خبرگزاری کار ایران

همزمان با بیست و هفتمین سال درگذشت پدر صنعت نساجی ایران؛

یادمان ارباب حسن تفضلی، پدر صنعت نساجی ایران، در دانشگاه کاشان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۱۷۰

مراسم یادمان " ارباب حسن تفضلی "، پدر صنعت نساجی ایران، همزمان با بیست و هفتمین سال درگذشت این کارآفرین و صنعتگر نمونه با حضور خاندان محترم ایشان و جمعی از خیران و صنعتگران در دانشگاه کاشان برگزار شد.

مراسم یادمان " ارباب حسن تفضلی "، پدر صنعت نساجی ایران، همزمان با بیست و هفتمین سال درگذشت این کارآفرین و صنعتگر نمونه با حضور خاندان محترم ایشان و جمعی از خیران و صنعتگران در دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، رئیس دانشگاه کاشان در این مراسم ارباب تفضلی را یکی از اسوه های نیکی و خیرخواهی برشمرد و گفت: جامعه کاشان مدیون خدمات ارزنده مرحوم ارباب تفضلی در زمینه های مختلف به خصوص صنعت نساجی است.

دکتر عباس زراعت، خاندان ارباب حسن تفضلی را از اعضای مؤثر ستاد توسعه دانشگاه کاشان نام برد و اظهار داشت: ایجاد دانشکده نساجی که به همت خاندان ارباب تفضلی و به یاد این مرحوم در دانشگاه ساخته می شود باقی الصالحات است که نام و یاد آن مرد بزرگ را در اذهان ماندگار خواهد ساخت.

وی به آثار و برکات کار خیر در آیات و روایات اشاره کرد و افزود: در آیه ۲۰ سوره مزمل آمده است: مصداق کار خیر و نیک " ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله… " است(و بدانید آنچه را از کارهای نیک برای خود از پیش می فرستید، نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت).

وی با بیان اینکه اگر شما کار خیری انجام دهید برای خود شما ثبت می شود، اظهار داشت: کار خیر معامله و تجارتی است که هیچ وقت زیان ندارد.

دکتر زراعت با اشاره به اینکه خداوند است که به هرکس بخواهد می دهد و از هر کس بخواهد می گیرد، افزود: مالی که شما در راه خدا می دهید به مانند یک دانه گندم است و چند بر ابر اجر و پاداش می دهد.

وی به آیه ۱۴۸ سوره بقره " اشاره کرد و گفت: با توجه به این آیه و برای هر کسی قبله‏ ای است که وی روی خود را به آن[سوی] می‏گرداند؛ پس در کارهای نیک بر یکدیگر پیشی گیرید. هر کجا که باشید، خداوند همگی شما را[به سوی خود باز] می‏آورد؛ در حقیقت، خدا بر همه چیز توانا است ".

وی اظهار داشت: نیکی اختصاص به زمان و مکان و ادیان خاص ندارد و در هر دین و هر موقعیتی که قرار دارید، کار نیک انجام دهید.

رئیس دانشگاه کاشان از برگزاری مراسم سالانه جایزه ارباب تفضلی خبر داد و افزود: این مراسم همزمان با سالروز تولد پدر صنعت نساجی ایران اردیبهشت سال آینده در این دانشگاه برگزار می شود.

دختر مرحوم ارباب حسن تفضلی نیز در این مراسم با قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه افزود: حسن تفضلی یکی از بزرگ مردان و نام آوران صنعت ایران بود و علاوه بر آن در ایجاد و استمرار و کوشش ها و فعالیت های مدیران این صنایع نقش مؤثری را ایفا می کرد.

سرکار خانم زیبا تفضلی با بیان اینکه نام ارباب حسن تفضلی در تاریخ صنعت نساجی نوین، بعنوان پدر صنعت نساجی ایران ماندنی است، اظهار داشت: تمام همت پدر این بود که با مددالهی در خدمت مردم باشد و تمام فکرش آن بود که از طریق آموزش کارائی و تلاش، مردم را بسوی اندیشه برتر، خلاقیت نوین و صنعتگری جدید سوق دهد و زندگی بهتری در سایه امید، آگاهی و سازندگی برایشان میسر سازد و به همین مناسبت نام او بعنوان پدر و یا ارباب تفضلی باقی مانده است.

وی خاطر نشان کرد: مرحوم تفضلی با خرید و فروش پارچه های کرباسی و متقال کارش را شروع کرد و پس از مدتی به قالی بافی روی آورد. کارگاه‌هایی با قالی های نفیس که هم اکنون هر کدام گنجینه ای از هنر دست ایرانی و این مرز و بوم و زینت بخش موزه ها و نمایشگاههای هنری جهان است.

وی اظهار داشت: ایشان، در سال ۱۳۱۳ یعنی ۸۱ سال قبل تاسیس شرکت سهامی ریسندگی و بافندگی کاشان را با سرمایه مردمی آغاز کرد و بهترین پارچه های نخی، نشان از صنعت ایرانی بود بافندگی می شد و با تولید پارچه های مخملی ممتاز و حریرهای ابرایشمی فاستونی و کارخانه قالیبافی برای شهر کاشان و اهالی آن تحول جدید فکری سرمایه و رفاه کاری ایجاد کرد.

این بانوی خیر و نیکوکار، مشارکت در تامین خدمات پزشکی و درمانی، تامین برق در کاشان، ایجاد دانشگاه و تامین نیازهای مدارس را از از جمله موارد همت، عشق و علاقه مرحوم تفضلی برای نوآوری و فناوری بیان کرد و افزود: آثار و برکات خیر ایشان برای فردای ما و جامعه جوان این سرزمین ماندگار است.

شعر خوانی مریم خرمشاهی و سخنرانی دکتر سید محمدراستگو و دکتر عبدالرضا مدرس زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه های کاشان و دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص خصوصیات اخلاقی، زندگی و افکار بلند مرحوم ارباب تفضلی از دیگر برنامه های یادمان ایشان بود.

در این مراسم از طرف ستاد توسعه دانشگاه کاشان اثر هنری تابلو سیاه قلم چهره سرکار خانم زیبا تفضلی به ایشان اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز