خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا:

جاده کاشان – برزک، جاده طبیعت یا جاده مرگ؟

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۹۳۸

شهردار برزک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری در بحثتوسعه پایدار، برای منطقه برزک را جاده ارتباطی این شهر با آزادراه‌های مجاور آن می‌داند.

شهردار برزک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری در بحثتوسعه پایدار برای منطقه برزک را جاده ارتباطی این شهر با آزادراه های مجاور آن می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، حمل و نقل صنعتی است که می‌تواند در اقتصاد نقش به سزایی ایفا کند به شرط این که مانند دیگر صنایع ترمیم و بازسازی شود.

وقتی از کاشان یا آزاد راه دلیجان - اصفهان، قصد سفر به شهر برزک را داریم تابلوهایی را هر چند کیلومتر مشاهده می کنیم که مسیر حرکت به شهر زیبای برزک را به ما نشان می‌دهند، هر چه جلوتر می‌رویم عرض کم جاده به همراه شیب تند، گردنه‌ها، پیچ های خطرناک، دست اندازها و در یک کلام وضعیت خراب جاده نمایان‌تر می‌شود.

این جاده که از راوند تا آزاد راه دلیجان - میمه ادامه دارد و خارج از حد استاندارد است مشکلاتی را برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده است. پیچ نابر و قوسی جاده سعدآباد از جمله پیچ هایی است که منجر به حوادثزیادی شده است. اقلیم کوهستانی منطقه و یخ زدگی و مسدود ماندن جاده هنگام بارش سنگین برف نیز باعثناخرسندی مردم منطقه شده است.

جاده‌ای که حدود ۶۰ سال قبل احداثشده، با گسترش شهرها و روستاهای مسیر در طول بیش از نیم قرن و ایجاد صنایع متعدد و کارخانه سیمان و چندین برابر شدن مسافران هنوز در بسیار از جاها دست نخورده باقی مانده و یا به صورت نیمه کاره سالهاست که رها شده و کارایی لازم را برای سرویس دهی به مردم ندارد.

با وجود اینکه هر سال به علت شرایط نامناسب جاده بیش از ۵۰ حادثه دلخراش در این جاده رخ می‌دهد و منجر به کشته و مجروح شدن مسافران و رانندگان زیادی می‌شود، باز هم مسوولان نسبت به اصلاح و تعریض آن همت نکرده و کوتاهی می‌کنند.

اهمیت نقش حمل و نقل به عنوان یک بخش اثر گذار در اقتصاد بر همگان آشکار است. اما با وجود پتانسیل‌های سرمایه گذاری بسیار در منطقه برزک، سرمایه داران به این منطقه جذب نمی‌شوند در حالی که آنها عمده‌ترین مسئله را مشکل راه می‌دانند.

جاده برزک نزدیکترین مسیر از کاشان به اصفهان است که با ایمن سازی و گسترش آن می توان در هزینه های حمل و نقل حداکثر صرفه جویی را به عمل آورد.

شهردار برزک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه های مدیریت شهری در بحثتوسعه پایدار برای منطقه برزک را جاده ارتباطی این شهر با آزادراه های مجاور آن می‌داند و می‌گوید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در توسعه پایدار، وجود جاده ارتباطی با حداقل استاندارد است که متاسفانه جاده برزک فاقد آن است.

مهندس مرتضی والی زاده ضمن تشکر از منصوری، نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران بیدگل و اداره راه و شهرسازی کاشان، به جهت ترمیم بخشی از جاده به طول ۵ کیلومتر از حدفاصل دوراهی مرق تا نابر با ابراز نگرانی شدید از وضعیت کلی جاده ارتباطی کاشان - برزک گفت: وجود جاده غیر استاندارد، ناایمن و در بسیاری از نقاط فاقد شانه خاکی و حتی علائم رانندگی همراه با آسفالت مستهلک با عرض کم و دارای نقاط حادثه خیز و فقدان دید کافی این جاده را به جاده مرگ مشهور کرده است.

ایشان با اشاره به تردد بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنین بخش برزک همراه با مسافران، کارکنان ادارات و دانشجویان مختلف از این مسیر گفت: خطر ریزش کوه و برف گیر بودن مسیر و طولانی بودن فاصله تا مرکز شهرستان باعثمی شود که عملا امداد رسانی و کمک در مواقع مورد نیاز توسط دستگاه‌های امدادی مستقر در مرکز شهرستان با تأخیر زیاد انجام شود.

شهردار برزک ضمن انتقاد شدید از مسوولان راه و شهرسازی استان به جهت فراموشی این جاده گفت: سوال اینجاست که هدایت تردد ده‌ها کامیون بونکر سیمان و تریلی سنگ که عملا خودروهای فرسوده و مدل پایین و غیر استاندارد هستند از محور مشهد اردهال – دلیجان به این محور کم عرض که فاقد نظارت و کنترل پلیس راهور نیز هست چه از نظر فنی و چه از نظر میزان بار مجاز که عمدتا غیر مجاز می باشند چه توجیهی برای مسوولان دارد.

مهندس والی زاده با اشاره به حادثه واژگونی تریلی حامل سنگ در ۱۸ بهمن ماه امسال در قوسی جاده سعدآباد گفت: با توجه به مکاتبات و پی‌گیری‌های مکرر شورای اسلامی و شهرداری و شکایات مردمی که تبعات آن متوجه شهرداری و شورا می‌شود، چرا تاکنون نسبت به ساماندهی تردد کامیون های حامل سنگ در این محور اقدام نشده است.

شهردار برزک با اشاره به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مسافران، رانندگان و مسوولین در این جاده، ضمن درخواست از مسوولین ذی ربط جهت تخصیص اعتبار ویژه برای جاده کاشان - برزک، خواستار طرح موضوع در شورای ترافیک استان جهت رفع این معظل شد.

مسوول آتش نشانی و ستاد حوادثشهرداری برزک نیز با اشاره به وقوع حوادثناگوار در این محور از کمبود امکانات و خدمات امداد و نجات گلایه کرد و گفت: با توجه به مسافت زیاد منطقه برزک با مرکز شهرستان در اکثر مواقع به عنوان اولین امداد‌رسان در این محور حاضر هستیم اما به دلیل کمبود امکانات مورد نیاز بعضا قادر به انجام وظیفه نیستیم.

مهدی جهانی با اشاره به مشاهده صحنه‌های دلخراش در این محور گفت: در حادثه دلخراش واژگونی تریلی سنگ در ۱۸ بهمن ماه در قوسی جاده سعدآباد در حالی که هر لحظه امکان انفجار و آتش سوزی همراه با سقوط سنگ معدنی روی راننده وجود داشت راننده محبوس شده در لابلای آهن پاره ها چشم به امداد، امداد رسانانی داشت که فاقد حداقل امکانات امدادی جهت برش آهن پاره ها بودند.

جهانی گفت: هر چند همیشه با حداقل امکانات بزرگترین خدمات را که همان نجات جان انسان هاست را انجام داده ایم، ولی در برخی از مواقع به دلیل کمبود امکانات و دوری مسافت از مرکز شهرستان جهت استمداد و کمک از نیروهای امدادی مجهز، متاسفانه شاهد وقوع حوادثناخوشایندی هستیم.

مسوول آتش نشانی و ستاد حوادثشهرداری ضمن درخواست تجهیز شهرداری به خودروهای امداد و نجات خواستار استقرار خودروهای امدادی مجهز در این مسیر شد.

بخش برزک، منطقه است کوهستانی با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر که در ۴۵ کیلومتری کاشان و ۳۰ کیلومتری آزاد راه دلیجان میمه و ۱۸۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد و جاذبه های تفریحی توریستی زیادی از جمله وجود گلستان‌های گل محمدی در کنار جاده داد که چشم هر ناظر و بیننده ای را به سوی خود جلب می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز