خبرگزاری کار ایران

درششمین جشنواره جابر

هفت هزار و 419 دانش آموز کاشانی با ارایه دو هزار 937 طرح و ایده شرکت کردند

هفت هزار و 419 دانش آموز دوره ابتدایی کاشان با ارایه دو هزار 937 طرح و ایده در قالبهای شش گانه مدل، نمایش علمی، تحقیق و طبقه بندی، آزمایش و طراحی ساخت در ششمین دوره جشنواره جابر شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: خلاقیت و نوآوری را نمی توان با فشار و رقابت ایجاد کرد، بلکه باید زمینه ظهور و بروز آن را فراهم کرد .

"مهدی حدادیان" افزود: برای رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان باید از دوره آموزش ابتدایی شروع کرد که به منزله زیربنای تعلیم و تربیت رسمی است و سپس باید بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت تصویر روشنی از شرایط پرورش خلاقیت ترسیم کرد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد شرایط پرورش خلاقیت دانش آموزان باید در کلاس، مدرسه و خانواده به صورت هماهنگ اقدام کرد که در جشنواره جابر این هدف پیگیری می شود.

وی بااشاره به نقش خانواده در پرورش خلاقیت دانش آموزان تاکید کرد: خانواده ها نباید نسبت به اندیشه ها و نظرهای فرزندانشان بی اعتنا باشند و آنها را بی اهمیت و ناچیز بشمارند بلکه باید به آنها حق انتخاب و آزادی عمل بدهند.

به گفته وی، در خانه و مدرسه باید به دانش آموزان یاد بدهیم که آینده نگر باشند و چگونه برای کارهایشان پیشاپیش برنامه ریزی کنند و طوری رفتار نکنیم که فقط رفتار بزرگترها در نگاه آنها مهم جلوه کند.

وی اظهار داشت: تأکید بر نمره، تدریس سنتی و معلم محوری، کمبود امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان،

محتوای کتاب های درسی، بی توجهی به تفاوت های فردی دانش آموزان و ارایه تکالیف درسی زیاد، از جمله موانع رشد خلاقیت در مدارس است.

حدادیان گفت: ایجاد رقابت ناسالم میان کودکان، آشنا نبودن والدین با مفهوم واقعی خلاقیت، انتقاد مکرر از رفتار کودک، بی توجهی به تخیلات آنها،  عدم شناسایی علاقه درونی آنها و تحمیل نقش بزرگسال به کودک از جمله موانع پرورش خلاقیت دانش آموزان از طرف خانواده است.

کارشناس تکنولوژی آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: هفت هزار و 419 دانش آموز دوره ابتدایی کاشان با ارایه دو هزار 937 طرح و ایده در قالبهای شش گانه مدل، نمایش علمی، تحقیق و طبقه بندی، آزمایش و طراحی ساخت در ششمین دوره جشنواره جابر شرکت کردند.

"اکرم راحتی" افزود: پنج درصد آثار دانش آموزان در نمایشگاه شهرستان ارایه شده و و 23 اثر پس از داوری به مرحله استانی راه پیدا می کند.

به گفته وی، طرحهای گرمای شفابخش و آفتاب مهربان با موضوع معرفی روشهای توسعه استفاده از انرژی خورشید، طراحی سیستم هوشمند کنترل آتش سوزی در اتوبوس، لباس ضد برق گرفتگی، طرح جایگزینی آب بجای روغن در بیلهای مکانیکی، ساخت پل قوسی با نوار مقوایی، راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب، تولید برق از زباله و بخار مایعات، آشنایی با مناطق گسل خیز کاشان از جمله طرح های دانش آموزان کاشان در جشنواره جابر بن حیان است.     

وی تصریح کرد: در اجرای جشنواره جابر بن حیان، پرورش خلاقیت دانش آموزان به عنوان، یک ضرورت برای تربیت نسل آینده جامعه با مشارکت خانه و مدرسه انجام می شود.

به گفته راحتی، نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان کاشان از اول اسفند به مدت چهار روز در سالن اجتماعات مدرسه خادمی برای بازدید دانش آموزان برپا خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۸۷۹۸