خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار و فرماندار کاشان؛

شهرستان کاشان درمیراثناملموس، ثروتمند و غنی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۹۳

با توجه به اینکه از ده اثر ناملومسی که در کشور ثبت جهانی شده، دو تا از این آثار ثبت شده در زمینه فرش دست بافت و آیین سنتی مذهبی قالیشویان کاشان است، به همین دلیل این شهرستان در زمینه میراثناملموس درسطح کشور ثروتمند و غنی است.

معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت: با توجه به اینکه از ده اثر ناملومسی که در کشور ثبت جهانی شده دو تا از این آثار ثبت شده در زمینه فرش دست بافت و آیین سنتی مذهبی قالیشویان کاشان است به همین دلیل این شهرستان در زمینه میراثناملموس درسطح کشورثروتمند و غنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، «ابوالفضل صدرائیه»، فرماندار شهرستان کاشان، پیش از ظهر امروز، سه شنبه، هشتم مهرماه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان کاشان در دفتر ایشان برگزارشده بود، ضمن گرامی داشت هفته ذفاع مقدس و سالروز گردشگری، ثبت مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان را به عنوان تنها مراسم سنتی شیعی اعتقادی مذهبی در یونسکو و به عنوان گام جدی در هویت دینی و مذهبی کاشان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تمام شهر‌ها به خاطر توسعه یافتگی دنبال برند و هویتی هستند باید خداوند را شکر باشیم که شهرستان کاشان درمیراثناملموس از این منظر واقعا ثروتمند و غنی است.

وی تغییر شرایط توسعه‌ای صنایع دستی و آثار تاریخی شهرستان کاشان به میراثناملموس را گام جدی در توسعه فرهنگ دینی مذهبی این شهرستان دانست و گفت: میراثناملموس در جشن‌ها و آیین‌ها فرهنگ‌ها نیز ثبت می‌شود و به عنوان یک هویت برای مردم هرمنطقه به یادگار می‌ماند.

صدرائیه تصریح کرد: خداوند را باید شاکر باشیم که با توجه به اینکه از ده اثر ناملومسی که در کشور ثبت جهانی شده، دو تا از این آثار ثبت شده در زمینه فرش دست بافت و آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال مربوط به کاشان است به همین دلیل این شهرستان در زمینه میراثناملموس درسطح کشور واقعا ثروتمند وغنی است.

وی با بیان اینکه چون لوح ثبت جهانی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان رونمایی نشده بود، امسال تصمیم گرفتیم همگام و به موازات مراسم قالیشویان که با همت مردم فین طبق سنوات گذشته در مشهد اردهال برگزار می‌شود، رونمایی از این اثر تبت شده را نیز داشته باشیم، گفت: با همکاری فرمانداری کاشان، مجموعه دستگاه های اجرایی و مسئولین میراثفرهنگی شهرستان کاشان موفق شدیم لوح ثبت جهانی قالیشویان را از یونسکو به کاشان بیاوریم تا در مراسم سنتی مذهبی رونمایی شود.

فرماندار کاشان با اشاره به اینکه سخنران مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان امسال سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی کشور، همراه با رونمایی از اثر تبت شده این مراسم خواهد بود. گفت: نقطه قوت مراسم سنتی مذهبی قالیشویان امسال کاشان تلفیق همزمان برگزاری مراسم سنتی مذهبی و پرده برداری از اثر ثبت شده این مراسم در یونسکو است.

وی از حضور نماینده یونسکو و هیئت همراه در سازمان ملل متحد برای تقدیم اثر تبت شده مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به معاون رئیس جمهور در این مراسم را از دیگر برنامه‌های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان عنوان کرد و گفت: افتتاح مجموعه فرهنگی تفریحی سنتی خورشید اردهال نیز از دیگر برنامه‌های همزمان این مراسم با حضور رئیس سازمان میراثفرهنگی کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز