خبرگزاری کار ایران

بومی‌سازی جه تمایز پخش زنده عزاداری محرم در آران و بیدگل

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل گفت: شور و شعور حسینی هیئات مذهبی آران و بیدگل برای ششمین سال پیاپی از 8 شبکه ملی و بین المللی رسانه ملی پخش شد

رییس شورای هیئت‌های مذهبی آران و بیدگل گفت: شور و شعور حسینی این هیئت‌ها برای ششمین سال پیاپی از 8 شبکه ملی و بین‌المللی رسانه ملی پخش شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل حسین ابوالحسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: سیمای جمهوری اسلامی امسال مانند سال‌های پیش مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی را به صورت زنده از شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی پخش کرد.

وی افزود: شور و شعور حسینی هیئت‌های مذهبی آران و بیدگل در حرم هلال بن علی از ششم تا یازدهم محرم برای ششمین سال پیاپی از شبکه‌های یک، دو، سه، استانی تهران، اصفهان، شما، شبکه‌های بین‌المللی خبر و جام جم و برخی شبکه‌های استانی کشور پخش شد.

ابوالحسن‌زاده تصریح کرد: شور عزاداری حسینی مردم آران و بیدگل به قدری چشم نواز بود که شبکه‌های شاخص بین‌المللی و جهانی که این شور و شعور را برنمی‌تابند، نتوانستند از آن چشم‌پوشی کنند و بخشی از این آیین را به صورت زنده برای مخاطبان خود در سراسر جهان پخش کردند.

رییس شورای هیئت‌های مذهبی وجه تمایز پخش زنده این مراسم را نسبت به سال‌های گذشته، بومی‌سازی عوامل پخش تلویزیونی این برنامه دانست و افزود: امسال با تلاش ویژه هیئت امنا و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی و همکاری سیمای مرکز اصفهان برای نخستین بار در پخش زنده این مراسم از عوامل اجرایی و فنی بومی شهرستان و امکانات آستان مقدس استفاده شد که این امر در بین شهرستان‌های کشور که پخش زنده عزاداری را از سیما داشتند کم‌نظیر بود، زیرا معمولا برنامه‌های زنده اگر با اعزام گروه از رسانه ملی صورت نگیرد حداقل از سوی سیمای مراکز استان‌ها ضبط وارسال می‌شود.

ابوالحسن زاده افزود: همه برنامه‌ها تنها با اعزام یک نفر به‌عنوان تهیه کننده از سیمای مرکز اصفهان و با تکیه بر نیروهای مستعد بومی و با ارسال از طریق فیبر نوری آستان مقدس انجام شد و هزینه‌های اجرایی این مراسم را به یک دهم نسبت به سال‌های گذشته کاهش داد.

وی افزود: جلوه‌های ویژه فیلمبرداری این مراسم که از سوی نیروهای بومی و با استفاده از دوربین‌های «هلی‌شات» به صورت تصویربرداری هوایی انجام شد، شکوه عزاداری مردم را نمایان‌تر کرد.

رییس شورای هیئت‌های مذهبی آران و بیدگل با اشاره به اینکه مردم سراسر کشور، شهر آران و بیدگل را به سنت‌های عاشورایی آن می‌شناسند خاطرنشان کرد: شهرستان آران و بیدگل یکی از اولین پایگاه‌هایی بود که تلویزیون دوربین خود را به زیر خیمه‌های عزاداری آن برد و در واقع، آن زمان پخش زنده عزاداری از رسانه ملی ایده‌ای نو بود که از آران و بیدگل آغاز شد.

رییس شورای هیئت‌های مذهبی آران و بیدگل خاطرنشان کرد: شهرستان در همه زمینه‌های مذهبی، قرآنی، فرهنگی و اجتماعی ظرفیت و قابلیت‌های بزرگی دارد که تنها یکی از قابلیت‌های آن در قالب عزاداری سنتی هیئات مذهبی به کشور معرفی شده است.

ابوالحسن زاده با اشاره به فعالیت 110 هیئت مذهبی در شهرستان آران و بیدگل خاطرنشان کرد: آیین‌های سنتی شهرستان مثل عزاداری دستجات عزاداری، آیین‌های العطش، شام غریبان، کربلاغوغا، سنج زنی، آیین‌های نمایش‌های آیینی و شبیه سازی واقعه کربلا در نوش آباد در سال‌های اخیر مورد استقبال ویژه مردم سراسر کشور قرار گرفته است.

کد خبر : ۳۱۷۱۹۶