خبرگزاری کار ایران

در هشتمین شب ماه محرم؛

از کتاب «توغ شیخ رضا» نماد عزاداری تاریخی سنتی کاشان رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۰۶

در هشتمین شب ماه محرم با حضور عاشقان اهل بیت(ع) درحسینیه شیخوان کاشان از کتاب «توغ شیخ رضا «نماد عزاداری تاریخی سنتی دارالمومنین کاشان رونمایی شد.

ایلنا: در هشتمین شب ماه محرم با حضور عاشقان اهل بیت(ع) درحسینیه شیخوان کاشان از کتاب «توغ شیخ رضا «نماد عزاداری تاریخی سنتی دارالمومنین کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در شهرستان ویژه کاشان این کتاب که به تیراژ ۱۰۰ نسخه در ۶۴ صفحه به مدت دوسال توسط برادران امید و ایمان سرانجام جمع آوری شده است شب گذشته درحاشیه برگزاری مراسم سینه زنی مرکز هیئت ابوالفضل حسینه شیخوان خیابان غیاثالدین جمشید کاشانی با حضور استادسید علی اصغر صائم کاشانی مرثیه سرای برجسته کشوری و انبوه عزاداران حسینی طی مراسم خاصی رونمایی شد.

توغ شیح رضا از مشهور‌ترین توغهای کاشان مربوط به دوران صفویه که از یک تیغه و بدنه برنزی و تیر کوتاهی تشکیل شده است ابتدا در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) نگاهداری می‌شده است و شیخ رضا که از خادمان حرم امام رضا بوده این توغ را حدود ۴۰۰ سال پیش به عنوان هدیه به کاشان آورده است و در حال حاضر در منزل سید ماشاءالله شیخ رضایی واقع در محله سرسنگ کاشان(خیابان غیاثالدین جمشید کاشانی، مقابل قدمگاه علی) نگهداری می‌شود و نامبرده مسئولیت نگهداری این توغ را برعهده دارد تا در روزهای هشتم و دهم(عاشورا) محرم به بازار کاشان آورده و درنهم(تاسوعا) به دوره می‌برند و درپای آن عزاداری می‌کنند و هنگام حرکت از اذکار قدیمی استفاده می‌کنند.

شایان ذکراست شیخ رضا از خادمان حرم امام رضا(ع) که اهل محله سرسنگ کاشان بوده است قصد عزیمت موقت به کاشان و دید و بازدید از خویشاوندان خود را می‌نماید و در فکر اینکه چه سوغاتی برای خانواده خود و آشنایان ببرد به خواب می‌رود در عالم رویا امام رضا(ع) را مشاهده می‌نماید که به شیخ رضا می‌فرمایند: سوغاتی درخواست نما، تا به تو عطا کنم که به کاشان ببری شیخ رضا در خواب می‌گوید: آقا من خادم درگاه تو بوده‌ام، سوغاتی به من عطا کن تا از بین نرود و به عنوان یادگار همیشه بماند. امام رضا می‌فرمایند: نزد مسئول تولیت حرم برو و بگو امام رضا فرمودند فلان توغ را به من بدهید تابرای سوغات به کاشان برم، شیخ رضا می‌گوید آقا مسئول تولیت آن توغ را به من نخواهد داد امام رضا می‌فرمایند: تو برو و هرآنچه شنیدی بگو. که‌‌ همان مسئول تولیت حرم امام رضا را درخواب می‌بیند که به او می‌فرمایند فلان توغ را به شیخ رضا بده تا به عنوان سوغات به کاشان ببرد.

پس از تحویل گرفتن توغ مزیور از تولیت، شیخ رضا همراه جمعیت زیادی منزل به منزل و شهر به شهر، توغ را از مشهد به کاشان می‌آورند و توغ نزد خانواده شیخ رضا باقی می‌ماند شیخ رضا پس از ملاقات با خانواده و پایان دید و بازدید مجددا قصد عزیمت به مشهد را می‌نماید که در بین راه در یکی از قصبات سمنان فوت نموده ودر آنجا مدفون است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز