خبرگزاری کار ایران

در بازدید مدیرکل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور از شهر زیرزمینی نوش‌آباد مطرح شد:

پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی در نوش‌آباد راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۹۴

سرپرست اداره میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در روز شنبه در بازدید مدیر کل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور از شهر تاریخی نوش آباد از راه انداری پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی در این شهر خبر داد.

ایلنا: سرپرست اداره میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در روز شنبه در بازدید مدیر کل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور از شهر تاریخی نوش آباد از راه انداری پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی در این شهر خبر داد.

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل این بازدید که عصر جمعه انجام شد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‌های کشور در خصوص راه اندازی پایگاه میراثفرهنگی نوش آباد قول مساعد دادند.

وی افزود: با وجود اینکه سازمان میراثفرهنگی تصمیم به ایجاد و افزایش هیچگونه پایگاهی ندارد ولی به‌دلیل وجود شهر زیر زمینی اویی و دیگر آثار ارزشمند تاریخی این شهر، شهر تاریخی نوش‌آباد نیازمند این پایگاه پژوهشی است.
متولی سرپرست اداره میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز گفت: پایگاه‌های میراثفرهنگی و گردشگری بمنظور تحقق نظا ممند اهداف و ماموریت‌های سازمان در ارتباط با آثار، مکان‌ها و موضوعات خاص حسب بند د ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایجاد می‌شود.

وی اظهارداشت: این پایگاه‌ها برای ایجاد سهولت و سرعت در امور اداری، فنی، پژوهشی، مکان‌های ویژه تاریخی، فرهنگی و طبیعی تاسیس و در آن از نیروهای تخصصی برجسته برای انجام فعالیت‌های علمی در این اماکن استفاده می‌شود.

متولی افزود: فراهم آوردن شرایط حفاظت، پژوهش، مرمت و احیا مستمر، تهیه برنامه‌های مدیریتی، تداوم آموزش در حین اجرا و ایجاد هماهنگی در اجرای فعالیت، پایگاه‌ها بر اساس پلان مدیریتی از جمله اهداف این پایگاه‌هاست.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل تصریح نمود: نوش آباد از جمله مناطق باستانی ایران با سابقه تمدنی چند هزار ساله می‌باشد. که وجود تعداد زیادی محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی بر جای مانده از دوره‌های مختلف، بویژه معماری منحصر بفرد شهر زیر مینی نوش آباد و…، در این شهر و همچنین اشارت متون تاریخی به آبادانی و رونق نوش آباد در دوران پیش از اسلام و دوره‌های اسلامی گویای دوره تاریخی ان است لذا راه اندازی پایگاه پژوهشی به عنوان بازوهای پژوهشی و اجرایی سازمان میراثفرهنگی در خصوص بررسی منسجم در محوطه و بافتهای تاریخی بمنظور پژوهش، مستند نگاری، مرمت و… است که راه اندازی حجم بالای آثار می‌تواند پیامدهای مثبتی در حفظ و صیانت از تمدن باشکوه باشد.

در این دیدار چند ساعته عزیزی به همراه اعضای شورای اسلامی شهر نوش آباد و انجمن دوستداران میراثفرهنگی نوش آباد از گلزار شهدا و نمایشگاه‌های محرم بازدید کردند. همچنین در حاشیه بازدید از خانه تاریخی ذبیح ا… ارباب(پایگاه یگان حفاظت میراثفرهنگی) نیز بر لزوم مرمت این بنا به‌منظور بهره برداری به عنوان محل پایگاه پژوهشی تاکید کرد.

عباس متولی افزود: احداثپایگاه پژوهشی از چندین سال پیش از طریق انجمن دوستداران و مفاخر فرهنگی نوش آباد پیگیری شده بود که باید از پیگیری این عزیزان تقدیر و تشکر نمود چراکه همراهی و همکاری این عزیزان در حفظ و صیانت از آثار تاریخی نوش آباد در زمینه‌های مختلف همواره باعثدلگرمی ما بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز