خبرگزاری کار ایران

طی مراسمی با حضور عزاداران حسینی؛

همایش سنج‌زنی محله وشاد آران و بیدگل پس از ثبت ملی رونمایی شد

همایش سنج زنی محله وشاد آران و بیدگل پس از ثبت ملی طی مراسمی در یکی از محلات قدیمی آران و بیدگل رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، در یکی از محلات قدیمی آران و بیدگل با حضور عزاداران سنتی خود میزبان رونمایی از آیین سنج زنی بود.

آیینی که پس از گذشت حدود 400 سال هنوز هم رنگ و بوی معنویت خود را از دست نداده و محرم را مانند روز عاشورا برای عزاداران مجسم می کند.

سنج زنی یا همان سنگ زنی آیینی ملی- مذهبی در محله وشاد آران و بیدگل است که پس از ثبت ملی آن در خردادماه امسال، شب گذشته با حضور پرشور عزاداران حسینی در این محله قدیمی رونمایی شد.

سنگ هایی که در روز عاشورا اعتراضی نمادین بر سپاه ملعون شمر و اعتراض بر تازاندن اسبان آنان بر پیکر بی جان حسین(ع) و یارانش بود دیشب بار دیگر به صدا در آمد.

این سنج ها در روز عاشورا پس از شهادت سالار شهیدان و 72 تن از یارانش برای حمله به دشمنان بی دینی که خواستند به پیکر بی جان حسین(ع) اهانت کنند به عنوان وسیله دفاع توسط مردان نصرانی مورد استفاده قرار گرفت.

حالا پس از هزار و 400 سال عده ای به یاد آن روزهای غریبی اهل بیت در آران و بیدگل سنگ یا سنج می‌نوازند.

در این آیین گروهی همزمان با شب تاسوعا با به صدا در آوردن سنج هایی از جنس چوب و همراه داشتن وسایلی مانند مشعل به نشانه آتش زدن خیمه‌های حسین(ع) چهل گیسو به نشانه گیسوان پریشان فرزندان امام حسین(ع) و علم به منظور وفاداری حضرت عباس(ع) در کوچه ها و خیابان های شهر به راه می افتند و به عزاداری می پردازند.

همراهی مداحی که با اشعاری آیینی همراه با سنج ها روضه می‌خواند دل عزاداران حسینی را در آران و بیدگل و شهرهای اطراف که برای عزاداری به حرم هلال بن علی (ع) می آیند خون می‌کند.

این آیین امسال به شماره 1205 در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۴۱۸۳۸۹