خبرگزاری کار ایران

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق:

نظام آموزشی، اساس توسعه فرهنگ کیفیت است

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: در فرهنگ کیفیت باید تربیت و فعالیت تربیتی را اساس قلمداد کرد تا به تغییری برسیم که از درون باشد و نگاه و نگرش‌ها عوض شده و رشد پیدا کند و این تغییر در نظام آموزشی اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «محسن عامری» افزود: درمسیر توسعه فرهنگ کیفیت، درس خواندن برای کسب پول، ارزشی ندارد و جامعه‌ای که شهروندانش با این نگرش تربیت می‌شود، توسعه یافته نیست و نمی‌تواند به توسعه و پیشرفت برسد.

وی بااشاره به پیشینه تاریخ و تمدن ایران اسلامی تصریح کرد: غنای فرهنگی برای شهروندان خشنودی بخش است. فرهنگ، باعث وحدت و یگانگی می‌شود. سازگاری و همدلی ایجاد می‌کند و هویت دهنده به نسل‌های جامعه است.

به گفته وی، در نظام آموزشی، مفاهیم بنیادین زندگی را یاد می‌گیریم مفاهیم مانند اینکه امانتدار باشیم و حتی دهان و بدنمان امانتی در دست ماست و هرچیز خوب، خوب است و زندگی مسالمت آمیز با افرادی را تجربه می‌کنیم که با ما تفاوتهایی نیز دارند.

وی، نقش مدرسان در نظام آموزشی را بنیادین توصیف کرد و گفت: برای توسعه فرهنگ کیفیت، نقش معلم و استاد، یک نقش یادگیرنده است که محیط مناسب آموزشی را فراهم می‌کند و برای تعامل همیشه یک فرهنگ بازخوردی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: برای فرهنگ کیفیت در نظام آموزشی، وظیفه مدرسان در قالب تدریس، ارائه خدمات و توسعه پژوهش است که باید بر درک از جامعه تمرکز کند و کنترل دائمی، جایگاهی ندارد و شاخص‌های خوداررزیابی در این نظام مبتنی بر کارآیی، شفافیت، خدمات محوری و یادگیری محوری است.

وی اظهار داشت: نیاز امروز جامعه بشری آن است که نظام آموزشی به دنبال توسعه دانش کاربردی باشد و تدریس موفق با مساله آغاز می‌شود تا منجر به انگیزه درونی و یادگیری جمعی شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: با توجه به سرعت فناوری، نظام فکری دائما در حال تغییر است و نظام آموزشی بایدبه سمتی حرکت کند که این تغییرات حس شده و برای توسعه فرهنگ کیفیت، اهدافشان را براساس نیاز مخاطب تغییر دهند که نیازمند یادگیری جمعی و فردی است.

به گفته وی، نظام آموزشی یک کشور، هم افزایی ایجاد می‌کند و در محیط درس، خویشاوندی حرفه‌ای بین معلم و محصل ایجاد می‌شود و بهترین بهره وری زمانی است که برنامه داشته باشیم و برناهم ریزی استراتژیک یعنی تعیین سمت و سوی حرکت نظام آموزشی در بلند مدت تا شرایط نامساعد موجود به شرایط مطلوب تبدیل شود.

وی افزود: نظام آموزشی خوب و کلاس خوب، با زندگی مخاطب گره خورده است، چیزی باید بیاموزیم که مفید باشد و منجر به حل مساله باشد و گرنه افزایش بیمارستان و زندان پاک کردن صورت مساله است با این اوصاف توسعه فرهنگی، مقدم بر توسعه اقتصادی است.

عامری با اشاره راهکارهای ارتقای فرهنگ کیفیت در نظام آموزشی، فرهنگ کیفیت را چند بعدی توصیف کرد و اظهار داشت: ابعاد کیفیت شامل مواد آموزشی قابل درک، پایایی خدمات، پاسخ دهی، اطمینان، رویکرد سیستمی به مدیریت و ارتقا مستمر می‌باشد که نیازمند نگرش جدی نسبت به محتوای آموزشی در مدرسه و دانشگاه هستیم.

کد خبر : ۳۸۸۳۵۰