خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان خبر داد:

عضویت ۵ هزار کردستانی در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۲۶

از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کردستان بیش از ۳۶ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند که دو هزار و ۹۲۵ نفر از آنان اعضای جدید هستند.

ایلنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: در حال حاضر پنج هزار کردستانی در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور عضویت دارند.

به گزارش ایلنا، اسماعیل احمدی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قروه اظهار داشت: شهرستان سنندج با یک هزار و یکصد نفر بیشترین اعضاء شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور را در استان داراست.

وی تصریح کرد: شبکه کتابخوانان حرفه‌ای نخستین شبکهٔ اجتماعی و کتاب محور در ایران است که فعالیت رسمی خود را از پنج مرداد ماه سال ۱۳۹۰ با آدرس اینترنتی www. booki. ir آغاز کرده است.

احمدی افزود: هدف از ایجاد شبکه مذکور، ایجاد فضایی مجازی به منظور ثبت و تبادل نظر در مورد کتاب‌های مورد علاقه کتابخوانان، نویسندگان، ناشران و فعالان عرصه کتاب است که کاربران آن متناسب با گروه سنی خود به امکانات مختلفی برای بحثو تبادل نظر دسترسی پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور دارای قابلیت‌های متنوعی است، افزود: امکان جستجوی منابع در بانک کتاب با بیش از ۴۰۰ هزار عنوان، مشاوره کتاب با درخواست منابع از مشاور در موضوعات متنوع و مطالعه، تورق و جستجو در متن کتاب‌های الکترونیکی برخی از این قابلیت‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: امکان دانلود منابع فاخر و ارزشمند، افزودن کتاب به قفسه مجازی خود، ثبت نقد و نظر در مورد کتاب‌ها، آگاهی از پر نظر‌ترین، پر نقد‌ترین و پر امتیاز‌ترین کتاب‌ها از منظر کاربران در این سایت نیز انجام می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی در استان کردستان در حدود ۲۵ هزار مترمربع است، افزود: از این میزان ۱۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع به کتابخانه‌های نهادی و شش هزار مترمربع آن به کتابخانه‌های مشارکتی اختصاص دارد.

احمدی متوسط سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی در کشور چهار مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر برشمرد و افزود: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ میانگین سرانه فضای کتابخانه‌ای باید به هشت مترمربع برسد.

وی یادآور شدور شدآ: بر اساس این سند شاخص اعضای کتابخانه‌های عمومی باید به ۳۵ درصد از جمعیت برسد در حالی که هم اکنون این شاخص در کردستان نزدیک به چهار درصد است.

به گفته وی، از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کردستان بیش از ۳۶ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند که دو هزار و ۹۲۵ نفر از آنان اعضای جدید هستند.

احمدی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۴ تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های استان باید به شش میلیون جلد برسد که رویکرد مردمی در اهدای کتاب می‌تواند فرصتی بی‌نظیر در این زمینه باشد.

وی مجموع نسخه‌های کتاب موجود در کتابخانه‌های استان کردستان را ۷۰۰ هزار جلد عنوان و اضافه کرد: بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ازای هر یک نفر از جمعیت استان چهار جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان افزود: در سال جاری سه هزار و ۹۴۰ جلد کتاب به منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود خیرین در بخش ساخت و ساز کتابخانه‌های عمومی و اهدای کتاب، گفت: تمهیدات لازم برای تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در کردستان فراهم شده است که انتظار می‌رود تا پایان امسال این انجمن آغاز به کار کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گسترش مطالعه مفید و کتابخوان کردن مردم را نیازمند جذابیت بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: جذابیت بخشیدن و گسترش برنامه‌های فرهنگی در راستای کشیدن اقشار مختلف جامعه به میدان مطالعه نیازمند اعتبار و کمک مالی ویژه است.

وی گفت: در حال حاضر ۴۱ باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعال است که از این تعداد ۱۵ باب روستایی و بقیه شهری هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه مسئولان و مردم باید کتابخوانی و مطالعه را به عنوان یک نیاز مورد توجه قرار دهند افزود: همه باید تلاش کنند که این مقوله مهم به عنوان یک فرهنگ در جامعه ریشه پیدا کند.

احمدی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی و ارتباط‌گیری مناسب با مخاطب، عاملی مهم در توجه افراد به کتاب و کتابخوانی است، گفت: رقبای کتاب در عصر حاضر موجب مهجور ماندن آن شده‌اند، اما با این وجود هنوز بسیاری از نخبگان همچنان بر استفاده از کتاب اصرار دارند.

این مسئول با اشاره به ضرورت‌های توسعه مطالعه در جامعه، گفت: موانع کتابخوانی و علل کتاب‌گریزی باید به صورت جدی در مجامع دانشگاهی، فرهنگی و مذهبی آسیب‌شناسی شود.

وی در پایان افزود: بخشی از این موانع بومی است که باید با بررسی دقیق آن به عنوان نقشه راه شهرستان و منطقه در راستای توسعه فرهنگ مطالعه مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز