خبرگزاری کار ایران

سوسن مقصودلو:

تئاتر در دنیا هنر مظلومی است

کد خبر : ۱۱۵۵۳۷

نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان فعالیت خود را از ۳۰ مهر ماه در فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان در حالی آغاز کرد، که حضور میهمانان، اساتید، داوران و هنرمندان برجسته کشوری بیش از پیش به چشم می‌خورد.

ایلنا: نهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مهر کاشان فعالیت خود را از ۳۰ مهر ماه درفرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان در حالی آغاز کرد، که حضور میهمانان، اساتید، داوران و هنرمندان برجسته کشوری بیش از پیش به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان داوری آثار این جشنواره بر عهدۀ آقایان سهراب سلیمی، بهرام ابراهیمی و بهروز بقایی است و جواد اعرابی(عضو انجمن منتقدین و خانه تئا‌تر ایران) در پایان اجراهای شبانه در نشست‌های نقد و بررسی نمایش‌های بخش مسابقه حضور دارد.

نهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مهر کاشان در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه خوانی و نمایشگاه عکس و پوستر برگزار می‌شود و تا ۶ آبان ماه در فرهنگسرای مهر کاشان ادامه دارد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور هنرمندانی چون علیرضا کوشک جلالی، میکائیل شهرستانی، ایوب آقا خانی، رسول حق‌شناس، عاطفه جعفری و سمیه فراهانی برگزار می‌شود که در پایان به شرکت کنندگان نیزگواهی پایان دوره از خانه تئا‌تر ایران اعطاء خواهد شد.

حضور آلبرت بیگجانیان، رایزن فرهنگی ارمنستان در ایران به عنوان مهمان ویژه مطرح است، بیگجانیان در روزهای جشنواره به تماشای آثار پذیرفته شده می‌نشیند تا از میان آن‌ها نمایش‌های مناسب را برای حضور در جشنواره «هایفست» ارمنستان در سال آینده انتخاب کند.

برگزاری نهمین دوره جشنواره تئا‌تر مهر کاشان با روند بومی و محلی در ۴ بخش مسابقه، جنبی، خیابانی و نمایش نامه خوانی با نگاهی صمیمانه برگزار می‌شود.

در اینجا فرصت را غنیمت شمرده به سراغ یکی از مهمانان نهمین دوره جشنواره تئا‌تر مهر، «سوسن مقصودلو» بازیگر پیشکسوت قدیمی و تئا‌تر، سینما و تلویزیون و عضو انجمن بازیگران آمدیم. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفتگوست:

اولین بار است که به جشنواره تئا‌تر مهر کاشان، آن هم به عنوان مهمان می‌آیم. من در این دو روز از همه چیز کاشان لذت بردم. از خونگرمی مردم این شهر، پایبندیشان به اعتقادات فرهنگی و مذهبی، به خصوص دیدن مردم کاشان در عید غدیربرای سادات.

نمایش «آسمان روز برفی» را به دقت دیدم، کار خوب و قابل تحسینی بود و نکته منفی آن را بی‌نظمی از طرف تماشاگران ذکر کرد و گفت: حیف است که در حین اجرای یک کار خوب، ناگهان درب سالن باز شود و چند نفر وارد شوند و چند دقیقه‌ای کنار بایستند و بعد هم سالن را با سر و صدا ترک کنند! در این جشنواره من کاری را دیدم که از بسیاری از اجراهای نمایشی تهران بهتر بود.

برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای تئا‌تر، تأثیر زیادی در گسترش این هنر دارد، کشف استعدادهای گمنام و کیفی شدن تئا‌تر در کشور از مهم‌ترین دستاوردهای این جشنواره هاست. و مهم این است که این جریان متوقف نشود و عوامل برگزاری جشنواره پراکنده نشوند، گرفتن جایزه و تحسین شدن یک قسمت کار است، اما تداوم مهم‌تر است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این جشنواره‌ها تشکیل گروه‌های دوستی و همکاری بین تئاتری هاست. مشکل ما ایرانی‌ها این است که به محض پیدا کردن همدیگر، ساز جدائی می‌زنیم و از هم پراکنده می‌شویم، این آفت را به تئا‌تر هم باید تعمیم داد، به خصوص در شهرستان‌ها که حساسیت بسیار بالاست.

درباره خانه تئا‌تر کاشان، اظهار امیدواری کرد وتاکید برتداوم آن داشت، گویا قسمتی از اجرای برنامه‌های جشنواره بر عهده اعضای این تشکل است و باید اتفاقات به سمتی برود که به محض پایان جشنواره برنامه ریزی‌های جشنواره سال بعد شروع شود و همه چیز به ۱۰ ماه بعد موکول نشود!

هنر تئا‌تر در همه دنیا، هنر مظلومی است، تئا‌تر هنری است که احتیاج به توجه بیشتر دارد، دولت باید وارد شود و به تئا‌تر کمک کند، در غیر این صورت این هنر، هر روز به حاشیه کشیده می‌شود و هنرمندان این رشته ترجیح می‌دهند که به سمت سینما و تلویزیون کشیده شوند، مشکلات تئا‌تر کشور باید از طرف دولت ریشه یابی و سپس حل شود، هنرمندان تئا‌تر مشکل بیمه، معشیت و حق و حقوقشان را دارند.

و در پایان از اطلاع رسانی قوی در برگزاری نهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مهر کاشان با تمام وجود جذاب ولی باکمبود فضا‌ها و تالارهای اجرا سخن گفت و از خبرنگاران رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری و صدا وسیما خواست با انعکاس پوشش خبری، جذب اعتبار بودجه در ساخت فضاهای فرهنگی داشته باشند چرا که خبرنگار می‌تواند با قلمش تئا‌تر را رنگین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز