خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

فرد بیسواد آسیب دیده، آسیب رسان و آسیب پذیر است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۸۷

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، گفت: افراد بیسواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، گفت: افراد بیسواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان هستند.

به گزارش ایلنا، باقرزاده امروز در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی استان کردستان در سنندج، افزود: برای باسواد کردن افراد بیسواد و یا کم سواد در سطح جامعه باید ارایه خدمات را منوط به باسواد شدن آنها کرد تا انگیزه لازم برای یادگیری سواد داشته باشند.

وی ادامه داد: در کشور بدون در نظر گرفتن سطح سواد، برخی از خدمات از جمله گواهینامه رانندگی، تسهیلات بانکی و سایر موارد اعطا می شود که اگر ارایه این خدمات منوط به سواد دار شدن افراد شود بیسوادان رغبت بیشتری به سواد آموزی پیدا می کنند.

باقرزاده گفت: سطح سواد با امنیت، سلامت، رعایت قوانین و مقررات و بسیاری از شاخص های دیگر ارتباط مستقیم دارد و از این رو باسوادی افراد باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیسوادی به عدم خواندن و نوشتن ختم نمی شود، گفت: در دنیای امروز سواد رسانه ای نداشتن نیز منجر به مشکلات فراوانی می شود که می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: موضوع باسوادی را اکنون به استان های کشور تفویض اختیار کرده ایم که بر اساس شرایط هر استان اقدام به باسوادی افراد کنند و در استانی مانند کردستان که فرهنگی است و ظرفیت های فراوانی برای باسوادی وجود دارد انتظار فعالیت بیشتری داریم.

باقر زاده گفت: جامعه ما باید بپذیرد که بی سوادی خسارت زا است و از این رو باید همه عزم خود را برای باسواد کردن افراد جزم کنند.

وی با اشاره به اینکه باسوادی در برخی از کشورها اجباری است تاکید کرد باید الزاماتی در این حوزه به وجود بیاوریم که افراد به سوی باسوادی گام بردارند.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی افراد بی سواد یا کم سواد رغبتی برای سواد آموزی ندارند، گفت: الزام باید از طریق دستگاه هایی که در سطح جامعه خدمات ارایه می دهند بوجود آید همچنین دستگاه های اجرایی که پرسنل کم یا بیسواد دارند دوره های سواد آموزی برگزار کنند که نهضت سواد آموزی هزینه های مربوط به آن را نیز تقبل می کند.

باقرزاده با اشاره به اینکه کردستان ۷۱ هزار نفر بیسواد مطلق دارد، گفت: ما به ازای سواد دار کردن هر نفر بیسواد شش میلیون ریال اعتبار اختصاص می دهیم و آمادگی تامین تمام اعتبار را داریم و مشکلی در تامین منابع مالی وجود ندارد بلکه تنها باید از منابع درست استفاده کنیم.

در ادامه این نشست استاندار کردستان مبنای آگاهی مردم در هر جامعه‌ای را سواد دانست و گفت: باسوادی مردم برعهده ارگان‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی است.

عبدالمحمد زاهدی افزود: کار آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی یک کار پایه‌ای است و باید در راستای باسواد کردن افراد جامعه تلاش شود که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی مطلوب است.

وی ادامه داد: علیرغم تمامی زحمات انجام شده در طول ۳۵ سال گذشته در کشور آمارها نشان می‌دهد که توفیقات لازم در کشور در امر باسوادی نداشته‌ایم.

زاهدی با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود هم‌اکنون ۳/۲۱ درصد افراد استان بی‌سواد و کم‌سواد هستند گفت: سرمایه‌گذاری روی مناطقی که بی‌سوادی بیشتری دارند، باید انجام شود و سعی بر این باشد که افراد بی‌سوادی که رنج سنی پایین‌تری دارند در اولویت آموزش‌ها قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز