خبرگزاری کار ایران

حسین حیدریان مطرح کرد:

ضرورت آینده‌نگری برای پرهیز از آینده نگرانی

رییس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: یکی از خصلت‌های مومن بنا بر آموزه‌های کتاب گران‌سنگ نهج‌البلاغه، آینده‌نگری برای جلوگیری از آینده نگرانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، حسین حیدریان در حاشیه برگزاری شورای فصلی مدیران شهرداری کاشان در سالن اجتماعات شهدای دارالسلام کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت التزام به مدیریت هوشمندانه اظهار داشت: مدیریت هوشمندانه، یعنی شناخت فرصت‌ها و تهدیدها که این نوع شناخت براساس افق دید باز و روشن کنار شناخت الزامات، حرکت بخش مسیر توسعه خواهدبود.

وی ادامه داد: باید همه ما در تمامی سطوح مدیریتی باور کنیم با هدف توسعه همه‌جانبه شهر با رعایت عدالت اجتماعی، همچون تیم واحد حول هدف واحد عمل می‌کنیم و تغییر جایگاه‌های مدیریتی در هر برهه‌ای از زمان تنها مسئولیت ما را دوچندان خواهد کرد لذا باید مسئولیت را با دید امانت ببینیم، نه طعمه.

حیدریان افزود: سعی کنیم در تمامی رده‌های مسئولیتی، امانتداران خوبی باشیم و آن را به گونه‌ای صحیح تحویل دیگران و حتی آیندگان بسپاریم. برای‌مان مهم نباشد در این تیم کجای میدان بازی می‌کنیم چراکه هدف واحد هیچ‌گاه در تغییر و تحولات مفقود نمی‌شود.

وی متذکر شد: یکی از ضربه‌های ما در عرصه فرهنگی کشور، ترجیح منافع شخصی بر منافع جمعی است لذا نگاه مدیریتی یعنی ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی. در مطالعات علمی مشخص شده تکیه بر امیال فردی علاوه بر اینکه افراد را به اهداف خود نمی‌رساند، بلکه از اهداف خرد جمعی سازمانی هم دور می‌سازد.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان تمامی مدیران شاغل در بخش‌های مختلف مدیریت شهری را به تاسی از تعالیم کتاب شریف نهج‌البلاغه ترغیب کرد و گفت: تمامی مباحث مدیریتی ذکر شده در کتب غربی، پیش از آن با ادبیاتی فصیح‌تر در نهج‌البلاغه نقل شده و لذا غربی‌ها در مباحث مدیریتی حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند.

حیدریان با تحسین اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهردار کاشان در توسعه و آبادانی شهر تصریح کرد: موفقیت شهردار، موفقیت شورای اسلامی شهر را به دنبال دارد و هرگونه ناکامی نیز باعث سرافکندگی این شورا خواهد شد لذا باید در سال 95 همچون سال‌های گذشته، اتفاقات میمون‌تری را برای کاشان رقم زنیم.

وی با اشاره به آموزه‌های قرآن مبنی بر نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، این‌گونه تبیین کرد: مردم کاشان به صورتی هوشمندانه در انتخاب شورای چهارم ایفای نقش کردند. طبق تعالیم قرآن خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد جز اینکه خود آن قوم بخواهند و این مطلب در نگاه فراگیرتری در تفاوت میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز مشهود است.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان افزود: تمام اعضای شورای‌اسلامی چهارم براساس اهداف‌مشترک با یکدیگر هم‌قسم شدند تا اتفاقات مبارکی برای شهر رقم بخورد و انتخاب شهردار‌کاشان اولین بحث و سرنوشت‌سازترین اتفاق بود که رسیدن به اهداف ترسیم‌شده را میسر کرد. امروز همه اذعان دارند مجموعه اتفاقات این دوره محسوس بوده و مبنای تغییرات شهری بخوبی ملموس است.

به گفته حیدریان، حمایت شورای چهارم از برنامه‌ها و بودجه‌های سنواتی شهردار کاشان از دیگر رخدادهایی بود که در این شورا رقم خورد، بگونه‌ای که تمامی مدیران مجموعه بزرگ مدیریت شهری، همچون تیم واحد به رهبری شهردار در آن سهیم بوده‌اند.

وی هدف‌مندی را از ضروریات مدیریت‌شهری برشمرد و گفت: ما باید اهداف را به گونه‌ای ملموس‌تر برای یکدیگر تبیین کنیم چراکه اگر خانواده‌ای اهداف را برای اعضا تبیین نکند، آنان راه را گم خواهند کرد.

حیدریان با تشبیه مجموعه مدیریت شهری به کوهنوردانی برای رسیدن به قله، این‌گونه تبیین کرد: در حوزه مسائل شهری باید گام‌ها هدفمندانه‌تر باشد، مثل گروه کوهنوردی که هدف فتح قله است لذا اگر برابر سوال هدف‌گذاری برای 4 سال آینده با پاسخ‌های متفاوت روبرو شویم، به قله پیشرفت و توسعه نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: اگرچه برنامه 5 ساله به عنوان نقشه راه تدوین شده اما باید بتوانیم با چشم‌اندازهای مشخص‌تری گام برداریم تا شوراها و مدیران‌شهری آینده ضمن الگوپذیری از دوران حاضر، دچار مشکلات مختلف نشوند.

حیدریان افزود: کاشان در تمامی قرون گذشته تمدن‌ساز بوده، پس ما نیز باید به عنوان وارثان این تمدن‌سترگ با ساختن شهری توسعه‌یافته و ایمن برای شهروندان به مدد همکاری تمامی بخش‌های کوچک و بزرگ مدیریت شهری، مایه مباهات برای آیندگان باشیم.

وی همچنین گفت: زمینه‌سازی برای حرکت شهروندان به سمت تعالی و قرب‌الهی، هدف غایی از تشکیل نظام‌اسلامی بوده که تمامی نهادها در بسترسازی برای این حرکت بزرگ سهیم هستند.

حیدریان در پایان سعه‌صدر، مدیریت مبتنی بر نظم، تشویق و تنبیه، رعایت اعتدال در امور و هوشیاری و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها را از مهمترین شاخصه‌های مدیریت مطلوب از منظر امام‌علی(ع) برشمرد و تصریح کرد: در تحقق بودجه‌های سنواتی در ابتدای امر خیلی خوش‌بین نبودیم و افزایش آن را به صلاح نمی‌دانستیم اما گذشت زمان ثابت کرد شهردار کاشان فرصت‌ها و تهدیدها را به خوبی شناخته و بر اساس آن تصمیم گیری کرده است.

کد خبر : ۳۶۲۱۹۲