الزام آور برای شرکت بیسوادان در کلاس‌های سواد آموزی، گستردگی جغرافیایی و جمعیت کم با پراکندگی روستاهای دارای افراد بی‌سواد، وجود روستاهای دور افتاده و عدم امکان دسترسی به این روستا‌ها موجب شده است کار انسداد بی‌سوادی با مشکلات زیادی مواجه شود.

الماسی ضمن درخواست همکاری از روحانیون، وعاظ و کسانی که در میان مردم، خانواده‌ها و جمعیت بی‌سواد دارای جایگاه هستند از جامعه خواست به موضوع بیسوادی اعضای خانواده، پدر و مادر و دیگر بستگان، بعنوان یک وظیفه دینی نگاه کنند و افراد بی‌سواد را به مراکز آموزشی معرفی و یا خود آنان همت نمایند و در منزل خویش با برگزاری کلاس سواد آموزی، فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر اینکه ایران را مدرسه کنیم تحقق بخشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز