خبرگزاری کار ایران

پیام موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان در پی درگذشت " جرج جرداق "؛

پس از علی کسی را شایسته نوشتن ندید

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۴۹۴

جرج سمعان جرداق؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت روزگذشته، ۱۴ آبان در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

جرج سمعان جرداق؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت روزگذشته۱۴ آبان در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

مدیر عامل موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان، شخصیت «جرج جرداق»، را بیش از یک دهه همراه موسسه امیرالمومنین ع دانست و افزود: یکی از شاخصه‌های جرج جرداق، عشق او به امام علی علیه السلام بود و درباره امام اول شیعیان کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بود که «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگی‌اش»، «علی و ناسیونالیسم عربی»، «علی؛ ندای عدالت انسانی» از جمله‌ آثاری هستند که این متفکر و نویسنده لبنانی درباره امیرالمومنین علیه السلام نوشته است.

وی همچنین تصریح کرد: جرج جرداق شخصیتی سر‌شناس بود که چهار دهه از عمر خود را برای مطالعه و تحقیق در مورد – به تعبیر خودش - یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جهانی یعنی امام الموحدین، حضرت علی(علیه السلام) صرف کرد که کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون حضرت علی علیه السلام نوشته است که با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان و متفکران قرار گرفته است.

حجه الاسلام حسن‌زاده همچنین خاطر نشان ساخت: شخصیت جرج جرداق در بیش از یک دهه فعالیت موسسه امیرالمومنین علیه السلام کاشان مجری طرح تخصص حفظ، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، همراه این موسسه بود. چرا که این سخن وی در خصوص نهج البلاغه که گفته است: «جاذبه‌های کلمات امام علی علیه السلام، شوری درمن ایجاد کرد که ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کردم» باعثجذب علاقه مندان به کتاب شریف نهج البلاغه شد و به راستی ما که خود را از شیعیان امام علی علیه السلام می‌شماریم و ادعای محبت و ولایت او را داریم؛ چندبار نهج البلاغه را خوانده‌ایم؟ و با مفاهیم ارزشمند آن به چه میزان آشنایی داریم؟ ما که در خانواده‌ای شیعه، از پدر و مادری شیعه و از خاندان شیعه و در کشور شیعیان قرار داریم؛ چرا باید با نهج البلاغه بیگانه باشیم!؟

وی افزود: جرج جرداق در یکی از گفت‌وگو‌هایش در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر از علی علیه السلام سخن می‌گوید گفته بود: «… من پس از علی علیه السلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی علیه السلام ننویسم» و می‌افزاید: «انقلاب علی علیه السلام؛ انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات، فاصله‌های زیادی بود لذا موظف شدم که جبهه علی را که خالص‌ترین جبهه‌هاست مورد بررسی و تحلیل قرار دهم و این جبهه، راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد».

جرداق همچنین کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» که در ۵ فصل به بررسی ویژگی‌های امام علی علیه السلام پرداخته است را به مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی اهدا کرد و در نامه‌ای به ایشان نوشت: «… من دریغ داشتم چنین شخصیتی در شرق باشد و حق و قدرش مجهول بماند؛ از این رو این کتاب را نوشتم و چون مسیحی هستم کسی نمی‌تواند مرا به تعصب متهم کند؛ من شما را شایسته‌ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را با او هدیه نمایم لذا آن را به شما اهدا می‌کنم».

جرج سمعان جرداق نویسنده، اندیشمند و ادیب مسیحی لبنان در سال ۱۹۳۱م در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان دیده به جهان گشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز