خبرگزاری کار ایران

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی:

ایران حدود 450 ایستگاه لرزه‌نگاری نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۷۳۸

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: در ایران به حدود 450 ایستگاه لرزه نگاری نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در  کاشان، مهدی زارع در نشست زنگ اندیشگاه با موضوع "خطر و ریسک زمین لرزه در ایران" که در دانشگاه کاشان برگزار شد، تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در ایران را با باند پهن حدود 25 ایستگاه ذکر کرد و افزود:  در ایران حدود یک هزار و 100 ایستگاه شبکه شتاب نگاری نیز وجود دارد که توزیع تعداد ایستگاه ها در ایران متوازن نیست .

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در ژاپن 25 هزار ایستگاه شتاب نگاری  وجود دارد و پراکم‌ترین رصد زلزله  دنیا در کشور ژاپن ثبت می شود.
 
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: در صورت افزایش تعداد ایستگاه های لرزه نگار، می توان از وقوع زلزله های بزرگ پیشگیری کرد اما در ایران به دلیل کمبود ایستگاه قادر به ثبت زلزله با ریشترهای بالا نیستیم.
 
وی اظهار کرد: اگر شبکه لرزه نگاری داشته باشیم تعداد زمین لرزه های کوچک را می توان ثبت کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت.
 
وی بیشترین مناطق لرزه خیز ایران را مناطق شمالی کشور و بخش هایی مثل زاگرس عنوان کرد و گفت: برخی مناطق وبخش ها مثل منطقه لوت میزان تغییر شکل در آنها کمتر است.
 
زارع با بیان اینکه لرزه‌خیزی نتیجه فرایندی است که به آن‌تغییر شکل در پوسته می‌گویند افزود: بخشی از این تغییر شکل به شکل لرزه ای خودش را نشان می دهد و حدود 90 درصد از تغییر شکل ها در  ایران بی لرزه است و به طور متوسط حدود 10 درصد تغییر شکل در ایران به صورت زلزله خودش را نشان می‌دهد.
 
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطر نشان کرد: به طور متوسط در هر دهه حدود 2 زمین لرزه به بزرگای بین 7 و 8 و هرسال دو زمین لرزه با بزرگای 7-6 و 20 زمین لرزه با حدود 5 تا 6 و 200 زمین لرزه به بزرگای حدود 4و 5 و حدود دو هزار زمین لرزه با بزرگای بین 3 تا 4 در کل کشور اتفاق می افتد.
 
زارع افزود: اگر به نقشه توزیع جمعیت استان های ایران نگاه کنیم برخی استان ها مانند آذربایجان شرقی، تهران و خراسان که جمعیت بیشتری دارند مستعد لرزه خیزی بیشتری هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما باید با تولید علمی به سمت نقشه های ریسک برویم که تهیه این نقشه ها نتایجی به ما می دهد که برای تصمیم گیری های آینده کاربردی است که چگونه شهر را باید توسعه دهیم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز