خبرگزاری کار ایران

پس از ۱۰ روز برگزاری

سمپوزیوم ملی مجسمه سازی کاشان به کار خود پایان داد

سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی کاشان با موضوع ساخت سردیس سرداران شهید پس از ۱۰ روز برگزاری در مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا در کاشان، مدیر عامل انجمن هنرمندان مجسمه سازی کشور در این مراسم که در قالب آیین اختتامیه با حضور سردار مرتضی طلایی، نایب رییس شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد گفت: مجسمه سازی در دوره‌های قبل و بعد از انقلاب فراز و فرود زیادی را گذرانده است اما اکنون شاهد این هستیم که در جای جای کشور به مناسبت‌های مختلف از مجسمه سازی استفاده درست می‌شود و آرام آرام جایگاه خود را پیدا می‌کند.

استاد شیخ الحکمایی افزود: یکی از این موارد صحیح استفاده درست و بهینه آن از فداکاران دفاع مقدس در زمان قبل از انقلاب و دوران حفظ و پاسداری از انقلاب است که می‌بایست از آن‌ها در قالب زمینه‌های مختلف فیلم، ادبیات، نقاشی و بخش آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی قدردانی شایسته و معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه سمپوزیوم می‌تواند با همکاری و همراهی این عرصه‌های هنری در قالب یک طیف وسیع و گسترده در بزرگداشت کسانیکه جانشان را کف دست گذاشتند و فداکارانه قرارداد بین خود و خداوند را عملیاتی کردند برگزار شود افزود: برای این فداکاران واقعی باید سنگ تمام گذاشت و هر کار هنری در بزرگداشت آن‌ها با بهترین کیفیت و کمیت مطلوب برگزار شود تا اثری که خلق می‌شود صد‌ها سال به آن افتخار و ماندگار شود.

به گفته وی، کاشان با برگزاری این سمپوزیوم و دعوت از هنرمندان شروع خوبی را رقم زد و می‌طلبد برای ادامه راه با مشاوره دقیق و صحیح خشت‌های آینده آن چیده شود.

شیخ الحکمایی ایجاد رشته مجسمه سازی در دانشکده هنر کاشان را در کنارانجام کار ارزشمند و بزرگ ساخت ده‌ها المان، سردیس و تندیس دیگر فداکاران کشور با نگاه و حالات مختلف در سطح وسیع‌تر را خواستار شد و گفت: انجام کارهای هنری برای بزرگداشت کسانیکه جانشان را دادند با از خود مایه گذاشتن حداقل قسمتی از وقت و هزینه در تبیین ایثار و فداکاری و کارهای هنری وسیع‌تر و تجسمی ضروری است.

سرپرست فرمانداری کاشان در ادامه با تاکید بر اینکه این حادثه هنری در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا نقطه عطفی را برای کاشان رقم زد گفت: این شهرستان در حوزه معماری نیز طی سال‌های اخیر شاهد اقدامات خوب احیا و باززنده سازی بافت تاریخی بوده است.

حمیدرضا مومنیان، با تاکید بر اینکه آوازه کاشان در برگ برگ تاریخ با نام مفاخر ودانشمندان آن در عرصه‌های مختلف به عالم پروری ثبت است افزود: تاثیر شرکت هنرمندان بومی این خطه در کنار اساتید مطرح و برجسته ملی مجسمه سازی اتفاق زیبایی در برگزاری این رویداد فرهنگی هنری است.

وی با تاکید بر اینکه هنر تئا‌تر، سینما و معماری دارای ظرفیت‌های بالایی در انتقال مفاهیم ارزشی است گفت: اقدام شهرداری کاشان در برگزاری سمپوزیوم ملی مجسمه سازی نقطه شروعی در بیان مفاهیم فاخر و نهفته در تاریخ جنگ است.

به گفته وی، هنرمندان این سمپوزیوم قالب جدیدی را برای مفاهیم ارزشی ایجاد کردند که برکات این اقدام ارزنده بلوغ بیش از پیش حوزه‌های اجتماعی کاشان را رقم خواهد زد.

شهردار کاشان نیز با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز این رویداد فرهنگی هنری طی ۱۰ روز درراستای تکریم و معرفی سرداران شهید کاشان گفت: تلاش مجسمه سازان فرصت خوبی را در ایجاد نشاط هنری برای این شهر رقم زد.

سید محمد ناظم رضوی با تقدیر از زحمات هنرمندان افزود: شهرداری و شورای شهرهر چه که از دستش بر می‌آمد برای خدمت به طلایه داران ایثار و شهادت در قالب برگزاری این سمپوزیوم به کار گرفت تا نسل حاضر و آتی بدانند که امنیت و آرامش جایی که در آن زندگی می‌کنند و ایران مقتدر حاصل از جانفشانی این شهدا است.

سید محمد ناظم رضوی با تاکید بر اینکه کاشان شهر ولایت مداری، ایثار و شهادت و ولایت است گفت: این افتخار را کاشانی‌ها از قرن‌ها قبل داشتند که به عنوان سربازان حامی ولایت و دفاع از این حریم در رکاب نخستین سفیر اهل بیت (ع) در ایران در منطقه اردهال جانفشانی کنند.

وی ساخت باغ موزه دفاع مقدس با جانمایی زمینی به وسعت پنج هزار متر مربع در مجاورت مصلی واقع در بلوار امام رضا (ع) کاشان را از دیگر اقدامات شهرداری درراستای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت یادآورشد و گفت: واگذاری زمین همکاری و مساعدت هر چه بیشتر راه و شهرسازی استان و استانداری را می‌طلبد تا عملیات اجرایی آن با بودجه‌ای که شهرداری در سال ۹۴ پیش بینی کرده است را آغاز کند.

به گفته وی، در حال حاضر برای راه اندازی موقت این باغ موزه با هماهنگی امام جمعه کاشان قسمتی از فضای مصلی برای این کار اختصاص پیدا کرده که در حال آماده سازی است.

شهردار کاشان در پایان گفت: اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت و تکریم شهدا با زبان هنر در کنار برگزاری مستمر یادواره‌ها و یادمان‌ها را تاکید کرد و گفت: سردیس مابقی سرداران شهید نیز در سال‌های آتی ساخته خواهد شد.

آیین اختتامیه سمپوزیوم ملی مجسمه سازی کاشان با سخنرانی سردار مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، مراسم تجلیل از هنرمندان سازنده سردیس سرداران شهید و خانواده این شهیدان و اجرای گروه هم آوایی کم بینایان و نابینایان تیام برگزار شد.

لازم به ذکر است: نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی کاشان، با موضوع ساخت سردیس ۱۳ سردار شهید کاشانی طی ۱۰ روز از ۱۷ تا ۲۸ آبان ماه توسط هنرمندان برجسته کشوری در خانه تاریخی طباطبائی‌ها همراه با بازدید گردشگران برگزار شد.

امین بلاغی، جعفر نجیبی، هادی عرب نرمی، سجاد سلمان روغنی، حمیدرضا بابائی، ملک دادیار گروسیان، حمیدرضا صادق‌زاده، حسین‌علی عسگری، بیژن غنچه‌پور، رضا قره باغی، نادر قشقایی، خیر الله کریمی و علی اعتبار ارمکی هنرمندانی هستند که سردیس سرداران شهید اکبر زجاجی، احسان الله قاسمیه، سید مصطفی سید حسن‌زاده، حجت الاسلام حسین صنعتکار، حسین ترنجی مفرد، علی فارسی، عباس کریمی، علی معمار حسن آبادی، علی معمار، محمدتقی پکوک، غلامرضا طرق، علیرضا کاشانیان و محمود خادمی را خلق کردند.

کد خبر : ۳۲۳۴۷۷