خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری کشور:

آیین سنتی مذهبی قالیشویان کاشان را به دنیا معرفی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۶۷۱

بر همین اساس نیز سازمان یونسکو مراسم مذهبی و ارزشی قالیشویان در مشهداردهال کاشان را به عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌های دینی و مذهبی ثبت و به دنیا معرفی کرد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با رونمایی از آیین سنتی مذهبی قالیشویان وظیفه داریم از این به بعد تصویر این مراسم مذهبی و ملی را در خارج از مرزهای کشورمان به خوبی به مردم معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «مسعود سلطانی فر» صبح جمعه یازدهم مهرماه طی سخنانی در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان، از ایرانیان مسلمان در طول تاریح به عنوان حامیان راستین ائمه اطهار(ع) و نهضت‌های ظلم ستیز نام برد و گفت: با توجه به اینکه درعرصه‌های جهانی و مناسبت‌های بین المللی و فرهنگی همواره از ایران در دنیا تصویر روشنی از دین و احلاق نمایان است، امروز نیز باید از میراثپیامبران خصوصا از وصایای حضرت محمد(ص) و ائمه معصومین(ع) با تمام توان خود پاسداری کنیم.

وی از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهداردهال کاشان به عنوان یک حرکت بسیار ارزشمند دینی نام برد و گفت: با رونمایی از آیین سنتی مذهبی قالیشویان وظیفه داریم تصویر این مراسم مذهبی و دینی را در خارج از مرزهای کشورمان به خوبی معرفی کنیم.

معاون رئیس جمهور از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهداردهال کاشان به عنوان نماد دینی و ملی تمام کشورهای مسلمان جهان نام برد و گفت: بر همین اساس نیز سازمان یونسکو مراسم مذهبی و ارزشی قالیشویان در مشهداردهال کاشان را به عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌های دینی و مذهبی ثبت و به دنیا معرفی کرد.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه فیلم مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان در تمام سایت‌های گردشگری معرفی خواهد شد. گفت: تقارن شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) با مراسم سنتی مذهبی قالیشویان را به مردم کاشان و آزادی خواهان جهان اسلام تسلیت می‌گویم.

سلطانی فر حضور خانم لاروشو نماینده یونسکو و افتخار عارف حسین رئیس موسسه اکو در این مراسم و رونمایی از ثبت جهانی نخستین مراسم سنتی مذهبی و ملی قالیشویان کاشان توسط این عزیزان را نقطه عطفی در تاریخ کشورمان خصوصا در منطقه شهید پرور کاشان دانست و گفت: رونمایی از ثبت این مراسم ملی مذهبی در یونسکو که نشانه عرق مذهبی و دینی مردم فین، خاوه، اردهال و منطقه کاشان است، ولایتمداری آن‌ها را به اهل بیت و ائمه معصومین(ع) ثابت می‌کند.

شایان ذکراست مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان امسال کاشان با حضور مسئولین کشوری، لشگری و محلی و انبوه عزاداران با سخنرانی مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور اسلامی از ساعت ۸ الی ۱۱ صبح روز جمعه ۱۱مهرماه سال جاری آغاز شد و پس از سینه زنی زائرین و مدیحه سرایی مداح اهل بیت معروف کشورمان حاج اسماعیل اخباری ادامه یافت.

در این مراسم، هزاران نفر از چوب به دستان اهالی فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نماد پیکر مثله شده فرزند حضرت امام مجمد باقر(ع) از خادمین امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی در کنار امامزاده بردند و سپس عزاداران(چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در بین چوب به دست‌ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد مطهر حضرت باز گرداندند و پس از پایان مراسم قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس دادند.

این مراسم به دلیل حضور معاون رئیس جمهور، رئیس و معاونین سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، صدرائیه معاون استاندار و فرماندار، ناظم رضوی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولین ادارات شهرستان کاشان و همزمانی حضور سه استاندار(استاندار اصفهان، قم و مرکزی) و نمایندگان کشورهای اسلامی و خارجی نسبت به کلیه مراسم‌های سنتی مذهبی قالیشویانی که از ابتدا تاکنون در دومین جمعه مهرماه در مشهداردهال کاشان برگزارشده باشکوه‌تر، منسجم‌تر، با حجم بیشتر جمعیت و مقامات کشوری و لشگری بیشتری صورت گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز