خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته؛

افزایش پلکانی مستمری تبعیض‌آمیز است/بیشتر کارگران بازنشسته مشکل مالی دارند

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۰۸۴

یک فعال صنفی کارگران بازنشسته می‌گوید: نهادهای صنفی کارگران بازنشسته به اندازه مسئولان دولتی در جریان همه امور نیستند، اما در مورد وضعیت مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی آنقدر اطلاع داریم که به جرات بگوییم، بیشتر خانواده‌های مستمری‌بگیر با مشکل جدی مالی روبرو هستند.

علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نمی‌دانم گفته‌های وزیر رفاه در مورد بهتر بودن شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با بازنشستگان کشوری و لشگری چقدر صحت دارد، اما مطمئن هستم که بیشتر کارگران بازنشسته حداقل مستمری را دریافت می‌کنند.

این فعال صنف کارگران بازنشسته با بیان اینکه حتی مسئولان دولتی سازمان تامین اجتماعی اذعان دارند که بیشتر کارگران بازنشسته در زمره مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر قرار دارند، گفت: نهادهای صنفی کارگران بازنشسته به اندازه مسئولان دولتی در جریان همه امور نیستند، اما در مورد وضعیت مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی آنقدر اطلاع داریم که به جرات بگوییم، بیشتر خانواده‌های مستمری‌بگیر با مشکل جدی مالی روبرو هستند.

وی افزود: اینکه شخص وزیر کار گفته‌است، معمولا حداقلی که به تامین اجتماعی اضافه می‌کنیم بیشتر از بازنشستگان کشوری، برایمان تازگی دارد، زیرا خبر داریم که از طرف دولت و مجلس برای همسان‌سازی مستمری‌های بازنشستگان کشوری مشکلی بابت اختصاص یافتن ردیف‌ بودجه معتبر وجود ندارد.

بیات به صورت مشخص در مورد برنامه‌هایی که دولت برای افزایش پلکانی مستمری کارگران بازنشسته دارد، گفت: افزایش پلکانی یعنی اینکه مستمری‌های حداقل‌بگیران بیشترین افزایش و مستمری حداکثر بگیران کمترین افزایش ریالی را پشت سربگذارد، در همین راستا بررسی‌های کمیته فنی کانون عالی کارگران بازنشسته نشان می‌دهد که این شیوه افزایش مستمری، گسترش بی‌عدالتی در میان بازنشستگان تامین اجتماعی را دامن خواهد زد.

این مقام صنفی افزود: درست است که بیشتر بازنسشتگان تامین اجتماعی در زمره حداقل‌بگیران هستند و افزایش حداکثری به نفع آنهاست اما دلیلی وجود ندارد که معدود بازنشستگانی که مبالغ مستمری آنها بالاست، از کمترین میزان افزایش برخوردار شوند.

بیات ادامه داد: بازنشسگانی که مستمری بالایی دریافت می‌کنند، در زمان اشتغال بیشترین مبالغ را به صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند برای همین شیوه پلکانی مستمری باعث می‌شود تا بیمه‌شدگان در زمان اشتغال انگیزه‌ای برای پرداخت حق بیمه بیشتر نشان ندهند و در نتیجه خود سازمان تامین اجتماعی از این وضعیت زیان خواهد کرد.

وی ادامه داد: صرف‌نظر از حرف‌هایی که توسط دولتی‌ها در موردِ بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان می‌شود، جامعه کارگران بازنشسته خواهان اجرای دقیق مواد۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هستند و اگر این اتفاق بیفتد، مشکل معاش خانواده‌های کارگران بازنشسته مرتفع خواهد شد.

برابر مواد یاد شده، حداقل مستمری کارگران بازنشسته نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد و در عین حال میزان مستمری‌ها باید پاسخگوی معاش خانواده‌های بازنشسته باشد.

بیات گفت: اجرای کامل این بخش از قانون تامین اجتماعی تنها از طریق همسان‌سازی مستمری‌ها ممکن است و برای همین نیازمند خوش حسابی دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی هستیم.

وی گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه می‌بایست در قبال بازپرداخت مطالبات معوقه دولت، همسان‌سازی در مورد مستمری‌های بازنشستگان این سازمان صورت بگیرد.

بیات یادآور شد: الآن که در سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه هستیم، نمایندگان مجلس با پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی موافقت کرده‌اند. از قرار معلوم نزدیک به نیمی از این مطالبات قرار است با قابلیت نقدشوندگی بالا  پرداخت شوند و برای همین توقع کارگران بازنشسته این است که به‌جای اجرای طرح تبعیض‌آمیز افزایش پلکانی، طرح عادلانه همسان‌سازی را اجرا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز