خبرگزاری کار ایران

آیت الله ابطحی کاشانی به دیار ابدیت شتافت

مراسم تشییع و تدفین این عالم وارسته فردا در قم برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۴۴

مراسم تشییع و تدفین آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فردا، یکشنبه ساعت ۱۰ صبح، از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود.

مراسم تشییع و تدفین آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فردا، یکشنبه ساعت ۱۰ صبح، از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی از استادان حوزه علمیه قم، پس از سال‌ها تحمل درد و رنج بیماری، روز جمعه، ۲۵ مهر، در سن ۸۴ سالگی و بر اثر ایست قلبی در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت.

مراسم ترحیم آن مرحوم فردا شب(یکشنبه) از سوی دفتر مقام معظم رهبری در مسجد اعظم قم برگزار می‌گردد.

آیت ‌الله‌ سید محمد ابطحی‌ کاشانی در سال‌ ۱۳۰۹ در کاشان‌ به‌ دنیا آمد. خانواده او خانواده‌ای مذهبی‌ و از دوستداران‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) بود و پدرش‌ نیز در کسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود که‌ دو سال‌ پس‌ از تولد ایشان‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌.

آیت الله‌ ابطحی‌ با به‌ پایان‌ رساندن‌ دوره دبستان‌، در ۱۴ سالگی‌ وارد حوزه‌ علمیه‌ کاشان‌ شد. او بخشی‌ از دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ را در کاشان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ عزیمت‌ کرده‌ ادامه‌ مقدمات‌ را نزد اساتید این‌ حوزه‌ به‌ پایان‌ رسانید او معالم‌ را نزد امام‌ موسی‌ صدر فرا گرفت‌ بعد از چندی‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ شهریه‌ به‌ کاشان‌ مراجعت‌ کرد و از جلسات‌ درس‌ علمای‌ کاشان‌ بهره‌مند شد. مطول‌ و شرح‌ لمعه‌ رانزد شیخ‌ عبدالله‌ مدنی‌ آموخت‌ پس‌ از آن‌ مجدداً به‌ قم‌ آمد و رسائل‌ و مکاسب‌ را نزد استادان‌ سلطانی‌ طباطبایی‌، شهید صدوقی‌، فکور یزدی‌ و سید محمد صادق‌ روحانی‌ آموخت‌ برای‌ فراگیری‌ کفایه‌ نیز به‌ درس‌ حضرات‌ آیات‌ مجاهدی‌ تبریزی‌، شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ رفت‌.

او با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌(ره‌)، محقق‌ داماد(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) راه‌ یافت‌.

آیت الله‌ ابطحی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود با بسیاری‌ از فضلای‌ روزگار خود رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از جمله‌ آن‌ها، آیت ‌الله‌ شهید سید مصطفی‌ خمینی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

این عالم وارسته در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌، فعالیت‌های‌ بسیاری‌ از خود برجا نهاده‌ است‌. او بسیاری‌ از دروس‌ حوزه‌ را تدریس‌ نموده‌ و از این‌ رهگذر طلاب‌ بسیاری‌ را تربیت‌ کرده‌ است‌. او تقریرات‌ درس‌ استادان‌ خود را نگاشته‌ و در مجله‌ نور علم‌، مقالات‌ بسیاری‌ تألیف‌ کرده‌ است‌.

آیت الله‌ ابطحی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌ و در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ جمعی‌ آن‌ شرکت‌ داشته‌ است‌. او مدتی‌ در معیّت‌ حضرات‌ آیات‌ سید جعفر کریمی‌ و محمدی‌ گیلانی‌ و حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قاضی‌ خرم‌ آبادی‌ به‌ نمایندگی‌ از امام‌(ره‌) به‌ امور زندان‌ها در قوه‌ قضائیه‌ می‌پرداخته‌ است.

در پی درگذشت آیت الله ابطحی کاشانی از یاران دیرین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، یادگار امام پیام تسلیتی را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان به نقل از جماران، متن پیام سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت فقیه و مجتهد بزرگوار و عالم ربّانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد ابطحی کاشانی(تاب ثراه) موجب تأثر همه دوستداران ایشان است.

آن مرحوم که از نزدیکان و شاگردان حضرت امام(س) و از دوستان نزدیک و هم بحث‌های خاص مرحوم آیت الله حاج سید مصطفی خمینی و از استادان مرحوم یادگار امام بود، عمر خویش را در مسیر اعتلای اسلام و در راه امام عظیم الشأن سپری نمود.

حمایت‌های بی‌دریغ ایشان در روزهای سختی و تبعید امام و بیت امام در کنار ابعاد مختلف علمی و توانمندی‌های فقهی و همچنین پایمردی‌های آن فقید سعید در دفاع از جنبه‌های علمی و عملی حضرت امام، از نقاط درخشان زندگی ایشان است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) و حوزه‌های علمیه و هچنین بیت معظم و فرزندان ایشان، از خدای سبحان برای ایشان علو درجات و حشر با معصومین علیهم السلام مسألت دارم.

سید حسن خمینی

همچنین به نقل از دفتر آیت الله میر سید محمد یثربی مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله سید محمد ابطحی، پنجشنبه اول آبان ۱۳۹۳، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع حبیب بن موسی علیهماالسلام کاشان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز