خبرگزاری کار ایران

یک هفته قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین؛

مراسم شب جار در مسجد جامع فین کاشان برگزار می شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۴۶

رئیس ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان از برگزاری مراسم شب جار یک هفته قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مسجد جامع فین خبر داد.

ایلنا: رئیس ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان از برگزاری مراسم شب جار یک هفته قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مسجد جامع فین خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محمد احترامی» در نشست خبری که شب گذشته در ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین برگزار شده بود با اعلام این خبر گفت: به علت عدم وجود رسانه‌های ارتباط جمعی درقدیم الایام اهالی فین کاشان برای مطلع کردن مردم برای حضور در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فردی خوش صدا را به بالای گلدسته‌های مسجد جامع فین می‌فرستادند تا با صدای بلند مردم را به این مراسم دعوت کنند، لذا درحال حاضر که عصر ارتباطات است اهالی فین کاشان همه ساله یک هفته قبل از برگزاری مراسم دراین مسجد با چاوش خوانی ومداحی این ایام را زنده نگه می‌دارند.

احترامی همچنین از پیاده روی ۵۰ کیلومتری بالغ بر دو هزارنفر از اهالی فین کاشان از پانزدهم مهرماه یک شب مانده به مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به طرف حرم مطهر حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهداردهال خبرداد و گفت این گروه پیاده روز یازدهم مهرماه که عده‌ای ازآن‌ها پای برهنه پس از حرکت از مسجد جامع فین با عبور از داخل شهرکاشان و راوند به طرف مشهداردهال حرکت خواهند کرد.

رئیس ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین درمشهداردهال کاشان، حضور مسئول تبلیغات ستاد مراسم در برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک، برگزاری نمایشگاه عکس مراسم سنتی مذهبی قالی شویان، چاپ و توزیع ویژ ه نامه سفیر اردهال در تیراژ ۲ هزار نسخه، سه شب روضه خوانی، اجرای مراسم شام غریبان حضرت و… را از جمله برنامه‌های جنبی مراسم اعلام کرد.

در آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهداردهال هزاران نفر از چوب به دستان فینی قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آب می‌برند.
عزاداران(چوب به دستان فینی) باپاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.
حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد.
مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آیینهای سنتی مذهبی و ملی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه به منظور بزرگداشت و یادآوری خاطرات شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) درخطه مشهد اردهال کاشان که در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد با حضور انبوه عزاداران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز