خبرگزاری کار ایران

استاندار کردستان:

مرز، دروازه ارتباط یک کشور با سایر کشورهاست

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۴۸۰

مرز دروازه ارتباط یک کشور با سایرکشورها است که می توان هم از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد هم از این طریق مورد تهدید قرار گرفت.

عبدالمحمدزاهدی، امروز در چهارمین کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، با اشاره به اینکه از نگاه ژئواستراتژیک مرز هم فرصت و هم تهدید است، افزود: زمانی که مبادلات مرزی قانومند نباشد اثر تخریبی در برنامه ریزی اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا، وی گفت: کشور ما به دلیل پهناور بودن با ۱۵ کشور، همسایه است و از این ظرفیت قابل ملاحظه هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی می‌تواند ‌‌نهایت استفاده را ببرد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه هماهنگ کردن مراودات بین دو کشور دیپلماسی قوی نیاز دارد، ادامه داد: ارتباطات بین دو کشور باید در چارچوب قانون و مصالح ملی صورت گیرد.

زاهدی یکی از مضرات قانونمند نبودن مبادلات مرزی را ایجاد تاثیرات منفی بر اقتصاد ذکر کرد و گفت: تاثیرات منفی قانونمند نبودن مبادلات مرزی در دو حوزه عملیاتی و برنامه ریزی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تاثیر عملیاتی آن بدین گونه است که کالاهایی که نیاز به قرنطینه دارند به علت اینکه کنترل نمی‌شوند قطعا مخاطرات بهداشتی و سلامتی برای مردم به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری بخشی از برنامه ریزی‌های اقتصادی خود را براساس میزان واردات و صادرات تنظیم می‌کند، افزود: زمانی که مبادلات مرزی قانومند نباشد اثر تخریبی در برنامه ریزی اقتصادی کشور خواهد داشت.

استاندار کردستان عنوان کرد: دولت‌ها قادر به محاسبه دقیق میزان مبادلات قاچاق نیستند و لذا تاثیرآن بر اقتصاد ملی قابل اندازه گیری نیست.

زاهدی با اشاره به اینکه مبادلات رسمی و قانونی قابل محاسبه است، اظهارداشت: میزان مبادلات غیرقانونی فقط تخمین زده می‌شود و قابل محاسبه نیست.

وی بیان کرد: تاثیر منفی که مضرات قاچاق بر برنامه ریزی کشور وارد می‌کند بسیار بیشتر از تاثیرعملیاتی آن است چراکه آینده کشور را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه مبادلات قانونی در مرز‌ها تاثیراجتماعی و حقوقی هم در زندگی مردم خواهد داشت، گفت: زمانی که مبادلات قانونمند در مرز‌ها صورت گیرد قطعا مردم این مناطق طبق مقررات و موازین موجود زندگی خود را پیش می‌برند.

استاندار کردستان ادامه داد: مرزی بودن کردستان هم برای استان مزیت‌هایی داشته و دارد و هم در حوزه‌های مختلف نظامی وامنیتی و اقتصادی با تهدیداتی مواجه بوده است.

زاهدی عنوان کرد: همگان بر وضعیت بیکاری و مشکلات اشتغال استان آگاهی دارند و در بسیاری از مناطق معیشت مردم وابسته به مبادلات غیرقانونی کالا‌ها از مرزهای استان شده است ولی به دلیل تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد نمی توان مانع از ورود چنین کالاهایی شد.

وی با تاکید براینکه مبارزه با ورود کالاهای ممنوعه باید در اولویت قرار داده شود، اظهارداشت: اعضای این کمیسیون راهکارهای لازم در خصوص قانونمند‌تر کردن مبادلات مرزی در استان را ارائه کنند تا به بحثو تبادل نظر گذاشته شود و اقدامات به صورت مطلوب‌تر و رضایت بخش‌تر انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز