خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته سلامت روان عنوان شد

ترویج شیوه زندگی سالم نیازمند افزایش آگاهی در جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۰۷

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ترویج شیوه زندگی سالم برای داشتن سالمندی مطلوب نیازمند افزایش آگاهی در جامعه است.

ایلنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ترویج شیوه زندگی سالم برای داشتن سالمندی مطلوب نیازمند افزایش آگاهی در جامعه است.

به گزارش خبرنگارایلنا در کاشان «سیدعلیرضا مروجی» در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت روان با عنوان «سلامت روان و سالمندی» افزود: افزایش سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی و ترویج الگوی تغذیه صحیح از مشکلاتی مانند اضطراب، استرس، افسردگی، اختلالات خواب و اشت‌ها، توجه و تمرکز و… پیشگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: پیش بینی‌ شده در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان دنیا به بیش از ۲۱ درصد یعنی حدود یک نفر از هر ۴ نفر افزایش می‌یابد و در ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه امروز مسئله سالمندی در جوامع پیشرفته و همچنین جوامع در حال گذار به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل بهداشت روان تلقی می‌شود، یادآورشد: این موضوع به دلیل تغییرات سریع در سبک و شیوه زندگی در قرن معاصر به وجود آمده است.

وی ادامه داد: مقابله با این مشکلات نیازمند سیاستگزاری و برنامه ریزی‌های دقیق و صحیح می‌باشد و عدم توجه به آنجامعه انسانی را در آینده‌ای نزدیک در مقابل مسائل و مشکلاتی بسیار پیچیده‌تر و چه بسا لاینحل قرار می‌دهد.

دکتر مروجی اذعان داشت: پیری فرآیندی است که متوقف نمی‌شود و فقط با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌های صحیح می‌توان دوران سالمندی را به دورانی لذت بخش و مطلوب و همراه با سلامت تبدیل نمود.

معاون بهداشتی دانشگاه، بر افزایش توانایی و یادگیری روش‌های سازگاری را راه حل مواجه با این مسائل و مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: زندگی طولانی‌تر همراه با سلامت، مشارکت، امنیت و نیز همراه با افزایش کیفیت زندگی در این دوران باید مدنظر باشد.

به گفته وی، سالم پیرشدن حق همه افراد بشر است و دانش امروزی تنها به دنبال طولانی کردن دوران زندگی نیست بلکه بایستی توجه داشت که سال‌های اضافی عمر انسان در کمال آرامش و سلامت جسمی و روانی سپری شده و ضمن توجه به مسائل جسمی به جنبه‌های روحی و روانی افراد در سال‌های آخر عمر نیز توجه داشت.

دکتر مروجی، خانواده را مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین منبع حمایتی سالمندان برشمرد و گفت: تمامی حمایت‌ها، صرفا در مراقبت‌های پزشکی خلاصه نمی‌شود و بخش اعظم آن را حمایت‌های اجتماعی در بر می‌گیرد.

وی، با بیان اینکه نقش سالمندان درجامعه اگر به خوبی مدیریت شود در حفظ و تامین بخشی از سلامت روان جامعه موثر است، افزود: حفظ سلامتی نیازمند تلاش برای به دست آوردن مهارت و دانش لازم در این زمینه است.

معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به ضرورت عزم ملی و تمایل فردی برای تامین سلامتی تصریح کرد: این امر نیازمند برنامه جامع در کلیه سطوح مدیریتی و اجتماعی است.

گفتنی است شعار امسال هفته سلامت روان با عنوان «سلامت روان و سالمندی» از تاریخ ۲۴ لغایت ۳۰ مهرماه نامگذاری شده است.

نامگذاری روزهای هفته به قرار ذیل است:

تاریخ

ایام هفته

عنوان برنامه

۲۴/۷ / ۹۲

چهارشنبه

شیوه زندگی در سالمندی

۲۵/۷ / ۹۲

پنج شنبه

سالمند و خانواده

۲۶/۷ / ۹۲

جمعه

نقش سالمند در جامعه

۲۷/۷ / ۹۲

شنبه

مشکلات شایع سلامت روان در سالمندی

۲۸/۷ / ۹۲

یک شنبه

توانمندسازی در سالمندان

۲۹/۷ / ۹۲

دوشنبه

تعامل جسم و روان در سالمندی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز