خبرگزاری کار ایران

در ایام نوروز،توسط موزه اسباب بازی و عروسک

مسافران نوروزی در کاشان با مهرهای عیدی سازی آشنا می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۲۹۳

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از برپایی کارگاه آشنایی مهرهای عیدی سازی در خانه تاریخی بروجردی ویژه نوروز94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان"مهران سرمدیان"  در جمع خبرنگاران با  اعلام این مطلب گفت: کارگاه آشنایی با عیدی سازی(شیوه ساخت کارت تبریک در مکتب خانه‌های قدیم)  توسط موزه اسباب بازی و عروسک کاشان، به منظور درگیر کردن مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال با میراث فرهنگی بجا مانده از دوران کودکی به صورت زنده اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر توجه به اهمیت شناسایی و حفظ منابع نوشتاری و دیداری  فرهنگ و آموزش  پرورش کودکان ایران  و نقش این منابع در شناخت میراث معنوی و  ضرورت توجه به رویدادهای فرهنگی افزود: کارگاه مهرهای عیدی سازی (فعالیتی برای آشنایی سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از برپایی کارگاه آشنایی مهرهای عیدی سازی در خانه بیشتر با مکتب‌خانه‌ها) از جذاب‌ترین نمایشگاه دایر شده در بناهای تاریخی است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

یاد آور می شود:نخستین تصویر‌هایی که پیش از ورود صنعت چاپ به ایران و انتشار اولین کتاب‌های کودکان به دست شاگردان مکتب خانه رسید، باسمه ‌هایی(مهر) بود که با قالب‌های چوبی دستی بر روی کاغذ چاپ می‌شد و مکتب‌داران به هنگام عید به کودکان هدیه می‌د‌ادند. به همین سبب، این گونه تصویر‌ها عیدی سازی نامیده‌ می‌شد. نقش‌های تزیینی، مجالس رزم و بزم ‌و صحنه‌ های مذهبی، هر سه در عیدی سازی به چشم می‌خوردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز