خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی:

افزایش نارضایتی کارگران بازنشسته جدی‌است/ تامین اجتماعی به پول نقد نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۳۲۶

عباس اورنگ می‌گوید: اگر درلایحه بودجه سال ۹۷، برای بازپرداخت مطالبات معوقه سازمان تامین اجتماعی، اقدام عاجلی صورت نگیرد برای سال آینده، نارضایتی بیمه‌شدگان بازنشسته اجتناب ناپذیر خواهدبود.

عباس اورنگ (کارشناس تامین اجتماعی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: اگر درلایحه بودجه سال ۹۷، برای بازپرداخت مطالبات معوقه سازمان تامین اجتماعی، اقدام عاجلی صورت نگیرد؛ برای سال آینده، نارضایتی بیمه‌شدگان بازنشسته اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی در توضیح علت این نارضایتی ادامه داد: تا یک ماه دیگر سال جدید شروع خواهد شد و برابر قانون، سازمان تامین اجتماعی موظف است نسبت به افزایش مستمری‌های پراختی اقدام کند؛ اما مشکل این است که سازمان منابع مالی کافی ندارد.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی نیاز دارد بخشی از بدهی دولت را دریافت و هرچه زودتر به پول نقد تبدیل کند. همه این پول قرار است بابت افزایش مستمری‌های سال ۹۷ هزینه شود.  

این کارشناس تامین اجتماعی افزود: حتی در شرایطی عادی، سازمان‌ تامین اجتماعی برای پرداخت افزایش مستمری‌ها آمادگی کافی ندارد؛ به همین دلیل، روال این است که معمولا چندماه بعد از شروع سال، مستمری‌های کارگران بازنشسته و ازکارافتاده به صورت علی‌الحساب پرداخت شده و مبالغ مربوط به مابه‌التفاوت افزایش، بعدا به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

اورنگ افزود: با این وضعیت، اگر در لایحه بودجه سال ۹۷، فکری برای بازپرداخت بدهی‌ دولت به سازمان تامین اجتماعی نشود در سال آینده شاهد افزایش نارضایتی مستمری‌بگیران خواهیم بود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بازگرداندن کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ به کمیسیون تلفیق گفت: این آخرین فرصتی است که نمایندگان مجلس برای مدیریت نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی در اختیار دارند.

وی گفت: متاسفانه کارشناسان دولتی نگاه بلندمدتی در قِبالِ سیاست‌های کلان تامین اجتماعی ندارند؛ برای همین به‌رغم الزامات قانون برنامه ششم توسعه، تاکنون برای پرداخت بدهی‌های معوقه خود هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

اورنگ افزود: جامعه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از نمایندگان مجلس توقع دارند دولت را ملزم کنند طبق تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، هرچه زودتر برای پرداخت بدهی‌ با قابلیت نقدشوندگی بالا اقدام کند؛ در غیراینصورت بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۹۷ آغاز خوبی نخواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز